علمی فرهنگی ورزشی
دو شنبه 10 اسفند 1394برچسب:, :: 17:35 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

میان‌وعده‌های سالم و مناسب برنامه کاهش وزن شما را کامل می‌کنند و خوردن آنها در طول روز ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که کسانی که میان‌وعده را حذف می‌کنند در وعده‌های اصلی بیشتر غذا می‌خورند و بیشتر به غذاهای چرب روی می‌آورند. 

مهمترین فایده خوردن میان‌وعده این است که دیگر بعد از آن هوس خوردن غذاهای ناسالم برای رفع گرسنگی‌تان را نخواهید داشت. در اینجا راه‌های تازه‌ای به شما یاد می‌دهیم تا بتوانید درطول‌روز گرسنگی‌تان را برطرف کنید. 
 
شکمتان به قاروقور افتاده ولی هنوز تا ناهار خیلی مانده، می‌توانید با یک میان‌وعده کوچک خودتان را خلاص کنید ولی فکر می‌کنید بهتر است جلوی خودتان را بگیرید و تا ناهار صبر کنید. ولی اگر 
 
هدف شما کاهش وزن است این راهش نیست! 

 
با اینکه ممکن است شما از خوردن میان‌وعده احساس گناه کنید ولی باید بدانید آن‌ها اصلاً هم بد نیستند. در واقع خوردن چندین وعده کوچک در طول روز به کنترل احساس گرسنگی و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. 

خوردن چندتا بیسکویت کراکر یا میوه شما را از دوباره و سه‌باره کشیدن غذا در بشقاب موقع ناهار یا شام حفظ می‌کند و در نتیجه مصرف کالری شما کاهش می‌یابد. 
 
خودداری از گرسنگی در طول روز نه تنها به کنترل میزان غذای مصرفی در وعده‌های اصلی کمک می‌کند، بلکه باعث حفظ تعادل قندخون و جلوگیری از افت آن می‌گردد. 
 
همچنین چون معمولاً به خاطر مشغله زیاد افراد وقت کافی برای داشتن تغذیه سالم ندارند، خوردن یک میان‌وعده سرپایی کوچک و مغذی حداقل تا حدی نیاز بدن را برطرف می‌کند. 
 
برای اضافه کردن میان‌وعده‌های سالم به برنامه کاهش وزن باید تنوع، تعادل و میانه‌روی را در نظر داشته باشید. اینکه میان‌وعده‌ها را چه زمانی و چه‌طور وارد برنامه روزانه‌مان کنیم اهمیت زیادی دارد. 
 
میان‌وعده‌های سالم بخورید: 

 
غذاهایی را انتخاب کنید که گرسنگی‌تان را رفع کند و انرژی و مواد مغذی موردنیاز را به بدنتان برساند. در اینجا بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. 
 
غلات کامل: میان‌وعده‌های تهیه شده از غلات کامل غنی از فیبر و کربوهیدرات پیچیده هستند و به شما انرژی کافی می‌دهد که تا رسیدن به زمان غذای اصلی گرسنه نشوید. بیسکویت‌ها و کراکرهای سبوس‌دار مناسبند. 
 
میوه‌ها و سبزیجات: خوردن میوه و سبزی بدون داشتن چربی یا کالری زیاد باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شود و انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر لازم را به بدنتان می‌رساند. 
 
دانه‌ها و مغزها: حاوی پروتئین هستند و سیری طولانی‌مدت ایجاد می‌کنند. میزان چربی آنها هم بالاست ولی از نوع چربی غیراشباع است که برای سلامتی بسیار مفید است. اما به‌ هرحال کالری مغزها زیاد است و نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کرد. 
 
لبنیات کم‌چرب: شیر، ماست، پنیر و دیگر محصولات لبنی منبع غنی کلسیم و پروتئین و حاوی ویتامین‌ها و موادمعدنی بسیار هستند. لبنیات چربی هم دارند، پس بهتر است برای جلوگیری از چاقی، از نوع کم‌چرب آنها استفاده کنید. 
 
با اینکه میان‌وعده‌ها جزئی از یک رژیم‌غذایی سالم هستند اما اگر در مصرف آنها میانه‌روی را فراموش کنیم می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. مثلاً یک مشت بادام(تقریباً ۲۳ عدد)، حدود ۱۶۳ کالری دارد. اما کالری یک پیاله آن به بیشتر از ۸۰۰ هم می‌رسد. 
 
چه زمانی بهترین وقت برای خوردن میان‌وعده‌هاست؟ 

 
به طور معمول بیشتر افراد صبحانه خود را حدود ساعت ۸ می‌خورند، در این صورت یک میان‌وعده در ساعت ۱۰:۳۰ صبح، شما را تا ناهار ساعت ۱ بعدازظهر نگه می‌دارد. میان‌وعده بعدازظهر معمولاً حول و حوش ساعت ۳:۳۰ و ساعت ۶ بعدازظهر خورده می‌شود و ساعت ۸:۳۰ یا ۹ هم وقت شام است. 

این نمونه جدول غذایی نشان می‌دهد که میان‌وعده ایده‌آل با فاصله ۳-۲ ساعت بعد یا قبل از هر وعده غذایی خورده می‌شود. این به شما کمک می‌کند در حجم کمتر و سالمتر غذا بخورید و برای انجام فعالیت‌های روزانه احساس ضعف نداشته باشید.

 میان‌وعده‌های سالم در رساندن شما به هدفتان در کاهش وزن خیلی موثر هستند. افرادی که میان‌وعده نمی‌خورند، موقع رسیدن زمان وعده اصلی غذا بسیار گرسنه هستند و تقریباً همه چیز را درباره تصمیمشان برای کاهش وزن فراموش می‌کنند و به غذاهای چرب روی می‌آورند. 
 
با ادامه این عادت تنظیم قندخون هم به‌هم می‌ریزد و با پیش‌آمدن استرس‌های روحی و جسمی اوضاع از این هم بدتر می‌شود. با اینکه ممکن است کمی عجیب باشد، ولی خوردن میان‌وعده واقعاً به کاهش وزن کمک می‌کند زیرا باعث می‌شود شما کالری کمتری درطول روز دریافت کنید و وقتی دربین وعده‌ها معده شما از گرسنگی تیرمی‌کشد دیگر سردرگم نمی‌شوید که چه کار باید بکنید. اگر روی هدفتان تمرکز کنید رفته‌رفته لاغرتر و سالمتر خواهید شد. خوردن میان‌وعده راه رسیدنتان به هدف را تسریع می‌کند. 
 
در اینجا برای شما چند پیشنهاد داریم، این میان‌وعده‌های سالم و کم کالری هوس‌هایتان را از بین می‌برد و در برنامه کاهش وزنتان موثر است: 
 
یک ساقه بلند کرفس ۱۰کالری 
 
یک فنجان سبزیجات خام ۳۰-۲۵ کالری 
 
۶ عدد هویج کوچک 
 
۲ فنجان ذرت بوداده بدون کره ۶۰ کالری 
 
یک فنجان طالبی یا انگور 
 
یک فنجان موز حلقه شده ۱۰۰ کالری 
 
یک فنجان دسر شکلاتی بدون چربی 
 
برش‌های سیب با پنیر کم‌چرب: غنی از فیبر، آب و آنتی‌اکسیدانهاست. میوه‌ها و سبزیجات انتخاب‌های مناسبی برای میان‌وعده‌های رژیمی هستند. برش‌های موز یا هویج هم مناسبند ولی زود کهنه می‌شوند، به جای آنها سیب را امتحان کنید و روی آنها یک لایه پنیر کم‌چرب بگذارید. وجود کمی چربی باعث می‌شود شما مدت طولانی‌تری سیر بمانید. 
 
میزان توصیه شده: ۱ سیب متوسط با نصف قوطی کبریت پنیر کم‌چرب 
 
کالری: ۱۰۰ 
 
سالاد تخم مرغ: 
اگر می‌خواهید میان‌وعده‌تان شما را تا چند ساعت سیر نگه دارد باید محتویات آن را ترکیبی از پروتئین و مقدار کمی چربی تشکیل دهد. سالاد تخم مرغ انتخاب خوبی است. یک تخم مرغ کامل و یک سفیده تخم مرغ را خرد کنید و با سبزیجات دلخواه و یک قاشق غذاخوری سس مایونز کم چربی مخلوطش کنید. 

پروتئینِ تخم مرغ گرسنگی شما را تا ساعت‌ها به تاخیر می‌اندازد و چربی هم سرعت هضم را کندتر می‌کند که باعث می‌شود احساس سیری و میزان انرژی شما مدت زمان بیشتری طول بکشد. 
 
میزان توصیه شده: ۱ عدد تخم مرغ کامل ویک سفیده تخم مرغ + ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز + سبزیجات خام به دلخواه  
کالری: 150 
 
منبع: سلامت 


یک شنبه 18 بهمن 1394برچسب:, :: 21:55 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

۸ دلیل مهم خستگی مفرطآیا می دانید که بی تحرکی و عدم فعالیت جسمانی می تواند باعث خستگی شود؟ به کمک این تمرینات مقاومت بدن افزایش می یابد و سلامت سیستم قلبی عروقی بهبود می یابد. 

احساس خستگی و بی حالی مفرط می تواند به دلیل تلاش جسمانی بسیار شدید، بیماری یا اختلالات روحی باشد. اما با این حال، زمانی که هیچ یکی از این موارد نباشد ممکن است عوامل دیگری بر نشاط و طراوت بدن تاثیر بگذارند که چندان مورد توجه نباشند. 
 
احساس خستگی با دردهای جسمانی مختص خستگی می تواند مانع از انجام طبیعی فعالیت های روزمره شود. گرچه بروز گاه گاه این حالت کاملا طبیعی است اما در صورتی که به طور مکرر و یا همراه با دیگر ناراحتی ها باشد باید جدی تلقی شود. برای اینکه خستگی های مکرر برطرف شود لازم است نخست علل زمینه ساز آنها را شناخت. 
 
مصرف ناکافی آب 

 
متخصصان تغذیه همیشه توصیه می کنند که کمبود آب بدن برای سلامتی بسیار مضر است. در واقع، به نظر می رسد 2% کمبود آب بدن موجب کاهش قابل توجه انرژی بدن می شود که به همین دلیل خستگی و ضعف بروز می کند. 
 
کمبود آب حجم خون را کم و غلیظ می کند و عملکرد قلب را کاهش می دهد. زمانی که خون به طور مطلوب پمپاژ نشود، اکسیژن و ریز مغذی ها در فاصله طولانی تری به سلول های بدن می رسند و از همین رو ضعف جسمی و روحی بروز می کند. 
 
اختلالات تیروئیدی 

 
اگر هر روز از احساس خستگی رنج می برید بهتر است با پزشک مشورت نمایید تا عملکرد غده تیروئید بررسی شود. این غده که در گلو قرار دارد مسئول تنظیم متابولیسم و ترشح بعضی هورمون های مهم برای اعمال بدن است. زمانی که غده تیروئید دچار مشکل یا تغییری می شود مجموعه ای از علائم بروز می کند که اگر تشخیص داده نشود می تواند بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. 
 
سبک زندگی بی تحرک 
 

بعضی افراد تصور می کنند انجام فعالیت های روزانه علت خستگی است در حالی که خلاف آن صدق می کند. به کمک تمرینات ورزشی نیروی بدن تنظیم می شود و عملکرد ماهیچه ها و سیستم قلبی عروقی بهبود می یابد. در این صورت اکسیژن و ریز مغذی ها راحت تر به بافت های بدن می رسد. 
 
کم خونی 

 
کم خونی بیماری است که به خاطر کمبود هموگلوبین خون ایجاد می شود. هموگلوبین ترکیبی سرشار از آهن است که عملکرد آن انتقال اکسیژن از ریه ها به دیگر اندام های بدن است. اگر بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکند، ماهیچه ها و سلول ها دچار ضعف می شوند و خستگی مزمن بروز می کند. 
 
عفونت های ادراری 

 
این بیماری در خانم ها نسبتا رایج است و معمولا با علائمی مانند تب، سوزش و احساس مکرر به دفع ادرار همراه است. البته زمانی که کنترل نشود باکتری ها تکثیر می یابند و واکنش ایمنی بدن را ضعیف می کنند که در نتیجه با احساس خستگی همراه خواهد بود. 
 
صبحانه نخوردن 

 
مواد غذایی نقش مهمی در سلامت عمومی بدن دارند و به کمک ریز مغذی ها بدن می تواند در تمام طول روز فعالیت خود را حفظ کند. 
 
هنگام خواب، بدن بخشی از ترکیبات شام را برای پمپاژ خون و انتقال اکسیژن استفاده می کند. صبح روز بعد، نخستین اقدامی که باید انجام شود تامین ریز مغذی های مورد نیاز به کمک صرف صبحانه است. صبحانه نخوردن عامل مهم خستگی جسمی و روحی است حتی اگر دیگر وعده های غذایی کامل صرف شود. 
 
فست فودها 
 

غذاهای آماده سرشار از قند، هیدرات های کربن و چربی های اشباع است که به بدن آسیب می رساند. افزایش قند خون موجب افت انرژی می شود که معمولا با استراحت بهبود می یابد. حفظ میزان قند خون در سطح ثابت بسیار اهمیت دارد زیرا مانع از بروز احساس خستگی و همچنین ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 می شود. 
 
آپنه خواب 

 
آپنه خواب اختلالی است که با وقفه های گاه گاه تنفس در زمان خواب همراه است. هر بار که آپنه ایجاد می شود، ریتم خواب تغییر می کند و احتمال زیادی برای بروز علائمی مانند خستگی و تحریک پذیری وجود دارد. 
 
در نهایت باید توجه داشت که اگر هیچ یک از علل ذکر شده علت خستگی نباشد و پس از شش ماه بهبود قابل توجهی احساس نشود به احتمال زیاد خستگی مزمن علت آن است. در این صورت باید به متخصص مراجعه کرد تا با انجام آزمایشات خاص و درمان های مناسب مشکل بهبود یابد. 

منبع: قدس آنلاین 


یک شنبه 18 بهمن 1394برچسب:, :: 21:54 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

پشه چه بیماری هایی را منتقل می کند؟

بیماری‌های منتقله از پشه برای ساکنانِ برخی مناطق خاص، نگرانی همیشگی محسوب می‌شوند و بیشتر آن‌ها علاج‌ناپذیرند.

زیکا: از زمان تایید اولین مورد ابتلا به ویروس زیکا در ماه مه سال 2015 در برزیل از زنان باردار درخواست شد تا از سفر به کشورهای آمریکایی جنوبی و مرکزی خودداری کنند.

اکنون مواردی از ابتلا به این ویروس در ایالت متحده و اروپا هم مشاهده شده است. شواهد حاکی از آن است که ویروس زیکا علت افزایش موارد ابتلا به نارسایی‌های مادرزادی در بین نوزادان کشورهای این دو منطقه از جمله برزیل است.

از آنجا که چنین حشراتی در محل زندگی ساکنان مناطقی با وضعیت آب و هوایی خاص، تهدیدی دائمی به حساب می‌آیند و بیشتر بیماری‌های منتقله از پشه نیز غیرقابل درمان هستند، این نوع بیماری‌ها در گروه امراض نگران‌کننده در نظر گرفته می‌شوند.

سایت تخصصی مدیکال دیلی در مطلبی تازه به معرفی برخی از بیماری‌های منتقله از پشه به غیر از زیکا پرداخته که ابتلا به هر یک از آن‌ها می‌تواند پیامدهای جدی برای بیمار به دنبال داشته باشد:

 

مالاریا: مالاریا بیماری کشنده‌ای است که معمولا از طریق پشه‌گزیدگی منتقل می‌شود. تب، لرز و علائمی شبیه به آنفلوآنزا از نشانه‌های آن هستند. هر سال در آمریکا حدود 1500 مورد ابتلا به مالاریا تشخیص داده می‌شود که بیشتر آنان از میان مسافران و مهاجرانی هستند که از جنوب آسیا و آفریقای سیاه به این کشور سفر کرده‌اند.

 

تب زرد: بیماری دیگری که از طریق گزیدگی پشه منتقل می‌شود تب زرد است. این ویروس بیشتر در مناطق استوایی و نیمه استوایی همچون آفریقا و آمریکای جنوبی پیدا می‌شود. برخلاف بیشتر بیماری‌های عفونی، تب زرد با هیچ نشانه قابل توجهی همراه نیست و شدت آن می‌تواند متفاوت باشد.

 

تب دنگی: تب دنگی که اخیرا در هاوایی شیوع یافته به طور خاص نگران کننده است زیرا یک سوم جمعیت جهان در مناطقی سکونت دارند که این آلودگی در این مناطق یک تهدید جدی محسوب می شود. در حقیقت حدود 400 میلیون انسان هر سال به تب دنگی مبتلا می‌شوند که در نتیجه این عفونت ویروسی به عامل اصلی بیماری و مرگ در مناطق اقلیمی استوایی و نیمه استوایی تبدیل شده است. در بیمارانی که به سرعت تحت درمان قرار می‌گیرند دوره بیماری و احتمال مرگ ناشی از آن کاهش می‌یابد.

 

چیکونگونیا: چیکونگونیا که یک بیماری دیگر منتقله از پشه است با علائم دردناکی از جمله تب، درد مفاصل، سردرد، درد ماهیچه و ورم مفاصل همراه است. این بیماری اولین بار در اواخر سال 2013 در آمریکا شناسایی شد. هرچند شیوع آن در آفریقا، آسیا، اروپا و نواحی اقیانوس هند و آرام بیشتر است.

 

ویروس نیل غربی‌: این بیماری اگرچه شایعترین بیماری منتقل از پشه بوده اما به طور خاص خطرناک نیست و کمتر از یک درصد بیماران آلوده به این ویروس دچار مرگ یا آسیب‌های عصب شناختی می‌شوند. همچنین از میان پنج بیمار آلوده به این ویروس یک نفر دچار تب و علائم دیگر می‌شود.

 

ویروس آنسفالیت اسبی شرقی: این بیماری به منطقه آتلانتیک و نواحی جنوبی آمریکا اختصاص دارد اما موارد اندکی از ابتلا به آن هر سال در ایالات متحده نیز گزارش می‌شود. عفونت ناشی از ویروس آنسفالیت اسبی شرقی جدی‌ترین بیماری منتقله از پشه محسوب می شود و 33 درصد این بیماران، دچار آسیب مغزی یا حتی مرگ می‌شوند. درمان این بیماری براساس علائم آن از جمله سردرد، تب بالا، لرز و استفراغ صورت می‌گیرد.

 

ویروس آنسفالیت اسبی غربی: این بیماری که بیشتر در مناطقرغربی آمریکا مشاهده می‌شود و می‌تواند در میان انسان‌ و اسب شیوع پیدا کند، به اندازه ویروس قبلی‌ (ویروس آنسفالیت اسبی شرقی) که از یک خانواده محسوب می‌شوند، خطرناک نیست. اکثریت افراد مبتلا به این بیماری دچار علائم خفیف شده یا هیچ نشانه‌ای از بیماری در بدنشان مشاهده نمی شود.

 

آنسفالیت لاکراس: در این بیماری نیز در اکثر افراد علائم خاصی مشاهده نمی‌شود اما برخی بیماران دچار تب، سردرد، حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. پیشرفت این بیماری می‌تواند به سیستم عصبی آسیب وارد کند و در نتیجه فرد به تشنج، کما و معلولیت دچار شود.

 

آنسفالیت ژاپنی: این بیماری منتقله از پشه عمدتا در آسیا و غرب اقیانوس آرام شایع است و در طول فصل تابستان و پاییز به اوج خود می‌رسد. این بیماری نیز علائم خاصی ندارد اما برخی مبتلایان به آن به تب، سردرد، خستگی، حالت تهوع و استفراغ دچار می‌شوند. در موارد شدید و پیشرفته، این بیماری می تواند به التهاب مغز و در نتیجه تشنج منجر شود.

 
منبع: ایسنا


جمعه 18 دی 1394برچسب:, :: 22:1 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

پیشگفتار
بشر در طول تاریخ همواره دست به گریبان مشکلات زیادی بوده است. حوادث، اتفاقات، بیماری ها هر کدام به شکلی او را دستخوش تغییر کرده است. در این میان حفظ سلامتی امری بوده است که آدمی همواره در کنار زندگی روزمره خود سعی در آن داشته است. از اینروست که چندین هزار سال است علم طب و پزشکی به وجود آمده است و همیشه کسانی به عنوان پزشک در کنار مردم به فعالیت مشغول بوده اند.
علم روانشناسی اگرچه به تازگی به جرگه علوم پیوسته و عمر بسیار کوتاهی دارد ولی از آنجا که این علم به بررسی مسائل رفتار و چگونگی شکل گیری آن و درمان رفتار های نابهنجار می پردازد، به سادگی می توان گفت که اینها مسائلی است که از زمان های بسیار دور وجود داشته است و البته نه با اصطلاحات امروزی و جدید و به عنوان بخشی از علوم رفتاری و روانشناسی. با نگاهی به تاریخ و متون قدیمی ( پزشکی و غیر پزشکی)، داستان هایی از حالات مختلفی از رفتارهای انسان ها به چشم می خورد که با نگاه دقیق و مو شکافانه قرار گرفتن آنها در قالب بسیاری از عناوین علمی روانشناسی امروز به راحتی قابل پذیرش است. البته در حیطه اسلام و علوم اسلامی و متون تاریخی اسلامی نیز با دقت و بررسی زیاد حتما به چنین مواردی برخواهیم خورد.
یکی از اختلالات روانی که از قدیم وجود داشته و به صورت های گوناگون مورد تفسیر و تبیین و درمان قرار گرفته است، چیزی است که آن را امروزه در علم روانشناسی مرضی، هیستری می نامند. هیستری به طور اجمال نوعی بیان فیزیکی ( به شکل بیماری های گوناگون فیزیکی مانند نابینایی، ناشنوایی و ناتوانی حرکتی و ...) با منشأ روانی و روانشناختی است. این اختلال روانی، در گذشته نیز بسیار وجود داشته است ولی به دلایل مختلف در بسیاری موارد تشخیص درست داده نمیشده است. یکی فقدان تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی برای اطمینان از عدم وجود مشکل فیزیکی است و دلیل دیگر ممکن است ناشی از نبود یا کمبود آگاهی اطرافیان و اطباء قدیم از ماهیت این بیماری است. به همین دلیل خیلی از اوقات آن را به امور ماورای طبیعی و گاهی به شیاطین و اجنّه و امثال آن نسبت میداده اند.
به هر حال بررسی تاریخی چنین موردی از اختلالات روانی، خصوصاً در منابع اسلامی و غیر پزشکی نیازمند کاری است سخت و گسترده. با توجه به اینکه این اصطلاح و اصلاحات مربوط به این اختلال بسیار نوظهور هستند، پیدا کردن چنین مواردی در کتب و متون تاریخی و روایی مستلزم مطالعه مورد به مورد و دقیق آنهاست تا بدین ترتیب بتوان عنوان مثلا کوری هیستریایی را بر آن مورد اطلاق کرد. بدیهی است که چنین کاری مستلزم صرف وقت بسیار زیاد و دقت فراوان است و انجام آن از عهده یک مقاله یا تحقیق کلاسی ساده و مختصر با وقت بسیار محدود خارج است.
بنابراین ما در این ترجمه تحقیق گونه، صرفاً به گوشه هایی از بحث ماهیت و تعریف هیستری پرداختیم. در بخش اول تعدادی از تعاریف مختلف از هیستری آورده شده است، در بخش دوم مطلبی راجع به تعریف پزشکی هیستری و در بخش سوم، یک نمونه کلاسیک از این اختلال بیان شده است. در انتها و پیوست نیز متون منبع ارائه می شود. لازم به ذکر است که منبع تمامی مطالب این تحقیق از پایگاه های مختلف اینترنتی گرفته شده است.
 
1.تعاریف مختلف هیستری:
1- یک اصطلاح قدیمی برای دسته ای از اختلالات احتمالا روان زاد بود که شامل اختلالات تبدیل و اختلالات گسستگی است. پس ازکتابچه راهنمای تشخیصی و آماری سوم ( دی اس ام 3) دیگر به عنوان مقوله تشخیصی به کار نرفت، و این، تا اندازه ای به خاطر این اشاره بود که این وضعیت در زنان شایع تر است ( هیستری یونانی – رحم) .
2- این اختلال هزار چهره به عنوان یک روان رنجوری کارکردی همراه با احساسات، هیجانات، یا حملات ناگهانی (تشنج) نابهنجار در نظر گرفته می شود، که بروز آن به طور عمده به وسیله نا استواری هیجانی است، به وسیله آرامش با چیزی که در منفی بافی و تکانشگری مورد نفوذش است، گرایشی به ساختن احساسات ( احساسات ساختگی)، یک خودپسندی قابل توجه، میل به حرف زدن، اعمال ساختگی، و وانمود کردن. تغییرات دمدمی مزاجانه ( هوسبازانه) ثابت خُلقی و فعالیت وجود دارد. هیچ اختلال دیگری وجود ندارد که مانند هیستری بتواند اینهمه بیماری جعلی بسازد. قوای ذهنی روانی گاه گاهی در غیب بینی ( غیب گویی )، توهّمات، حالات انقباض عضلانی و خوابگردی، و مانند اینها به نمایش در می آیند .
3- اصطلاحی ( از زمان بقراط در 400 سال پیش از میلاد مسیح) برای هیجان مفرط و غیر قابل مهار؛ شامل اضطراب و اختلالات وابسته. اصطلاح (Hysterical) نیز مشتق شده از واژه یونانی (Hystera) به معنای زهدان یا رحم؛ نظر به اینکه این حالت به نظر می آمد بیشتر زنان در بچه زایی را تحت تأثیر قرار دهد، چنین اعتقاد بود که دلیل آن زهدان سرگردان است .
4- حالت نِورُزی همراه اختلالات هیجانی  و یا بدنی. 
5- اختلالی روانی که در سطح بیرونی و به صورت نشانه های بدنی نمایان می شود  به طور نمونه، فلج ظاهری که اساس  و ریشه بدنی ندارد ولی مظهر پریشانی روانی است، که باید یک فلج هیستریک نامیده شود. بدیهی است که باید دقت شود تا چنین اختلالاتی از تمارض صحیح و وانمود کردن نشانه های مرضی، تمیز داده شود .
6- دیوانگی، حالت بیقراری شدید روانی.
  - ترس مفرط یا غیر قابل مهار.
  - اختلال عصبی که با طغیان شدید هیجانی و آشفتگی کارکرد های حسی و حرکتی مشخص می شود .
7- حالتی روانی، نوعی ترس مهار نشدنی یا فزونی های هیجانی. ترس اغلب تمرکز می یابد بر بخشی از بدن، و اغلب بر یک مشکل متصور در آن بخش از بدن است (.یک شکایت عمومی). افرادی که دچار هیستری هستند اغلب مهار خود بر ترس شدید را از دست می دهند .
 
2.تعریف پزشکی هیستری
اختلالی عصبی که با گوناگونی گسترده نشانه های تنی و روانی ناشی از گسستگی  شناسایی می شود، نوعاً آغاز آن در دوره نوجوانی یا اوایل بزرگسالی است و بروز آن در زنان شایع تر از مردان است. از زمانی که  مفهوم هیستری  2000 سال پیش به عنوان یک بیماری شناخته شد، حدود آن به عنوان یک اختلال به وسیله تعریف های گوناگون تیره و تار شده است. بحث محدود به آن پدیده هایی است که به عنوان تبدیل و اختلالات گسستگی هشیاری طبقه بندی شده اند، که مبانی مشترکی در پدیده های روانی گسستگی دارند.
سبب شناسی روان رنجوری های هیستریایی
مفهوم گسستگی، فرایندی است که به موجب آن محتواهای روانی درونی ویژه ( خاطرات، نظرات، احساسات، ادراکات) از آگاهی هشیار گم شده و خارج از دسترس برای یاد آوری ارادی واقع شده اند، مرکزی برای ادراک پدیدایی نشانه های هیستریایی است. ولی این محتواهای ذهنی می توانند تحت شرایط خاصی هرچند ناهشیار، بهبود یابند ( مانند: رویاها یا خواب هیپنوتیزمی). گذشته از این، آنها می توانند آگاهی و رفتار افراد را از راه های گوناگون متأثر کنند. به طور مثال، گسستگی و زوال هشیاری در خاطرات الگو های حرکتی منجر به فلج می شود؛ ظهور پاره ای از خاطرات از هم گسسته دیداری که تولید کننده  یک توهّم دیداری خود ناپذیر  است؛ ظهور مجموعه ای از گسستگی های روانی که یک شخصیت گسسته را شکل می دهد و می تواند تغییر کاملی در رفتار فرد به وجود آورد. تمامی پدیده های هیستری تبدیل و گسسته می تواند ملاحظه شود به عنوان تأثیرات یکی از: گسستگی به تنهایی و یا فوران به سوی هشیاری اجزاء محتواهای گسسته روانی که در درجات گوناگون پیچیدگی هستند. آمادگی برای گسستگی میتواند تا اندازه ای ارثی باشد.
دو جنبه گسستگی باید مورد توجه واقع شود:
(1) به طور نزدیکی با توان هیپنوتیزمی همبسته است، و افراد در معرض گسستگی خود انگیخته  معمولا نرخ بالایی در مقیاس توان هیپنوتیزمی دارند.
(2) ممکن است به عنوان دفاع روانشناختی عمل کند؛ به عبارت دیگر، مکانیزمی برای بیرون راندن امر ناگوار، دردناک و مفاهیم روانی اضطراب آور از هشیار، ارائه می دهد  مطالعات بالینی اخیر، حضور تکرار شونده بخصوص خاطرات تجاورکارانه مهم و سوء استفاده  جنسی کودک در بیماران همراه با اختلالات شخصیتی چندگانه را نشان می دهد.

روان رنجوری های هیستریایی – علائم و نشانه ها

نشانه های تبدیلی: تقریبا هر نشانه بیماری اندام می تواند شبیه سازی شود بر یک بنیان هیستریایی؛ مثلاً، نشانه هایی که بیماری یک خویشاوند مرده را تقلید می کند. نشانه های حسی حرکتی گوناگونی برای معیّن بودن و ویژگی روان رنجوری هیستریایی در نظر گرفته شده است. سستی و فلج شدن دسته های عضلانی شایع است؛ گرفتگی و حرکات نابهنجار( غیر طبیعی)، کمتر تکرار شده. اختلالات حرکتی معمولا ترکیب شده به وسیله حساسیت متناوب، مخصوصا آن دسته که شامل بساوایی، درد، دما، و حسّ موقعیت می شود. ویژگیهای مخصوص «دستکش و جوراب زنانه »است. توزیع  اختلالات حسی و حرکتی وقتی اینها در اندامها اثر می گذارند  به عبارت دیگر، توزیع، به جای تحریک عصب پوستیِ منطقه ای که تحت تأثیر واقع شده، بوسیله مفهوم تصویر بدن از یک دست یا پای کارکردی تعیین شده است. توزیع رایج دیگر، نابینایی یک سویه کامل  است، که درست تا خط میانی جلو و عقب بدن کشیده می شود. (کمتر) خیلی اوقات احساس ها و کارکرد های ویژه میتواند تحت تأثیر واقع شود، همچنان که در کوری هیستریایی، کری هیستریایی، و لالی حنجره ای وجود دارد؛ هم توهّمات دیداری و هم شنیداری میتواند رخ دهد.
پدیده های گسسته: حالات متناوب گوناگون هشیاری می تواند ناشی از فرایند گسستگی باشد. در خوابگردی، به نظر می آید که بیمارفاقد تماس با محیط است، ظاهراً بی توجه به محرک های بیرونی است، و در بسیاری موارد به نظر می رسد که در یک ، نمایش توهّمی روشن به سر می برد، که اغلب خاطره برخی رخداد های آسیب زای هیجانی گذشته است. در یاد زدودگی، شایع ترین شکل هیستری نوع گسستگی، بیمار به طور نمونه فقدان کامل حافظه نسبت به همه رویداد های گذشته دارد که در بر گیرنده یک دوره چندین ساعته تا چندین هفته ای می باشد. یاد زدودگی پیش گستر ممکن است در موردی رخ دهد که یاد زدودگی، خاطره وقایع را آنچنان که تجربه شده اند می پوشاند، بیمار مستمراً و بدون توقف در حال فراموشی لحظه به لحظه]و پی در پی[ چیزی است که به آن فکر کرده ، احساس کرده ، و آن را انجام داده است .
 
3.یک مورد کلاسیک هیستری:
به خوبی به خاطر می آورم که بیمار جوانی که برای اولین بار او را در اتاق فوریت های پزشکی سالها قبل دیدم. نام او را باربارا خواهم گفت. باربارا دانش آموز شانزده ساله دبیرستان بود که تصمیم داشت از سر کلاسِ بعد از ظهر فرار کند و همینکه به خانه رسید فهمید مادرش همراه مردی بیگانه در بستر است. کاملا آشفته، دوید بیرون از درِ جلویی خانه و روی چمن های جلوی خانه لغزید  و سقوط کرد روی چمن ها. وقتی باربارا خواست تا از جای خود بلند شود، فهمید که کاملا نابینا شده است.
باربارا به وسیله والدینش آورده شد به بیمارستان، و داستان به من و مادرش مربوط شد که خواست مرا تنها ملاقات کند. وقتی من در نهایت با باربارا صحبت کردم، او به نظر می آمد کاملا نسبت به آنچه اتفاق افتاده بود بی اهمیت و خونسرد بود. آیا سرش ضربه خورده بود؟ نه. او روی دست های خود افتاده بود و چشمان خود را بسته بود و وقتی آنها را باز کرده بود، نمیتوانست ببیند. من سوال کردم که آیا او آشفته بوده. نه  آیا از دست مادرش عصبانی بوده؟ نه. او نسبت به این واقعیت که نمیتواند ببیند چه احساسی داشت. من باید چه احساسی میداشتم، او میخواست بداند و شانه های خود را با ملال زیادی نسبت به یک نوجوان بالا انداخت هر دو والدینش به خاطر این وضعیت به طور قابل توجهی مضطرب تر و هیجانی تر از خود او بودند.
تشخیص مورد باربارا کار دشواری نبود ( اگر چه ما تمام آزمایشات پزشکی لازم را برای اطمینان از عدم وجود آسیب جدی انجام دادیم). آنوقت ما آن را « کوری هیستریایی» خواندیم؛ اکنون گفته می شود « اختلال تبدیل». مورد باربارا حتی به عنوان « بی اعتنایی مفرط » نیز شناخته شد- فقدان برجسته توجه که در افراد دچار اختلال تبدیل مشاهده می شود. میدانید که این، یک مورد کلاسیک فرویدی است، نوعی که اومعمولا در موردش می نوشت با تمام نماد گری الزامی آن ( مانند، کوری نماد این واقعیت است که او  نمیخواهد «ببیند» یا «نگاه کند» به چیزی که پذیرفتن آن برایش دردناک است). این گونه ای مورد است که دربخش فرویدی آن قرن بسیار رایج بوده است، زمانی که فقدان عمومی مهارت و دلفریبی در مورد پزشکی و روانشناسی بود. هیستری در دهه 70 و 80 بارها کمتر و کمتر دیده شد چون عموم مردم در مورد مسائل پزشکی و روانشناختی بیشتر آموخته شده بودند. هیستری  امروز کمیاب است، اما هنوز گاه و بیگاه اتفاق می افتد.
اما ادامه سوال در مورد اینکه چه چیز باربارا وادار کرد آن روز به خانه بیاید، باربارا همانطورکه واقعه ای را که منجر به تصمیم ناگهانی او برای بیرون آمدن از کلاس شد توصیف کرد کاملا تحریک شده بود. پسری که چند ماهی دوست او بوده، گفته بود که دختر دیگری را دیده است و تصمیم دارد با باربارا قطع ارتباط کند.با این احساس که نمیتواند بدون گریه کردن روز را با آرامش به پایان برساند ، و اینکه نمیخواهد دوستش او را آشفته ببیند، به خانه آمد. به طور قابل توجهی از دوست پسر سابقش و دختری که اکنون با او در ارتباط است عصبانی بود - به شدت عصبانی-.او هیچ مشکلی در بیان این احساس نداشت. وقتی در مواجهات بیشتر از او سوال شد در مورد اینکه وقتی به خانه آمد چه شد، او پذیرفت که یک شوک بوده است که ببیند مادرش با مرد دیگری است، اما آنچه واقعا او را آزار میداد، پسر متقلب، نا سپاس و شروری بود که از او قطع ارتباط کرده بود. او می توانست خشم قطعی آدمکشی را در مورد رفتارش بیان کند. در مورد رفتار مادرش، او چیزی برای گفتن نداشت.
بعد از دو ماه، باربارا آرام آرام خوب شد. در روان درمانی، تمرکز و سعی ما بر دیدن چیزی است که او واقعا تاب روبرو شدن با آن را ندارد - از بین رفتن ازدواج والدینش و پایان آرمانی ساختن کودکی آنها- و چنگ زدن به آنها. فقدان دوست بی وفا و بی ثبات که او کاملا میدانست اسیب زننده است، آسیب واقعی نبود که او با آن سروکار داشته باشد. هر جور که هست، او باید بلوغ لازم را رشد دهد تا حریف واقعیات جدید دنیای خود شود. و جایی در امتداد آن راه روانشناختی دشوار، بینش او بازگشت .
پایان 24/4/84 

منابع

www.wwnorton.com/college/psych/gman5/glossary/H.htm
www.theosociety.org/pasadena/etgloss/hi-hz.htm
www.anxiety-panic.com/dictionary/en-dicth.htm
www.lovingscents.com/Glossary.htm
www.caseman.co.uk/text/g-j.html
http://wordnet.princeton.edu/perl/webwn
http://en.wikipedia.org/wiki/Hysteria
Copyright © 1996-1997 Merck & Co., Inc., Whitehouse Station, NJ, USA. All rights reserved.http://www.ellenwhite.org/refute4.htm
http://drsanity.blogspot.com/2005/02/classic-case-of-hysteria.html

 



یک شنبه 22 آذر 1394برچسب:, :: 17:15 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

1157447_716249318402210_589879843_n

ابتدا این گیاه را معرفی می کنیم. سپس  خاصیت های مهم آن را بیان می کنیم ،و اصولا وقتی وارد بدن می شود چه کارهایی در بدن انجام می شود. آلوورا فقط کرم نیست بلکه خوردنی  بسیار مفیدی است.
توضیح:
نام آلوورا در لغت به معنای ماده تلخ درخشان می باشد که از کلمه عربی آلوئه بر گرفته میباشد آلوورا در ایران به نام صبر زررد مشهور است آلوورا چنان خواص چشمگیر ومتعددی داردکه نامها والقاب زیادی از قبیل : گیاه درمانگر، گیاه سوختگی ، دکتر گلدنی ، گرزبهشتی را به خود تخصیص داده است .

این گیاه بومی آفریقای شمالی است اما در مناطق خشک- گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان، هم به عنوان گیاه زینتی و هم گیاه درمانی کشت می کنند.

این گیاه در ایران باستان در استان هرمزگان بویژه در بندر لنگه ،بندر سیریک ، ارتفاعات بشاگرد ،قشم ودر بوشهر وسیستان وبلوچستان می روید .

اگر چه آلوورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می کند اما از کشف خواص بی همتای آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد .
——————————

● کلسترول بالا را پایین می آورد.
● غلظت و چسبندگی خون را درمان می‌کند.
● میزان اکسیژن رسانی خون شما را بالا می برد.
● التهاب را کم و دردهای تورمی را آرام می‌کند.
● بدن را از فشارهای اکسایشی نگهداری می‌کند.
● از سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و بدن را از ترکیبات اگزالات موجود در قهوه و چای نگهداری می‌کند.
● بدن را قلیایی می‌کند. به تراز شدن بدن در برابر خوراک های اسیدی کمک می‌کند.
● زخم معده، IBS یا سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون و دیگر آشفتگی های گوارشی را درمان می‌کند.
● فشار خون بالا را بصورت بنیادین، و با درمان علت آن و نه صرفا علائم، درمان می‌کند.
● بدن را با ماده های معدنی، ویتامین ها، آنزیم ها و گلیکونوترینت ها خوراک می دهد.
● فرایند خوب شدن سوختگی های فیزیکی یا ناشی از تابش را شتاب می دهد.
● جایگزین مناسب بسیاری از فراورده های کمکهای نخستین از جمله بانداژ و اسپری های ضدباکتری است.
● سرطان روده را متوقف می‌کند. روده ها را خوب می‌کند و مسیر دستگاه گوارش را روان می‌کند.
● به یبوست پایان می دهد.
● قند خون را تنظیم و تریگلیسیرید را در بیماران دیابتی پایین می آورد.
● از عفونت ها جلوگیری و آنها را درمان می‌کند.
● از کلیه ها در برابر بیماری نگهداری می‌کند.
● یک نوشیدنی طبیعی مناسب ورزشی جهت بوجود آوردن توازن الکترولیتی است. جایگزین بسیار خوبی برای دیگر نوشیدنی های مورد استفاده توسط ورزشکاران است.
● کارایی قلب و عروق و پایداری فیزیکی را بالا می برد.
● فرایند خوب شدن زخم ها و یا آسیب دیدگی های فیزیکی را سرعت می دهد.
● پوست را مرطوب و به بازسازی آن کمک می‌کند.

به درستی، هیچ چیز دیگری را نمی توان با ویژگی های دارویی الوورا برابر دانست. این درحالی است که بیشتر مردم تنها درباره ویژگی کرم‌های الوورا می دانند و فکر میکنند تنها برای آفتاب سوختگی خوب است. الوورا هم کاربرد خارجی و هم کاربرد داخلی برای بدن انسان دارد

ابتدا برگها را پوست كنده سپس فيله ي داخل آن را با آب سرد شسته و بگذاريد به مدت 15 دقيقه در آب بماند سپس چند دست ديگر بشوريد تا كاملا تلخي آن از بين برود بعد فيله ها را داخل مخلوط كن ريخته تا به مايع تبديل شوند،

 

سپس با عسل يا هر آبميوه ديگري مخلوط كنيد و خنك بنوشيد 

مواد تشكيل دهنده
اين گياه حاوي مواد زير است: (در تايلند آلوئه‌ورا را دم كروكوديل و در اندونزي زبان كروكوديل مي‌نامند). 
ويتامين‌ها: B12, E, C, D, A. به ندرت گياهي پيدا مي‌شود كه حاوي اين همه ويتامين‌ها باشد. 
آنزيم‌ها: آنزيم‌هاي موجود در اين گياه به شكستن چربي و هضم آن كمك مي‌كنند. مواد معدني شامل: كلسيم، سديم، پتاسيم، روي، منيزيم، كروم، آهن، آنتي‌اكسيدان شكر: آلوئه‌ورا داراي مونو و پلي‌ساكاريدها است. آلوئين و امودين موجود در گياه، خاصيت آنتي‌ويروسي دارند. Lignin : به خودي خود اين ماده بي‌اثر است و فقط تأثير نفوذپذيري دارد و باعث مي‌شود مواد مغذي آلوئه‌ورا جذب پوست شده و راحت‌تر نفوذ كنند. 
Saponins: 3 درصد از مواد آلوئه‌ورا را تشكيل داده است و خاصيت پاك‌كنندگي دارد و به عنوان يك آنتي‌باكتري و ضدميكروب عمل مي‌كند. اسيدهاي چرب: كلسترول، كمپسترول سيسوسترول و ليپوئل موجود در گياه از عوامل ضدالتهاب مي‌باشند. 
اسيد ساليسيلك: عملكردي شبيه آسپرين دارد. آمينواسيد: بدن به 22 نوع آمينواسيد نياز دارد كه اين گياه حاوي 20 نوع از آنهاست و 7 نوع از 8 نوع آمينواسيدي را كه بدن قادر به توليد آن نيست، در خود دارد.

مصارف
آلوئه‌ورا معمولاً مصرف زيبايي دارد و در نرم‌كننده‌ها، صابون‌ها و شامپو‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اما تعجب نكنيد اگر بگوييم از آن در درمان سرطان هم استفاده مي‌شود. اين گياه با از بين بردن تومور رشد اين بيماري را به تعويض مي‌اندازد. «آلوري» دارويي است كه به همين منظور از گياه آلوئه‌ورا ساخته شده است. ماده شيميايي موجود در آلوئه‌ورا (لكيتين و آموتين) باعث كاهش رشد تومور در سرطان پوست مي‌گردد. مصرف خوراكي آلوئه‌ورا در درمان سرطان سينه، سرطان خون و سرطان تخمدان بسيار مفيد است.

براساس پژوهشي كه در دانشكده پزشكي توكيو انجام شد، نوعي پروتئين در آلوئه‌ورا وجود دارد كه باعث تحريك سيستم ايمني بدن مي‌شود (اين كار به طور طبيعي توسط ليمفوسيت‌ها، انجام مي‌گيرد و اين تحريك منجر به از بين رفتن سلول‌هاي سرطاني و افزايش گردش خون در قسمت‌هاي آسيب‌ديده مي‌گردد. آلوئه‌ورا به صورت ژل، كرم، نوشيدني، كپسول و مواد آرايشي در بازار يافت مي‌شود، ولي ژل و كرم آن بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد (به علت وجود كربوهيدرات فراوان اين گياه در ساخت لوازم آرايشي به كار مي‌رود). آلوئه‌ورا به عنوان يك آنتي‌اكسيدان عمل كرده و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. حتي اگر هيچ بيماري و مشكلي نداريد، استفاده از اين گياه شما را سرزنده‌تر و بشاش‌تر خواهد كرد.

آلوئه‌ورا همچنين كمك زيادي به پاكسازي سيستم گوارشي مي‌كند و براي كاهش وزن مناسب است؛ زيرا ميزان متابوليك سيستم گوارش را افزايش مي‌دهد و آن را وادار به سوختن انرژي مي‌كند. با استفاده از اين گياه مي‌توانيد از دست نقاط ريزي كه در اثر بالا رفتن سن در صورت شما ايجاد مي‌شود، خلاص شويد. از چهل‌سالگي به بعد، با بالا رفتن سن، روي پوست لكه‌هاي قهوه‌اي ريزي پديد مي‌آيد كه دردناك و يا خطرناك نيستند، اما گاه ممكن است تبديل به سرطان پوست شوند و ما از آنها غفلت كنيم؛ بنابراين به محض ديدن اين لكه‌ها با پزشك مشورت كنيد. اگر مشكل خاصي وجود نداشته باشد، با استفاده از ژل آلوئه‌ورا به مدت يك ماه، دوبار در هفته خواهيد ديد چقدر آسان اين لكه‌ها از بين خواهند رفت. مي‌توانيد براي تأثير بيشتر، ژل را با آب پياز، آب ليمو و يا آب سيب مخلوط كنيد.

آلوئه‌ورا برطرف‌كننده اسهال و يبوست نيز هست. با خوردن آب آلوئه‌ورا، تمامي بافت‌هاي آسيب‌ديده، از دهان تا روده، ترميم مي‌شود. امروزه در سواحل آمريكا اين گياه به وفور يافت مي‌شود؛ زيرا اكثر افراد براي جلوگيري از آفتاب سوختگي از اين گياه استفاده مي‌كنند.

خواص آلوئه‌ورا
درمان التهابات پوستي، اگزما، سوختگي، نيش حشرات، زخم‌ها، عفونت‌هاي پوستي، درمان آكنه، تحريك سلول‌هاي پوست و دوباره‌سازي آنها، -بهبود آفتاب سوختگي، كمك به رفع خشكي و ترك پوست و نرمي و شفافيت آن، جلوگيري از ايجاد چين و چروك پوست، از بين برنده دانه‌هاي سياه پوست و كاهش حساسيت‌هاي پوستي، درمان سرطان، درمان تنگي نفس، پايين‌آورنده قندخون، درمان عفونت‌هاي زنانه، درمان تبخال، استفاده به عنوان ژل اصلاح، كاهش آبريزش بيني، كاهش درد آرتروز و رماتيسم و ... از آلوئه‌ورا به عنوان تميز‌كننده مو نيز استفاده مي‌شود. اين گياه موهاي آسيب‌ديده را ترميم كرده، چربي پوست را كاهش مي‌دهد و پوست سر را مرطوب نگه مي‌دارد. ژل آلوئه‌ورا باعث تحريك رشد مو مي‌شود و از كچلي جلوگيري مي‌كند و زيبايي طبيعي را به مو برمي‌گرداند.

ژل اين گياه را به كف سر بماليد و سي‌دقيقه صبر كنيد و سپس بشوييد. اين ژل باعث توازن ph كف سر مي‌شود و به همين دليل براي انواع موها مناسب است. اين ژل نه تنها باعث از بين رفتن شوره سر مي‌شود، بلكه به درمان نوعي كچلي به نام «Soborrhie» نيز كمك مي‌كند. اين نوع كچلي به علت چربي زياد پوست ايجاد مي‌شود و عوامل طبيعي همچون گرما، سرما، تغذيه و بادهاي خشك باعث نازكي مو شده و مو مي‌ريزد كه با استفاده از ژل آلوئه‌ورا ميزان ph كف سر تنظيم شده و چربي پوست كاهش مي‌يابد و همچنين باعث ضخيم شدن مو نيز خواهد شد. البته توجه داشته باشيد كه اگر دليل كچلي مو، مسائل ژنتيكي باشد، آلوئه‌ورا تأثير چنداني نخواهد داشت.

در آزمايشگاه كارنيگتون آمريكا تحقيقاتي به عمل آمد كه در بيماران مبتلا به ايدز، پلي‌ساكاريد موجود در آلوئه‌ورا مي‌تواند پاسخگويي سيستم ايمني بدن را افزايش دهد (اين مساله هنوز اثبات نشده است). پلي‌ساكاريد موجود در گياه به عنوان يك مرطوب‌كننده نيز عمل كرده و پوست را هيدراته و فيبرهاي الاستين و كلاژن مي‌سازد كه اين فيبرها به از بين رفتن چين و چروك كمك مي‌كنند.

 

آلوئه ورا در مناطق آب و هوايي خشك، مثل آفريقا و هند رشد مي‌كند. داراي برگ‌هاي ضخيم به رنگ سبز تيره مي‌باشد كه انتها و ابتداي برگ سفيدرنگ و يا بي‌رنگ‌است. از قرن 17 به بعد، استفاده از اين گياه در سرتاسر دنيا باب شد و امروز در برزيل، پاراگوئه، نيجريه، جامائيكا، كنيا، استراليا، تايلند، پاكستان، بنگلادش، آمريكا، هند و مكزيك نيز پرورش داده مي‌شود. آلوئه‌ورا براي رشد نياز به آب بسيار بسيار كمي دارد و در برابر هجوم حشرات بسيار قوي است و از باران و آفتاب مستقيم بايد به دور باشد. اين گياه در طول زمستان بي‌حركت است. آب اين گياه به صورت ژل در برگ‌هاي گياه ذخيره مي‌شود.

بيش از 250 نوع از گياه آلوئه‌ورا در دنيا وجود دارد كه فقط 5 نوع آن اين خواص را دارا هستند. اين گياه دشمن جنگل است و فقط در مناطق خشك رشد و نمو مي‌كند. تعداد برگ‌هاي اين گياه در هر بوته بين 12 الي 16 عدد متفاوت است و هر برگ بيش از 3 پوند وزن دارد.

موارد منع مصرف

آلوئه‌ورا در بعضي افراد ايجاد حساسيت مي‌كند ابتدا كمي از ژل آلوئه‌ورا را به پشت بازوي خود بماليد؛ اگر بعد از 20 دقيقه قرمزي و يا خارشي در پوست خود مشاهده نكرديد، مي‌توانيد با خيال راحت از آن استفاده كنيد. افراد مبتلا به بيماري‌هاي كبد، افراد زير 12 سال، مصرف زياد اين گياه باعث عوارضي همچون قرمزي ادرار، كم آبي بدن و ضعف جسمي مي‌شود. در صورت استفاده از داروهاي قلب و يا داروهاي كاهش دهنده پتاسيم، لانوكسين، ديگوكسين، لاتوكسين، نبايد آلوئه‌ورا را مصرف كرد. اين گياه ميزان قندخون را پايين مي‌آورد؛ به خصوص اگر همراه با داروهاي كاهش‌دهنده قندخون استفاده شود. معايب استفاد از آلوئه‌ورا را به طور كلي نمي‌توان عنوان كرد، زيرا استفاده از يك محصول طبيعي ممكن است در افراد مختلف واكنش‌هاي متفاوتي ايجاد كند.

نظر دانشمندان در مورد آلوئه‌ورا 
ماروين، يكي از نويسندگان علوم تغذيه از دانشكده Nebrasla، معتقد است آلوئه‌ورا يكي از بهترين ژل‌هاي پوستي است كه باعث كاهش سوزش آفتاب سوختگي و نيش حشرات مي‌شود. اين ژل را به پوست بماليد و بعد از 15 دقيقه كه خشك شد، آن را بشوييد. آب ميوه آلوئه‌ورا باعث تسكين حالت تهوع و همچنين سوزش و درد معده مي‌شود. «paacelsus»، پدر علم داروشناسي، بر اين باور است كه آنچه انسان براي سالم بودن به آن نياز دارد، در اين گياه يافت مي‌شود.

چندي پيش پژوهش در دانشكده پزشكي هاروارد صورت گرفت كه در آن اعلام شد با بالا رفتن سن ميزان اسيدهيدروليك معده كاهش مي‌يابد و به همين دليل افراد مسن دچار ناراحتي‌هاي گوارشي، سوزش معده و هضم ناقص غذا مي‌شوند كه به دنبال آن پيري پوست، آلرژي، آكنه و ... به سراغ‌شان مي‌آيد. سلامتي ما به غذائي كه روزانه مصرف مي‌كنيم و موادي كه جذب سلول‌هاي بدن ما مي‌شود، بستگي دارد. تعجب خواهيد كرد اگر بدانيد با خوردن آلوئه‌ورا چقدر سريع اين مشكلات حل خواهند شد.

دكتر ايوان دانهوف، پزشكي است كه بيش از 30 سال مشغول ساخت انواع و اقسام لوازم آرايشي و كرم‌هاي ساخته شده از آلوئه‌ورا مي‌باشد و هرگاه محصول جديدي توليد مي‌شود، كمي از آن را براي تست به دست چپ خود مي‌مالد و اكنون بعد از گذشت 30 سال مي‌گويد كه يك دست او دست يك جوان شاداب 30 ساله است و دست ديگر او دست پيرمرد 70 ساله! دكتر پيتر آدرتون، اخيراً در دانشكده آكسفورد مطالعاتي روي آلوئه‌ورا انجام داده و كتابي نيز در همين زمينه به چاپ رسانده است.

در اين كتاب آمده است: همسر من اكثراً دست خود را با فر مي‌سوزاند و آثار اين سوختگي تا مدت‌ها روي دست او باقي مي‌ماند تا اينكه استفاده از ژل اين گياه را به او پيشنهاد كردم و خيلي زود متوجه شدم كه سوختگي و آثار آن چقدر سريع از بين رفت. بي‌دليل نيست كه اين گياه به نام‌هايي همچون گياه سوختگي، گياه زندگي و گياه دارويي معروف است.


اثر آلوئه ‌ورا بر پوسیدگی دندان

 

 

دانشمندان در یك تحقیق جدید دریافته ‌اند كه گیاه آلوئه ورا برای مقابله با پوسیدگی ‌های دندانی مفید است.

 

‌دانشمندان می ‌گویند: پس از كشف تاثیرات مفید و معجزه‌گر، گیاه آلوئه ورا برای بهبود آفتاب سوختگی، بریدگی‌ ها و تحریكات پوستی و بسیاری از مشكلات و ناراحتی‌ های دیگر، این بار محققان به قدرت شفابخش این گیاه در بهبود مشكلات دندان و لثه پی برده‌اند.

 

در یك پژوهش جدید معلوم شد كه می ‌توان از آلوئه ورا به عنوان یك ماده فعال برای پیشگیری از پوسیدگی‌ های دندانی، در ژل‌های تمیزكننده دندان ها استفاده كرد.

 

به گفته پژوهشگران آلوئه ورا برای تمیز كردن و تسكین دندان ها و لثه‌ ها مفید است و هم چنین می ‌توان در خمیردندان ها به عنوان ماده موثر برای مقابله با پوسیدگی ‌های دندانی از این گیاه استفاده كرد.

 

ژل دندان آلوئه ورا مانند خمیر دندان عمل می‌ كند و قادر به نابود كردن باكتری ‌ها و میكروب های بیماری زای موجود در دهان است.

 

در پژوهش جدید هم چنین معلوم شد كه ژل آلوئه ورا در برخی موارد حتی موثرتر از خمیردندان های معمولی است.

 

آلوئه ورا حاوی تركیبات شیمیایی است كه برای شفای زخم‌ ها یا كاهش درد استفاده می ‌شود، چون خاصیت ضد التهابی دارد.

آلوئه ورا, باربادنسیس میلر, آلوورا, aloevera, گلخانه ارزان قیمت

 

چگونگی استفاده از آلوئه ورا برای پوست

اگر از اینکه مرتبا پوستتان دچار آکنه و جوش میشود رنج برده و خسته شده اید و دست به هر کاری برای از بین بردن آنها زده و تنها در مدت زمانی کوتاه و مقطعی جواب گرفته اید، می توانید این راهکار ساده اما موثر را نیز امتحان کنید که قطعا نتیجه ی بهتر را خواهید دید.

حتما نام گیاه آلوئه ورا که چند صباحی است در بین لوازم آرایشها باب شده است را شنیده اید که البته به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده درکرمهای پوستی با تغییراتی چند مورد استفاده قرار می گیرد که نام این گیاه را روی جلد بعضی از لوازم آرایشهایی که می خواهند تاثیر مفید آن عنوان شود می نویسند .

 این گیاه تاثیر بسیار قابل توجهی بر روی پوست می گذارد که شما نیز می توانید با استفاده ی طبیعی از اصل این گیاه بی هیچ تغییر و انجام عمل شیمیایی نتیجه ی بهتری بگیرید به این ترتیب که:

 آلوئه ورا را تازه به تازه و همراه با ساقه ی بلند از مغازه های عطاری یا داروخانه ها تهیه کرده و برای هر بار استفاده قسمت کمی از آن را از پایین ساقه برش داده و شیره ای که از آن بیرون خواهد آمد را با همان ساقه ی باز شده به آرامی روی جوشها بزنید و بگذارید خوب خشک شود .

 ● نکات قابل توجه:

 ۱. قبل از استفاده از آلوئه ورا  پوست خود را با آب و صابون شسته و خشک کنید .

 ۲. برای تازه ماندن و خشک نشدن سریع این گیاه آن را در یخچال بگذارید.

 ۳. برای تاثیر بیشتر روزی دو بار، صبح و شب هنگام خواب این کاررا انجام دهید و در صورت تمام شدن دوباره تهیه کنید.

 ۴. صبحها پس از استفاده از آن و اطمینان از خشک شدن میتوانید روی آن آرایش کنید.

 ۵. هر ساقه ی آلوئه ورا بطور میانگین برای مصرف یک ماه کافیست بنابراین تازه به تازه آن را تهیه کنید.

  آلوورا گیاهی جهت افزایش مقاومت بدن در فصل سرما

آلوورا  (آلوئه ورا ) گیاهی جهت افزایش مقاومت بدن در سرما

گیاه  آلوئه ورا ( آلوورا  ) برای افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها موثر است. دكتر مسعود مسنن مظفری  افزود:

 با اشاره به اینكه بدن انسان همیشه یك سری پروتئین‌هایی كه در ایمنی بدن نقش دارند را تولید می‌كند، ادامه داد: این گیاه نیز كمك بزرگی در روند پروتئین‌ سازی بدن دارد.

دكتر مسنن مظفری اظهار داشت:

گیاه آلوئه ورا ( آلوورا  )  گیاهی است كه در مناطق مدیترانه‌ای رشد می‌كند كه اكنون این گیاه در چند مركز گلخانه‌ای در استان هاي مختلف كشورمان رشد ميكند،

وی اظهار كرد: این گیاه دارای برگهای پهن است كه از آن یك ماده ژله‌ای تراوش می‌شود كه دارای اسیدهای آمینه می‌باشد و می‌توان از آن در سالاد و یا بصورت كمپوت استفاده كرد.

این پزشك داروساز با تاكید بر اینكه پوست یكی از بزرگترین محافظ‌های بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا است، گفت: این گیاه همچنین در ترمیم، زیبایی، شادابی صورت و ایجاد ایمنی در مقابل عوامل بیماری‌زا بسیار موثر است.

دكتر مسنن مظفری یادآور شد: بهترین عامل در مقابله با بیماری آنفلوانزای خوكی و یا فصلی محافظت فیزیكی است كه عمده آن از طریق دهان و پوست انجام می‌شود.


وی با اشاره به اینكه استفاده از ماسك یكی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است، ادامه داد: اكنون دو نوع ماسك تحت عنوان ماسك‌های غیر قابل شستشو و قابل شستشو در بازار موجود است اما به دلیل اینكه ممكن است هنگام شست‌وشوی ماسكهای قابل شست‌وشو عوامل بیماری‌زا كاملا پاك نشود استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

 

چه كسي فوايد آلوئه ورا را كشف كرد؟

جورج Ebers برای اولین بار قدمت آن در سال 1862 در یک پاپیروس مصری به تاریخ 1550 سال قبل از میلاد کشف شده است. 
آن را به اثر بزرگ توسط پزشکان یونانی و رومی به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفت.
محققان دریافته اند که هر دو فرهنگ باستانی چین و هند استفاده از آلوئه ورا است. 
همانطور که قبلا ذکر شد، مصر کوئینز استفاده از آن با زیبایی فیزیکی خود را در ارتباط است.
آلوئه همچنین در کتاب مقدس به آن اشاره شد، و افسانه ای نشان می دهد که اسکندر بزرگ جزیره Socotra در اقیانوس هند را فتح بر تامین گیاهان آلوئه برای درمان زخم های نبرد سربازان زخمی و در حال مرگ خود را.

 

مزایای تغذیه ای آلوئه ورا
 
اجازه دهید آلوئه ورا شما را شگفت زده كند:
 
تغذیه دستگاه گوارش شما
  
به شما انرژي ميدهد
 
 محافظت پوست از آسیب های رادیکال های آزاد
 
 ترویج بازسازی طبیعی پوست
 
 تنها منبع گیاهی ویتامین B12
 
و خيلي بيشتر است كه در ليست جا شود
 
                               گلدان آلوئه ورا در خانه:
 
 
دوستان شما ميتونيد گلدون اين گياه رو در خانه داشته باشيد و براي مصرف شخصي خودتون ازش برگ برداشت كنيد،
فقط كافيه كنار 1 پنجره باشه تا نور كافي دريافت كنه و هفته اي 1 بار بهش آب بديد.
فقط در آب دادن بهش  زياده  روي  نكنيد تا باعث پوسيدگي  ريشه  اش  نشود.
اگر درصدي از خاكتون رو هم شن  و ماسه تشكيل بده باعث ريشه دهي بهتر گياهتون ميشه.
aloevera
 
 
 

 
كشت آلوئه‌ورا

 

آلوئه ورا در مناطق آب و هوايي خشك، مثل آفريقا و هند رشد مي‌كند. داراي برگ‌هاي ضخيم به رنگ سبز تيره مي‌باشد كه انتها و ابتداي برگ سفيدرنگ و يا بي‌رنگ‌است. از قرن 17 به بعد، استفاده از اين گياه در سرتاسر دنيا باب شد و امروز در برزيل، پاراگوئه، نيجريه، جامائيكا، كنيا، استراليا، تايلند، پاكستان، بنگلادش، آمريكا، هند و مكزيك نيز پرورش داده مي‌شود. آلوئه‌ورا براي رشد نياز به آب بسيار بسيار كمي دارد و در برابر هجوم حشرات بسيار قوي است و از باران و آفتاب مستقيم بايد به دور باشد. اين گياه در طول زمستان بي‌حركت است. آب اين گياه به صورت ژل در برگ‌هاي گياه ذخيره مي‌شود.

بيش از 250 نوع از گياه آلوئه‌ورا در دنيا وجود دارد كه فقط 5 نوع آن اين خواص را دارا هستند. اين گياه دشمن جنگل است و فقط در مناطق خشك رشد و نمو مي‌كند. تعداد برگ‌هاي اين گياه در هر بوته بين 12 الي 16 عدد متفاوت است و هر برگ بيش از 3 پوند وزن دارد.

موارد منع مصرف

آلوئه‌ورا در بعضي افراد ايجاد حساسيت مي‌كند ابتدا كمي از ژل آلوئه‌ورا را به پشت بازوي خود بماليد؛ اگر بعد از 20 دقيقه قرمزي و يا خارشي در پوست خود مشاهده نكرديد، مي‌توانيد با خيال راحت از آن استفاده كنيد. افراد مبتلا به بيماري‌هاي كبد، افراد زير 12 سال، مصرف زياد اين گياه باعث عوارضي همچون قرمزي ادرار، كم آبي بدن و ضعف جسمي مي‌شود. در صورت استفاده از داروهاي قلب و يا داروهاي كاهش دهنده پتاسيم، لانوكسين، ديگوكسين، لاتوكسين، نبايد آلوئه‌ورا را مصرف كرد. اين گياه ميزان قندخون را پايين مي‌آورد؛ به خصوص اگر همراه با داروهاي كاهش‌دهنده قندخون استفاده شود. معايب استفاد از آلوئه‌ورا را به طور كلي نمي‌توان عنوان كرد، زيرا استفاده از يك محصول طبيعي ممكن است در افراد مختلف واكنش‌هاي متفاوتي ايجاد كند.

نظر دانشمندان در مورد آلوئه‌ورا 
ماروين، يكي از نويسندگان علوم تغذيه از دانشكده Nebrasla، معتقد است آلوئه‌ورا يكي از بهترين ژل‌هاي پوستي است كه باعث كاهش سوزش آفتاب سوختگي و نيش حشرات مي‌شود. اين ژل را به پوست بماليد و بعد از 15 دقيقه كه خشك شد، آن را بشوييد. آب ميوه آلوئه‌ورا باعث تسكين حالت تهوع و همچنين سوزش و درد معده مي‌شود. «paacelsus»، پدر علم داروشناسي، بر اين باور است كه آنچه انسان براي سالم بودن به آن نياز دارد، در اين گياه يافت مي‌شود.

چندي پيش پژوهش در دانشكده پزشكي هاروارد صورت گرفت كه در آن اعلام شد با بالا رفتن سن ميزان اسيدهيدروليك معده كاهش مي‌يابد و به همين دليل افراد مسن دچار ناراحتي‌هاي گوارشي، سوزش معده و هضم ناقص غذا مي‌شوند كه به دنبال آن پيري پوست، آلرژي، آكنه و ... به سراغ‌شان مي‌آيد. سلامتي ما به غذائي كه روزانه مصرف مي‌كنيم و موادي كه جذب سلول‌هاي بدن ما مي‌شود، بستگي دارد. تعجب خواهيد كرد اگر بدانيد با خوردن آلوئه‌ورا چقدر سريع اين مشكلات حل خواهند شد.

دكتر ايوان دانهوف، پزشكي است كه بيش از 30 سال مشغول ساخت انواع و اقسام لوازم آرايشي و كرم‌هاي ساخته شده از آلوئه‌ورا مي‌باشد و هرگاه محصول جديدي توليد مي‌شود، كمي از آن را براي تست به دست چپ خود مي‌مالد و اكنون بعد از گذشت 30 سال مي‌گويد كه يك دست او دست يك جوان شاداب 30 ساله است و دست ديگر او دست پيرمرد 70 ساله! دكتر پيتر آدرتون، اخيراً در دانشكده آكسفورد مطالعاتي روي آلوئه‌ورا انجام داده و كتابي نيز در همين زمينه به چاپ رسانده است.

در اين كتاب آمده است: همسر من اكثراً دست خود را با فر مي‌سوزاند و آثار اين سوختگي تا مدت‌ها روي دست او باقي مي‌ماند تا اينكه استفاده از ژل اين گياه را به او پيشنهاد كردم و خيلي زود متوجه شدم كه سوختگي و آثار آن چقدر سريع از بين رفت. بي‌دليل نيست كه اين گياه به نام‌هايي همچون گياه سوختگي، گياه زندگي و گياه دارويي معروف است.

  باربادنسیس میلر

گیاه  آلوئه ورا ( آلوورا  ) برای افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها موثر است. دكتر مسعود مسنن مظفری  افزود:

 با اشاره به اینكه بدن انسان همیشه یك سری پروتئین‌هایی كه در ایمنی بدن نقش دارند را تولید می‌كند، ادامه داد: این گیاه نیز كمك بزرگی در روند پروتئین‌ سازی بدن دارد.

دكتر مسنن مظفری اظهار داشت:

گیاه آلوئه ورا ( آلوورا  )  گیاهی است كه در مناطق مدیترانه‌ای رشد می‌كند كه اكنون این گیاه در چند مركز گلخانه‌ای در استان هاي مختلف كشورمان رشد ميكند،

وی اظهار كرد: این گیاه دارای برگهای پهن است كه از آن یك ماده ژله‌ای تراوش می‌شود كه دارای اسیدهای آمینه می‌باشد و می‌توان از آن در سالاد و یا بصورت كمپوت استفاده كرد.

این پزشك داروساز با تاكید بر اینكه پوست یكی از بزرگترین محافظ‌های بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا است، گفت: این گیاه همچنین در ترمیم، زیبایی، شادابی صورت و ایجاد ایمنی در مقابل عوامل بیماری‌زا بسیار موثر است.

دكتر مسنن مظفری یادآور شد: بهترین عامل در مقابله با بیماری آنفلوانزای خوكی و یا فصلی محافظت فیزیكی است كه عمده آن از طریق دهان و پوست انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینكه استفاده از ماسك یكی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است، ادامه داد: اكنون دو نوع ماسك تحت عنوان ماسك‌های غیر قابل شستشو و قابل شستشو در بازار موجود است اما به دلیل اینكه ممكن است هنگام شست‌وشوی ماسكهای قابل شست‌وشو عوامل بیماری‌زا كاملا پاك نشود استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

 10دلیل برای نوشیدن آلوئه ورا

 

به ۱۰ دلیل عمده باید نوشیدنی آلوئه ورا را نوشید :

 ۱ – آمینو اسیدها ، اجزا وقالب های ساختار بدن ما می باشند . هشت امنیو اسید ضروری وجوددارد که در بدن ما ساخته نمی شود که در اجزا گیاه آلوئه ورا کشف شده است . نوشیدن مداوم ومنظم آلوئه ورابه شما اجازه می دهد بواسطه تامین طبیعی امینو اسیدهای ضروری بدن ، سلامتی بدن خودرا حفظ نمائید .تجزیه ترکیباتآلوئه ورا نشان می دهد که در بین گیاهان شناخته شده توسط بشر ، آلوئه ورا تنها گیاهی است که امینو اسیدهای مشابه وضروری بدن را می سازد .

۲ –آلوئه ورا بدون هیچگونه عارضه ای از عصبانیت والتهاب جلو گیری می نماید ، همچنین سبب تحرک ماهیچه ها وصحت کارکرد مفاصل می شود .

۳ – ویتامین های موجود در آلوورا A ، B1 ،B2 ، B6 ،B12 ،C ، E و فولیک اسید ونیاسین می باشد . بدن انسان نمی تواند بعضی از این ویتامین ها را ذخیره نماید. ، بنا براین بهترین راه تامین ویتامین های فوق نوشیدن میزان مناسبی ازآلوئه ورا ی یام یام می باشد .

۴– مواد معدنی که در آلوئه ورا یافت می شود شامل کلسیم ، سدیم ، آهن ، پتاسیم ، کروم ، منگنز ، مس و روی می باشد . یک راه طبیعی وسالم برای تامین نیازهای بدن می باشد .

۵ – هر ۲۱ الی ۲۸ روز پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می شود نوشیدنی آلوئه ورا می تواند منبعی غنی از مواد سازنده را به شما ارائه کند که همواره پوستی سالم وشاداب داشته باشید وبا اثرات پیری پوست مقابله کنید .

۶ – استفاده مداوم نوشیدنی آلوئه ورا سبب کمک به بهبود تنظیم دستگاه گوارش می شود. بااستفاده مداوم نوشیدنی آلوئه وراحساس تندرستی وسلامتی به شما دست می دهد وسطح انرژی بدن افزایش می یابد وبه شما کمک می کند تا وزن بدن مناسب ومتعادل گردد .

۷– آلوئه ورابطور طبیعی مقاومت بدن را افزایش می دهد . نظر به اینکه سیستم ایمنی بدن همانند ساعت کارمی کند تا از بدن محافظت نماید از این رو نوشیدن مداوم آلوئه ورا سبب می گردد بطور طبیعی مصونیت ومقاومت بدن بطور چشمیگر افزایش یابد .

 ۸– آلوئه ورا دارای قابلیت طبیعی دفع سموم می باشد ، نوشیدن مداومآلوئه ورا می تواند حرکت موجی روده را بهبود بخشیده وجذب پروتئین را افزایش دهد وهمزمان میزان باکتریهایی را که سبب تخمیر می شوند کاهش دهد .آلوئه وراهمچنین سبب کاهش سوزش قلب ، معده دیگر ناراحتی های گواراشی می شود .

۹ – آلوئه ورا الیتام بخش سوختگی ها ، بریدگیها ، پارگیها ، خراشها وسوزش خفیف پوست می باشد .

۱۰– نوشیدنی آلوورا متضمن سلامتی دهان ولثه می باشد .فقط فکر کنید با استفاده فقط ۶۰ الی ۱۲۰ گرم نوشیدنی آلوئه ورادر روز می توانید تغییرات را در خود مشاهده کنید .



 ریزش موهای سر مشکلی شایع در بین افراد است. غیر از محصولات شیمیایی که برای رفع این مشکل وجود دارند، یک سری مواد طبیعی نیز در کاهش ریزش موها موثرند که یکی از این ها، گیاه آلوئه ورامی باشد.

 

۶۵۴۲۵۶.jpg

 اسامی دیگر گیاه صبرزرد (آلوئه ورا)، “صبر تلخ” یا “شاخ بزی” است که در استان بوشهر با نام‌های محلی گل سگله، گل قبر یا چادروا شناخته می‌شود.نام های دیگر این گیاه “لاله بیابان” و «گیاه جاودانگى»، «گیاه دارویى»، «گیاه ملکه» است.

 ۱- قالب های ساختار بدن :آمینو اسیدها ، اجزا وقالب های ساختار بدن ما می باشند . هشت امنیو اسید ضروری وجوددارد که در بدن ما ساخته نمی شود که در اجزا گیاه الوئه ورا کشف شده است . نوشیدن مداوم ومنظم آلوئه ورا به شما اجازه می دهد بواسطه تامین طبیعی امینو اسیدهای ضروری بدن ، سلامتی بدن خودرا حفظ نمائید . 
تجزیه ترکیبات آلوئه ورا نشان می دهد که در بین گیاهان شناخته شده توسط بشر ، آلوئه ورا تنها گیاهی است که امینو اسیدهای مشابه وضروری بدن را می سازد . 

۲- ضد التهاب و عصبانیت : آلوئه ورا بدون هیچگونه عارضه ای از عصبانیت والتهاب جلو گیری می نماید ، همچنین سبب تحرک ماهیچه ها وصحت کارکرد مفاصل می شود . 

۳- ویتامین های موجود در آلوورا : ویتامین های موجود در آلوئه وراA ، B1 ،B2 ، B6 ،B12 ،C ، E و فولیک اسید ونیاسین می باشد . بدن انسان نمی تواند بعضی از این ویتامین ها را ذخیره نماید. ، بنابراین بهترین راه تامین ویتامین های فوق نوشیدن میزان مناسبی از آلوئه ورا می باشد . 

۴-  میزان مواد معدنی : مواد معدنی که در آلوئه ورا یافت می شود شامل کلسیم ، سدیم ، آهن ، پتاسیم ، کروم ، منگنز ، مس و روی می باشد . یک راه طبیعی وسالم برای تامین نیازهای بدن می باشد .

۵-  تعمیر و مرمت کلاژن و کشیدگی پوست : هر 21 الی 28 روز پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می شود نوشیدنی آلوئه ورا می تواند منبعی غنی از مواد سازنده را به شما ارائه کند که همواره پوستی سالم وشاداب داشته باشید وبا اثرات پیری پوست مقابله کنید .

۶- تنظیم انرژی و وزن بدن : استفاده مداوم نوشیدنی آلوئه ورا سبب کمک به بهبود تنظیم دستگاه گوارش می شود. بااستفاده مداوم نوشیدنی آلوئه ورا احساس تندرستی وسلامتی به شما دست می دهد وسطح انرژی بدن افزایش می یابد وبه شما کمک می کند تا وزن بدن مناسب ومتعادل گردد . 

۷-  افزایش مصونیت بدن :آلوئه ورا بطور طبیعی مقاومت بدن را افزایش می دهد . نظر به اینکه سیستم ایمنی بدن همانند ساعت کارمی کند تا از بدن محافظت نماید از این رو نوشیدن مداوم آلوئه وراسبب می گردد بطور طبیعی مصونیت ومقاومت بدن بطور چشم گیر افزایش یابد . 

۸- کمک به سلامت گوارش :  آلوئه ورا دارای قابلیت طبیعی دفع سموم می باشد ، نوشیدن مداوم آلوئه ورا می تواند حرکت موجی روده را بهبود بخشیده وجذب پروتئین را افزایش دهد وهمزمان میزان باکتریهایی را که سبب تخمیر می شوند کاهش دهد . آلوئه ورا همچنین سبب کاهش سوزش قلب ، معده دیگر ناراحتی های گواراشی می شود . 

۹- التیام بخش سریع : آلوئه ورا الیتام بخش سوختگی ها ، بریدگیها ، پارگیها ، خراشها وسوزش خفیف پوست می باشد . 

۱۰- بهداشت و سلامت دندان: نوشیدنی آلوئه ورا متضمن سلامتی دهان ولثه می باشد .


فقط فکر کنید با استفاده فقط ۶۰ الی ۱۲۰ گرم نوشیدنی آلوئه ورا در روز می توانید تغییرات را در خود مشاهده کنید .

 
برای تهیه نوشیدنی آلوئه ورا ، ابتدا با دقت پوست میکنیم نباید هیچ قستمی از پوست سبز برگ روی مغز اون باقی بمونه چون خاصیت مسهل بسیار شدید  داره ، سپس مغز یا فیله آلوئه ورا رو داخل مخلوط کن میندازیم و یک عدد لیمو ترش درشت رو توی اون آب میگیریم و دو تا چهار لیوان آب ، بسته به زیاد بودن مقدار آلوئه ورا داخل مخلوط کن میریزیم و چهار قاشق غذا خوری عسل طبیعی بهش اضافه کرده و مخلوط کن رو روشن میکنیم . نوشیدنی سفید رنگی درست میشه که بسیار خوشمزه و پر خاصیت هست . تنها این نکته رو باید در نظر بگیرین که اگه برگ رو همون موقع از گیاه جدا کردین باید برگ رو کمی مایل چند دقیقه ای قرار بدین تا شیره تلخ اون خارج بشه و یا بعد از پوست کندن برگ فیله رو داخل آب بذارین به مدت ۵ دقیقه تا تلخیش گرفته بشه .یا مستقیم استفاده کنید و مقدار  عسل رو بیشر کنید تا تلخی اون آزار دهنده نباشه  ولی اگه از عطاری می خرین نیاز به این کار نیست چون برگ ها کهنه هستن و شیره اونها خارج شده است.
 
 

 اثر آلوئه ‌ورا بر پوسيدگي دندان

 

دانشمندان در يك تحقيق جديد دريافته ‌اند كه گياه آلوئه ورا براي مقابله با پوسيدگي ‌هاي دنداني مفيد است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ‌دانشمندان مي ‌گويند: پس از كشف تاثيرات مفيد و معجزه‌گر، گياه آلوئه ورا براي بهبود آفتاب سوختگي، بريدگي‌ ها و تحريكات پوستي و بسياري از مشكلات و ناراحتي‌ هاي ديگر، اين بار محققان به قدرت شفابخش اين گياه در بهبود مشكلات دندان و لثه پي برده‌اند.

در يك پژوهش جديد معلوم شد كه مي ‌توان از آلوئه ورا به عنوان يك ماده فعال براي پيشگيري از پوسيدگي‌ هاي دنداني، در ژل‌هاي تميزكننده دندان ها استفاده كرد.

 

به گفته پژوهشگران آلوئه ورا براي تميز كردن و تسكين دندان ها و لثه‌ ها مفيد است و هم چنين مي ‌توان در خميردندان ها به عنوان ماده موثر براي مقابله با پوسيدگي ‌هاي دنداني از اين گياه استفاده كرد.

ژل دندان آلوئه ورا مانند خمير دندان عمل مي‌ كند و قادر به نابود كردن باكتري ‌ها و ميكروب هاي بيماري زاي موجود در دهان است.

 در پژوهش جديد هم چنين معلوم شد كه ژل آلوئه ورا در برخي موارد حتي موثرتر از خميردندان هاي معمولي است.

آلوئه ورا حاوي تركيبات شيميايي است كه براي شفاي زخم‌ ها يا كاهش درد استفاده مي ‌شود، چون خاصيت ضد التهابي دارد.

 

 تحقیقات متعددی در مورد استفاده آلوئه ورا در درمان بیماریها و نیز در محصولات آرایشی – بهداشتی بخصوص پوست و مو صورت گرفته است. مدارک علمی ‌نشان داده که عصاره آلوئه ورا شفا بخش است

 

                           

در سال 1996 محققان دانشگاه MAHIDOL بانکوک نشان دادند که استفاده از این گیاه سبب کاهش 72% از قند خون افرادی که مبتلا به افزایش قندخون بودند، گردیده و همچنین تحقیقات دیگری نشان داد که آلو ئه ورا در درمان برخی سرطانها موثر می‌باشد علاوه بر آن در درمان گاستریک- بیماریهای معده ای – اختلالات و انسداد رود‌ه‌ای- آپاندیسیت – زخم کبدی و ... موثر است و شیره گیاه آلوئه ورا نیز به آسانی درد و التهاب را کاهش می‌دهد. مطالعات انجام شده در دهه1990 نشان داده که وقتی از ژل آلوئه ورا برای التیام سوختگی استفاده می‌شود، زخم زودتر التیام می‌یابد در حالیکه وقتی از بانداژهای مخصوص سوختگی استفاده می‌شود، سوختگی 6 روز دیرتر التیام می‌یابد. فرضیه ای وجو د دارد که مطابق آن، آلوئه ورا به علت داشتن ماده Mucopolysaccharides که درون برگهای آن موجود است، در درمان فیبروسارکوما‌(fibrosarcoma)(نوعی سرطان) مفید می‌باشد

 گیاه آلوئه ورا حدود ۹۹ تا۵/۹۹درصد آب دارد و pH آن حدود ۵/۴می‌باشد.

باقیمانده مواد آن شامل ۷۵ ترکیب مختلف است که شامل ویتامینها، نمکهای غیر‌آلی، مواد معدنی، آنزیمها، قندها، ترکیبات فنولیک، آنترا کینونها، لیگنین، ساپو نینها، استرولها، آمینو اسیدها، سالیسیلیک اسید، کلسیم اکسالات، امورین، باربالوئین، سولفات‌ها، تاننها و استروئیدها است که به شرح در ذیل توصیف شده است

ویتامینها

این گیاه سرشار از ویتامینهایD , A  B1 , B2 , B3 , B5 , B6 , B12 , C , E , Folic acid , می‌باشد.

 آنزیمها

آنزیمهایی نظیر آمیلاز و لیپاز  که برای کاهش چربی و قند خون مفیدند، در این گیاه موجود است.

  ترکیبات معدنی

گیاه آلوئه‌ورا دارای سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی، مس، کروم، ید، فسفر و آهن می‌باشد که همگی برای متابولیسم سلامتی بسیار حیاتی می‌باشند.

 قندها

از قندهای موجود در این گیاه مونو و پلی‌ساکاریدها نظیر گلیکوز و مانوز را میتوان نام برد.

  ساپونینها

اینگونه مواد صابونی حدوداًبه میزان  3% در ژل آلوئه ورا  موجود است و بطور طبیعی خاصیت پاک کنندگی دارد و علاوه بر آن دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی نیز می‌باشد.

                        ترکیبات آلوئه ورا                ترکیبات آلوئه ورا

 سالیسیلیک اسید

این ماده خواصی همانند آسپرین داشته و ضد التهاب می‌باشد و خواص آنتی باکتریالی نیز دارد.

 آمینو اسیدها

ژل آلوئه‌ورا حاوی ۲۰ تا ۳۰ آمینو اسید مورد نیاز انسان است و جالب توجه است که بدن انسان هم قادر به ساختن حدود ۷تا ۸ نوع از این آنزیمها‌ی ضروری نمی‌باشد

کاربردهای آلوئه ورا

 کاربردهای آلو‌ئه ورا بطور کلی عبارتند از: 

- عامل ضد فساد

2- ترمیم کننده جراحت

3-  ضد اکسنده

               

 
 
       
 ژل نوشیدنی آلوئه وراکرم دست و صورت کرم موبر دست و صورت          تهیه شده از گیاه آلوئه ورا، رفع علائم بيماري برگشت محتويات اسيدي معده به مري گیاه آلوورا گیاهی است که محدودیتهای آبی و خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به راحتی تحمل می کند.
 
 
آلوورا به صورت ژل، پودر، کپسول، عصاره و برگ تازه مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع آرایشی، نوشابه سازی و دهها موارد دیگر استفاده گردیده و در بازار جهانی جایگاه مناسبی دارد. قدرت جذب آلوورا 4 برابر سریعتر از آب می باشد. 
این معجزه گر خواص ضد لک ، ضد جوش ، آگنه ، چروک ، گوشت اضافه و آفتاب سوختگی و ضد عفونی کننده دارد.

گياه دارويي الوورا در كاهش ريزش مو موثر است.
اين گياه در درمان التهاب هاي پوستي ناشي از تابش اشعه ايكس مفيد است . 

پماد گرفته شده از الوورا خاصيت ضد ويروسي دارد و در درمان و ترميم سوختگي هاي پوستي درجه دو و سه كاربرد دارد. 

اين گياه در قرن 16 از اسپانيا به آسيا آورده شد و امروزه از اين‌گياه در لوسيون ها, مواد آرايشي و شامپوها استفاده مي شود .قدمت استفاده از گياه دارويي الوورا در طب به 1500 سال پيش از ميلاد مسيح باز مي رسد .

جالینوس معتقد است از آنجا که آلوورا خون را از ناحیه سر به طرف پا می راند لذا از سکته های مغزی جلو گیری کرده واز تیرگی چشم می کاهد .
جالب انجاست که از دیر باز تمدن های بزرگ جهان اعم از یونانی ، رومی ، چینی ونیز اقوام افریقائی ، مایایی وسرخپوستان امریکائی آلوورا را گرامی داشتند مسلمانان هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان در بازگشت از سفر حج ، برگهای آلوورا را بر سر در خانه هایشان می آویزند .

 

 

فوايد گياه آلوئه ورا  بر روي پوست

 
1- مفيد براي پوستهاي خشك 

2- كمك در بهبود سوختگي، گزش حشرات، تاولها و واكنشهاي حساسيتي 
3- كمك به حفظ سلامت پوست 
4- كمك به حفظ قوام پوست 
5- روغن آلوئه ورا مي تواند پوست خشك را براق و درخشنده كند 
6- كمك به درمان اگزما، سوختگي، پسوريازيس، التهابهاي پوستي و زخمها 
7- كاربرد عالي در حفظ رطوبت پوست و افزايش خاصيت انعطاف پذيري با اكسيژن رساني به سلولهاي كه باعث افزايش استحكام و قدرت بافت سازي مي شود. 
8- عصاره آن در محصولات آرايشي به عنوان كرمهاي ضد چروك، ماسكهاي پوستي، رژلب استفاده مي شود. 
9- كمك به جلوگيري از پيري پوست 
10- كمك به برطرف كردن لكهاي تيره پوست و كاهش پيگمانهاي پوستي 
اين گياه در ساخت ژل- كرم، نوشيدني، كپسول، محلول و عصاره است. آلوئه ورا شامل 75 ماده مغذي مثل ويتامين ها، شكر، كلسيم، سديم، نيتروژن، آمينواسيد، آنزيم، اسيد و مواد معدني است. 



درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان