همه چیز درباره چای
 
علمی فرهنگی ورزشی
جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, :: 8:19 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 ::همه چیز راجع به چای::






مقدمه : 
چای که به زبان انگلیسی TEA و چینی TAY یا CHAI نامیده می شود ، به صورت درخت یا درختچه و مخصوص مناطق استوایی و اطراف آن است . بوته چای دارای برگهای ساده ، غالباً پایا ، متناوب و گل هایی معمولا نر - ماده و منظم است . 
چای دارای دو گونه مهم چینی CAMELLTA SINESIS و آسامی CAMELLTA ASSAMICA و یک زیر گونه کامبوجی می باشد . چای را از سرشاخه های جوان و ترد شامل دو یا سه برگ و جوانه های ناشکفته انتهایی و با عملیاتی چند بر روی آنها می سازند .

انواع چای : 

تمام انواع چای را می توان به سه گروه عمده تخمیری ( چای سیاه ) تخمیر نشده      ( چای سبز ) و نیمه تخمیری ( چای اولانگ و پوچونگ ) تقسیم کرد . 

ترکیبات چای 
ترکیبات اساسی برگ چای عبارتند از : 
آب ، تانن ، کافئین ( تئین ) ،‌اسانسهای روغنی ،‌آلبومین ، قند پکتین و خاکستر 





ارزش غذایی چای
 
نوشابه چای علاوه بر کافئین دارای مقداری پروتئین و ئیدراتهای کربن است . چای به تنهایی از نظر مقدار کالری که به مصرف کننده می دهد بسیار کم است و در حدود ۴ کالری در یک فنجان چای ( ۱۷۰ گرم ) می باشد . چای دارای ویتامین های متعددی از گروه B  شامل ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و اسید پانتوتنیک و نیز مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین P ( نیاسین ) می باشد . برگ سبز چای از نظر ویتامین C ، غنی است .


مراحل تولید چای
 
چای به دو شیوه سنتی ( ارتدوکس ) و غیرسنتی ( C.T.C ) تولید می شود . تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است . در شیوه C.T.C کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد . 

مراحل تولید چای به شیوه ارتدوکس ( سنتی )‌ به طور خلاصه عبارت است از: 

الف ) پلاساندن 
هدف این مرحله کاهش رطوبت برگها به میزان ۴۰ درصد و کاهش مقدار کافئین و تانن و کلروفیل و تبدیل نشاسته به قند می باشد . 
ب - مالش 
در این مرحله شیره گیاه از سلولها خارج می شود و برای مرحله بعد آماده می شود . در این مرحله ماده گسچای ( تانن ) از سلولها خارج و در اثر تماس با هوا کمی سیاه رنگ می شود 
ج - تخمیر 
در این مرحله حدود ۵۰ درصد از تانن چای از بین می رود و قسمتی هم اکسیده و به مواد معطر افزوده می شوند . در موقع اکسیده شدن تانن همزمان با زیاد شدن رنگ ، بوی علفی و رنگ سبز آن از بین می رود . 
د - خشک کردن 
در این مرحله برگهای چای به سرعت در حرارت خشک ۸۵-۹۰  درجه سانتیگراد خشک و بلافاصله سرد می شوند . 


درجه بندی چای :  چای بعد از عملیات تولید ،‌درجه بندی می شود و به انواع قلمی ، شکسته ، باروتی و خاک چای تقسیم می گردد . 

رنگ چای : چای به سه رنگ مورد استفاده قرار می گیرد : 
۱ - چای سیاه ۲ - چای سبز ۳ - چای قرمز 

هر سه نوع چای قابض ، محرک ،‌ مسکن و مدر یا ادرارآور و معرق است و دارای اثرات آرام بخشی روی سلسله اعصاب می باشد . 



چای چیست 
چای یک نوشیدنی حاوی کافئین  میباشد که با خیساندن بـرگـهـای گیاه کاملیا سیننس(CAMELLIA SINENSIS) آب داغ تـهــیه میگردد. کشورهای عمده تولید کننده چای عـبــارتند از: چین، هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، کره، ســریلانکا، تایوان، ژاپن، استرالیا، آرژانتین، کنیا، اندونزی و نپال. 
برگهای چای پس از چیدن مانند سیبی که در معرض هواقرار میگیرد تغییر رنگ میدهد، خیلی سریع پژمرده شــده و اکسیده میگردند. علت آن تخمیر آنزیمی است که باعث 
تجزیه کلروفیل و آزاد شدن تانین برگهای چای می گــردد. چای به 4 گروه بر اساس درجه و مدت زمان اکسیداسیون برگ هـای چــای تـقسیم بندی می شود. در واقـــع رونــد 
اکسیـداسیــون در هــر گــروه در مـــرحــله خاصی با خارج ساختن آب برگها توسط حرارت دادن متوقف میگردد. 

چای سیاه (BLACK TEA): 
روند تولید آن به این نحومی بـاشد که برگهای چای را پس از برداشت آن در دما و رطوبت کـنـتـرل شـــده رهــا می کنــنــد تــــا اکسید گردد. 
اکسـیـداسیـون در چای سبز قابل ملاحظه بوده و مدت آن2  هفته تا یک ماه بطول می انجامد. سـپس برگـهای چای خشک می گــردند تا رونداکسیداسیون متوقف گردد. چای سـیاه نـســبت به انواع دیگر کافئین بیشتری دارد بهـمین خاطر طعم آن قویتر می بـاشد. امــا بــر خلاف چای سبز، چای سیاه طعم خودرا پس از گذشت سالها از تاریخ تولید حفظ میکند. این نوع چای متداولترین و پر مصرف ترین نوع چای در دنیا میباشد.   

انواع دیگر چای بر حسب ترکیبات آن 

·       چای یخ (ICED TEA): معمولا به چای اندکی لیمو ترش و شـیـره ذرت اضـافـه شــده و درون فنجان حاوی یخ ریخته شده و سرو می گردد. 
·        سبک انگلیسی(ENGLISH STYLE): در این روش چای همراه با خامه و لیمو ترش سرو میگردد. 
·       بوبا (BUBBLE TEA،BOBA): این نوشیدنی تشکیل گردیده از چای یخ، شـیـر و گـوی های صمـغ مـانـنـدی کــه بــــه مروارید موسوم بوده و از گیاه تاپوئیکا تهیه میگردد. 
·       چای کیسه ای (TEA BAG): در چـای کـیــســه ای از خاک چای استفاده میگـردد کــه از نظر دوستاران چای زیاد محبوب نمیباشد. 
* در فرهنگهای مختلف چای را همراه با مواد گوناگونی مصرف میکنند مانند:هل، شکر، عسل، لیمو ترش، شیر، مربای میوه ها و چاشنی های دیگر.

چای سبز 

چای سبز معمولاً برای معالجه بیماریها تجویز می شود. اما مردم در تمام نقاط جها ن پی برده اند که نوشیدن چای سبزبطور روزانه فواید سلامتی زیادی دارد. چای سبز ماده پیشگیری کننده مهمی در قبال سرطان، افزایش چربیهای خون، سفت شدن رگها و حفره های دندان تلقی میشود. این گیاه در قبال اسهال خونی ناشی از باکتری مصونیت ایجاد می کند. چای سبز در رفع پاره ای از عفونتهای قارچی، باکتری و حتی ویروسی (نظیر سرماخوردگی عادی) نیز مفید است. تفاوت بین چای سبزو سیاه در نحوه عمل آوری آنهاست. برگهای تازه چای کمی بخار داده میشود و سپس به سرعت در چای سبز خوشکانده میشود. این عمل از کنش آنزیمها در متلاشی کردن مواد غذایی و مغزی موجود در چای بنام "پلی فنول" که عناصر ضد سرطانی چای سبز محسوب میشوند، پیشگیری می کند. پلی فنول چای سبز حتی در مقایسه با ویتامین های C و ضد اکسید کننده بهتری است. چای سبز برای سیستم هاضمه شما نیز مفید است. چای سبز سبب میشود که روشنتر فکر کنید و حتی قوه بینایی شمارانیزتقویت می کند. این گیاه رگها را تقویت و از تجمع چربیهای زیاد در خون جلوگیری می کند. این گیاه خلط را از گلوی ملتهب پاک و اثر مواد سمی را خنثی می کند. "تانین" موجود در این گیاه می تواند از تداوم اسهال جلوگیری کند. اگر در صدد افزایش میزان تانین در چای هستید، بگذارید بیشتر دم بکشد.


معرفی گیاه 
گیاه چای، گل بزرگی است که دارای برگهای همیشه سبز است. چای سبز اثالتاً بومی چین است که در آن کشور بیش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چای در تمامی نقاط آسیا و بخشهایی از خاورمیانه و آفریقا نیز کشت میشود. چای سیاه در آمریکا بیشتر رایج است و تخمیر داده میشود و به اندازه چای سبز سالم نیست. چای سبز تخمیر داده نمیشود (چای اولانگ نیمه تخمیر شده است).


ترکیبات گیاه
 
غنچه برگ و برگهای جوان بهترین بخش چای سبز هستند. چای حاوی کافئین آلکالوئیدهای پورین، تئوفیلین و تئوبرومین است. اما فعال ترین ترکیبات موجود در آن عبارت است از پلی فنولها که بسیاری از خواص درمانی و پیشگیرانه ناشی از وجود آنها است.

اشکال موجود : 
اغلب فرآورده های چای سبز به صورت برگ خشک چای عرضه میشوند. البته عصاره های تهیه شده از برگها و غنچه برگ آن موجود است. چای سبز حاوی 300 تا 400 پلی فنول و 50 تا 100 میلی گرم کافئین در هر لیوان است. فرآورده های چای سبز عاری از کافئین دارای پلی فنولهای فشرده (60 تا 89 درصد کل پلی فنولها) است.


نحوة ‌مصرف :
 
یکی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپیرین ازتجمع پلاکتهای خونی جلوگیری می کند که این اثر جریان خون را بهبود می بخشد. چای سبز از سخت شدن رگها نیز جلوگیری می کند. تحقیقات مردمی نشان می دهد که در کشورهایی که مردم هر روز چای سبز مصرف می کنند موارد سرطانی کمتر بوده است، هر چند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد خاصیت مشابهی است. در واقع، اگر به مقدار زیادی چای سیاه مصرف کنید، ضریب خطر ابتلا به سرطان راست روده، کیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید. 

اثرات ضد سرطانی چای سبز در موارد سرطان مجرای معده- روده ای، سرطان ریه و پستان بیشتر نمایان است. چای سبز قویاً به عنوان جایگزینی برای چای سیاه و قهوه توصیه میشود. نوشیدن روزانه سه لیوان چای سبز (حاوی سه گرم مواد حل شدنی، یا 240 تا 320 گرم پلی فنولها) یا روزانه 300 تا 400 میلی گرمعصاره استاندارد چای سبز (عصاره ها باید حاوی 80 درصد پلی فنولها و 55 درصد اپی گالوکزچین) میزان مصرفی چای سبز است. انواع فرآورده های کپسولی و مایع چای سبز نیز قابل دسترسی است. 



تداخل های احتمالی : 

اگر داروهای الکالین (نسخه ای یا بدون نسخه) مصرف می کنید، بهتر است که از مصرف چای بپرهیزید. تانین موجود در چای با داروهای الکالین (قلیایی) تداخل پیدا می کند که این امر سبب میشود که داروها کم اثر باشند. 

چای هیچ گونه کالری نداشته مگر آنرا با شیر یا سایر شیرین کننده ها شیرین کنید. افرادی که مایلند با دریافت کمتر از 250 کالری کمتر در روز بتوانند در هر هفته یک پوند وزن کم کنند می توانند با خیال آسوده از این نوشیدنی بدون کالری استفاده نمایند . چای باعث افزایش متابولیسم بدن شما می شود بسیاری از مردم در مورد کم بودن متابولیسم بدنشان شکایت دارند و می گویند این امر باعث چاقی در آنها می گردد . چای سبز به عنوان یک فاکتوری که واقعا باعث افزایش سرعت متابولیسم میشود به اثبات رسیده و شما می توانید 70 الی 80 کالری اضافی دریافتی خود را نیز با نوشیدن فقط 5 فنجان چای سبز در روز بسوزانید . پس از یک سال شما قادر خواهید بود که 4 کیلوگرم از وزن خود را فقط با نوشیدن چای سبز از دست بدهید .البته 15 دقیقه پیاده روی روزانه نیز همین اثر را خواهد داشت . کدام چای بهتر است ؟ چای سبز – سیاه- یا سفید همه ی انواع چای حاوی مقادیری فلاونوئید می باشند . چای سبز و سیاه هردو از گیاه بدست می آیند اما چای سبز در زمان کوتاه تری خشک شده و در مرحله ی تخمیر وارد نمی شود بر خلاف چای سیاه. بنابراین مقادیر کمتری از فلاونوئید – ماده ی مفید چای – را از دست می دهد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان