علمی فرهنگی ورزشی
یک شنبه 25 آبان 1393برچسب:, :: 22:25 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

افسردگی در آینه تاریخ
در زمانهای گذشته افسردگی به عنوان یک بیماری شناخته شده بود.« Eberes Papyrus»، یکی از قدیمیترین مستندات و مدارک پزشکی دنیا در مصر قدیم، حالتی را توضیح می دهد که یک نوع دلسردی و غم و غصه زیاد و یا به اصطلاح امروزی افسردگی است.نوشته‌های بقراط نشان می دهد یک نوع حالت «ملانکولی» (Melancholy) و افسردگی ناشی از عدم تعادل در روان و بدن وجود دارد.
بسیاری از فلاسفه، نویسندگان، دانشمندان، سیاستمداران و بازیگران در دوره‌هایی از زندگی دچار افسردگی بوده‌اند.
افسردگی و دستگاه ایمنی
افسردگی یکی از اختلالهای روانپزشکی می‌باشد که ارتباط آن با دستگاه ایمنی فرد مورد توجه روزافزون قرار گرفته است. بخش عمده‌ای از بررسیهای ایمنی‌شناسی، عصبی ـ روانی و فیزیولوژیک حاکی از تأثیر افسردگی بر ایمنی و عملکرد فیزیولوژیک می‌باشد.
در بررسی اخیری که در دانشگاه شیراز توسط خانم دکتر طوبایی و همکاران صورت گرفت، چنین نتیجه گرفته شد که نقش اختلالهای روانپزشکی به‌ویژه افسردگی بر دستگاه ایمنی چشمگیر بوده و توجه به بهداشت روانی در بیماریهایی که ارتباط نزدیکی با نارسایی دستگاه ایمنی دارند می‌تواند راهگشای بهبودی هر چه بیشتر افراد باشد.

افسردگی در کودکان
در تحقیقی که به‌منظور بررسی میزان شیوع افسردگی در کودکان دبستانی در سال ١٣٨٠ در شهر مشهد توسط دکتر ابراهیم عبدالهیان و همکاران صورت گرفت معلوم شد که میزان افسردگی در دختران دبستانی حدود ١/١٣ درصد و پسران ٦/٧ درصد می‌باشد و مشکلاتی مثل طلاق والدین، تغییر محل سکونت، تغییر مدرسه، سطح اجتماعی‌ـ‌اقتصادی خانواده و سابقه بیماریهای عصبی در خانواده در بروز آن موثر می‌باشد، به‌طوریکه اختلال افسردگی کودکان به علت تأثیر چشمگیر بر موفقیت تحصیلی و کارکرد اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و درمان فوری جهت پیشگیری از بروز مراحل بعدی را می‌طلبد.
افسردگی و سوء استفاده جنسی در کودکان خیابانی
در تحقیقی که در سال ١٣٨١ توسط آقای دکتر حمیدرضا احمدخانیها و همکاران روی ٨٧ کودک خیابانی در جنوب تهران به‌عمل آمد مشخص شد که ٧/٦٨ درصد از دختران و ٢/٨٤ درصد از پسران دچار افسردگی هستند.
این یافته همچنین نشان داد که نزدیک به ۱۲ درصد آنان مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته بودند.
با توجه به فراوانی افسردگی و سوء استفاده جنسی در کودکان خیابانی، توجه جدی سازمانهای دولتی و غیر دولتی در زمینه حمایت و آموزش این افراد نیاز می‌باشد و به‌نظر می رسد توجه ویژه به این قشر در ریشه‌کنی بیماریهای آمیزشی و پیشگیری از شیوع بیماری ایدز بسیار ضروری است.
افسردگی در افراد مشهور
در طول زمان نویسندگان و دانشمندان زیادی به افسردگی مبتلا بوده اند از جمله: آبراهام لینکلن، ارنست همینگوی، پیتر چایکوفسکی و چارلز دیکنز.
افسردگی و اینترنت
مزایا و معایب ارتباطات اینترنتی
در مطالعات تازه ای که توسط دکتر رابرت کرات (Dr. Robert Kraut) در دانشگاه اوهایو صورت گرفته، نشان داده شده است که استفاده از اینترنت باعث افسردگی می شود. به تدریج که اجتماع ما بیشتر و بیشتر به ارتباطات اینترنتی وابستگی پیدا می کند، مطالعه این که چگونه این امر در شکل دهی روشهای تعامل ما تاثیرگذار است، اهمیت بیشتری می یابد. آیا با محروم بودن از جنبه های فیزیکی و احساسی گفتگوی مستقیم با یک فرد و یا دریافت نامه ای به خط دوستمان، خود را بیشتر منزوی حس نمی کنیم؟
کارتون بالا، نشانگر فناوری امروز است و این که چگونه بعضیها آن را جایگزین ارتباطات رودررو ساخته اند. این کارتون نشان می دهد که دو نفر که تنها ساکنان یک جزیره کوچک در وسط دریا هستند از طریق پست الکترونیکی (e-mail) با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. بسیاری جنبه های روانشناسی اجتماعی در این زمینه نقش دارند.
بعضی عقیده دارند صحبت کردن از طریق کامپیوتر آسانتر است زیرا آدم احساس راحتی بیشتر می کند و می تواند چیزهایی را که در حضور دیگران به دلایل مختلف نمی تواند بر زبان آورد، بازگو کند.
این امر به سطوح پایین خودآگاهی مربوط می شود. البته این جنبه مثبت این امر است و باید به جنبه منفی آن نیز توجه کرد. افراد معمولاً با درجه پائین تری از خودآگاهی، راحتتر دروغ می گویند. در دنیای امروز، موارد بسیار زیادی وجود داشته است که افراد از طریق اینترنت دروغ گفته اند تا دیگران کار خاصی را برایشان انجام دهند. اتاقهای گپ زنی در اینترنت، نمونه ای از مکانهایی هستند که این دروغگوئیها به وفور در آنجا اتفاق می افتد.
اینترنت، پیشداوریهای ما را نیز کاهش می دهد. هنگامی که ما کسی را بر روی شبکه ملاقات می کنیم نمی دانیم که او چه شکلی است، تنها چیزی که می دانیم این است که به ما چه می گوید. بنابراین ارتباطات اینترنتی، بدون هیچگونه پیشداوری حاصل از ملاقات حضوری، بسیار متفاوت از ارتباطات به شیوه سنتی گشته است.
هر چند ارتباطات از طریق اینترنت برای افراد خجالتی بسیار راهگشا است و دریچه های جدیدی را می گشاید اما از سوی دیگر، می تواند افراد را به زودباوری و قبول آنچه که به آنها ارائه می شود تشویق کند. افراد و گروههای مختلف می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و پیامهای خود را چه خوب و چه بد، در سطح گسترده ای منتشر نماینـد. بـرای مثال، Hatewatch.org گروهی است که رشد «گروههـای نفرت» را در وب پیـگیری و دیـده بانی می کند. این به ما نشان می دهد که تمام اشکال مختلف ارتباطات در اینترنت ما را به یک جهت مثبت رهنمون نمی سازد.
به نظر می رسد که اینترنت روشهای ارتباطی ما را در هر دو جنبه مثبت و منفی، دگرگون نموده است. پست الکترونیکی، سرویس سریع و راحتی را برای بسیاری به وجود آورده است ولی از سوی دیگر، هر چند حجم ارتباطات ما زیادتر شده ولی از جنبه های شخصی تر آن دور افتاده ایم.

 

منبع: روان یار



درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان