انواع سمعک
 
علمی فرهنگی ورزشی
یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 9:50 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
 
 
 
انواع سمعک
سمعك ها بر حسب سايز ، جايگاه قرارگيري در گوش ، ميزان تقويت صدا به 5 دسته كلي تقسيم مي شوند:

1-      سمعك پشت گوشي  Behind The Ear (B.T.E) Hearing Aid

2-      سمعك داخل گوشي In The Ear (I.T.E)Hearing Aid

3-      سمعك پشت گوشی با رسیور داخل گوشی (Receiver In The Ear (RIE

4-      سمعك جيبي Body Worn (B.W) Hearing Aid Aid 

5-      سمعك عينكي Eye Glass Hearing Aid

6-      سمعک دندانی

7-     سمعک قابل کاشت

 

1- سمعك پشت گوشي(B.T.E):

سمعک پشت گوشی در پشت لاله گوش قرار گرفته و صدا را از طریق قالب به گوش می رساند . اين گروه از سمعك ها به دليل سهولت در استفاده ، براي تمام رده هاي سني مناسب بوده و كم شنوائيهاي ملايم تا عميق را پوشش مي دهند . بهترين سمعك براي كودكان و اطفال هستند زيرا قابليت اتصال به وسايل كمك شنوايي مانند FM را نیز دارند.

 

      2- سمعك هاي داخل گوشي(I.T.E):

اين سمعك ها در مجرای گوش خارجي قرار مي گيرند . ساخت اين گروه از سمعك ها سفارشي بوده و از نظر اندازه به سه دسته تقسيم مي شوند :

الف )سمعک داخل گوش In The Ear (I.T.E)

ب ) سمعک داخل كانال In The Canal (I.T.C)

ج )سمعک کاملا ً داخل كانال Completely In The Canal (C.I.C)

 

الف ) داخل گوشي (I.T.E)

اجزاء سمعک ITE درون پوسته ای متناسب با سایز گوش فرد قرار گرفته و جایگاه قرارگیری آن بر روی صدفه گوش خارجی و بخشی از مجرای گوش است .سمعک ITE اصوات را از طريق رسيور ( بلند گو ) به سمت پرده گوش ارسال کرده و قابلیت پوشش كم شنوایی هاي ملايم تا شديد را دارد . اجزاء سمعک های داخل گوشی مانند كنترلها و ولوم نسبت به مدلهاي پشت گوشي ظریف تر است .

ب) داخل كانال (I.T.C):

کلیه اجزاء سمعک ITC درون پوسته ظریفی قرار گرفته است. این دسته از سمعک ها در ابتدای مجرای گوش جای گرفته و اصوات را از طريق رسيور به سمت پرده گوش هدايت مي کنند . سایز اینگونه سمعک ها از سمعک های ITE كوچكتر بوده و براي پوشش كم شنوایی هاي ملايم ، متوسط و نسبتاً شديد مناسب است.

ج ) سمعك كاملا ً داخل كانال (C.I.C):

این سمعک ها که سمعک های نامرئی نیز نامیده می شوند،از نظر ظاهری از کوچک ترین سایز برخوردار بوده و کل اجزاء آن هادرون پوسته بسیار ظریف قرار دارد که در داخل مجرای گوش جای می گیرد ، بهترین محدوده پوشش سمعک های نامرئی ، کم شنوایی های ملایم تا متوسط بوده اما امروزه با پیشرفت هایی که در بهبود مدارات ضد سوت (FEEDBACK CANCELLING) در سمعک های دیجیتال و هوشمند صورت گرفته ، این سمعک ها تا محدوده کم شنوایی های شدید را نیز می پوشانند.

به طور كلي استفاده از سمعك هاي داخل گوشي ( CIC,ITC,ITE ) براي اطفال توصيه نمي شود زيرا قرار گيري آنها در گوش اطفال و كودكان به راحتي استفاده از سمعك پشت گوشي نيست . ضمن اينكه به دلیل رشد کودک ، نیاز زود هنگام به صرف هزینه برای تعویض پوسته سمعک خواهد بود .

 

 

3-      سمعك پشت گوشی با رسیور داخل گوشی(RIE) :

در نگاه اول اين سمعك ها مشابه سمعك هاي پشت گوشي هستند اما تفاوت اصلي آنها با سمعك پشت گوشي اين است كه رسيور (بلندگو) اين سمعك ها در كانال گوش قرار گرفته است و يك تیوب بسيار ظريف-شبیه یک سیم نازک پلاستیکی- جايگزين لوله قالب موجود در سمعك هاي پشت گوشي شده است. سمعک های RIE انواع دیجیتال ،هوشمند و WIRELESS را دربر می گیرند.

استفاده از سمعک های RIE امتیازاتی نسبت به سایر سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی مرسوم دارد.اولین امتیاز استفاده از این سمعک ها ، تولید صدایی با کیفیت بهتر نسبت به نمونه های مشابه پشت گوشی و داخل گوشی از همان خانواده سمعک است. دلیل این برتری قرار گیری رسیور سمعک در مجرای گوش و ارسال مستقیم صدای تقویت شده به پرده گوش است . امتیاز دیگر استفاده از این سمعک ها ، کوچکی و ظرافت بسیار سمعک های RIE نسبت به انواع مرسوم پشت گوشی بوده و از این جهت مورد استقبال قرار گرفته اند . از ویژگی های مهم این گروه از سمعک ها ، رفع اثر انسداد در مجرای گوش بوده و بهترین انتخاب برای کم شنوایی های فرکانس بالا به شمار می روند . از دیگر برتری های سمعک های RIE ، حذف احتمال وقوع فیدبک به دلیل افزایش فاصله بین میکروفون و رسیور سمعک است .

 

4-      سمعك جيبي(BW)

در سمعک جیبی، ميكروفون و تقويت كننده درون محفظه اي نصب شده كه در داخل جيب یا بر روی لباس قرار مي گيرد . رسيور آن توسط سيمي به سمعك متصل مي شود و به وسيله قالب داخل مجرای گوش فرد قرار مي گيرد .این سمعک ها از مناسب ترین گزینه ها برای پوشش انواع کم شنوایی های شدید و عمیق به شمار می روند .

 

5-     سمعك عينكي

تمام قطعات سعك در داخل دسته عينك جاسازي مي شود. سمعک های عینکی بیشتر در مورد افرادی تجویز می شود که مبتلا به کم شنوایی انتقالی یا آمیخته به همراه ترشحات عفونی هستند. لازم به ذکر است که امروزه استفاده از سمعک های استخوانی بیشتر مرسوم است .

 

6-      سمعک دندانی:  

سمعک دندانی برای کم شنوایی های یک طرفه طراحی شده و صدا را از مسیر استخوانی منتقل می کند اما برخلاف سمعک های BAHA ،نیاز به عمل جراحی ندارد. سایز این سمعک بسیار کوچک بوده و بر روی دندان های بالا و عقب و میکروفون آن بر روی گوش کم شنوا قرار می گیرد .میکروفون اصوات را دریافت و پردازش می کند و از طریق WIRELESS به گیرنده نصب شده در دهان منتقل میکند و در انتها این گیرنده از طریق ارتعاش استخوانی صدا را به گوش داخلی می رساند.

 

6-      سمعک قابل کاشت :  

افراد ی که کم شنوایی حسی-عصبی در محدوده 35 تا 85 دسیبل دارند، از کاندیداهای این پروتز هستند . این پروتز شامل پردازشگر گفتاری بوده که طی عمل جراحی در زیر پوست و پشت لاله گوش قرار داده می شود. این پردازشگر به وسیله دو سیم به استخوان های گوش میانی (استخوان چکشی و رکابی) وصل می شود . پرده گوش نقش میکروفون را داشته و اصوات پس از ارتعاش پرده گوش ،به استخوانچه چکشی منتقل می شوند . سپس این ارتعاشات به وسیله سیم از استخوانچه چکشی به پردازشگر گفتار منتقل می شود. پس از تقویت و پردازش سیگنال صوتی ،به استخوانچه رکابی و سپس گوش داخلی و عصب شنوایی منتقل شده و درک می شود . این سیستم مجهز به کنترل از راه دور نیز بوده و کاربر می تواند بلندی صدا را کم یا زیاد کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان