علمی فرهنگی ورزشی
دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:, :: 12:29 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
عسل از جمله مواد خوراکی است که برای سلامتی فواید زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کمک به کاهش وزن است.
 
طبق بررسی‌های انجام شده مصرف یک قاشق غذاخوری عسل پیش از خواب در کنار یک رژیم غذایی سالم تاثیر بیشتری بر کاهش وزن دارد.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که مواد خوراکی حاوی مقادیر قابل توجهی قند فروکتوز مانند عسل علاوه بر آن که بنیه فرد را تقویت می‌کنند خاصیت چربی‌سوزی نیز دارند. به علاوه عسل مانند یک محرک سوختی کبد را وادار به تولید گلوکز می‌کند. این حجم از گلوکز مقدار قندخون را در مغز بالا نگه داشته و آن را وادار می‌کند که دستور آزاد شدن هورمون‌های چربی‌سوز را به بدن مخابره کند.
 
به گفته پزشکان برای آن که رژیم غذایی حاوی عسل کارآیی بیشتری داشته باشد آن را در رژیم غذایی روزانه جایگزین شکر کنید. همچنین اضافه کردن سه قاشق غذاخوری عسل به آب گرم و خوردن آن پیش از خواب و انجام فعالیت‌ بدنی کافی در کاهش وزن تاثیرگذار است. پزشکان معتقدند وقتی که عسل پیش از خواب مصرف شود بدن در ساعت‌های اولیه خواب، فرآیند چربی‌سوزی را شروع می‌کند.
 
به گزارش ایندین تایمز، البته توجه به این نکته ضروری است که برای بهره‌مند شدن از تاثیر عسل بر کاهش وزن، مصرف آن به تنهایی کافی نیست بلکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب اقدامات دیگری چون جایگزین کردن عسل به جای شکر در رژیم غذای روزانه، حذف تنقلات غیرمفید از وعده‌های غذایی، مصرف کربوهیدرات‌های غیرفرآوری شده، مصرف به اندازه پروتئین‌ها و میوه‌ها به اندازه‌ای که باعث افزایش قندخون نشود، ضروری است.


دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:, :: 12:28 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
یک متخصص پوست و مو توصیه کرد: کاربران کامپیوتر هنگام کار هر سه ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تکرار کنند.
 
به گزارش ایسنا، دکتر محمد ابراهیم زاده اردکانی تصریح کرد: اشعه آفتاب باعث تغییر رنگ پوست، چروک و شل شدگی شده و در درازمدت موجب بروز سرطان پوست می شود.
 
وی به استفاده از ضدآفتاب در همه شرایط و همه فصول از سال تاکید کرد و گفت: اشعه ماورای بنفش (UV) از اشعه های مضر نور خورشید است، این نوع اشعه هیچ ربطی به دمای محیط و فصل خاصی ندارد، این اشعه در فصل تابستان به دلیل عمود بودن شدتش افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود در فصل زمستان که هوا سردتر است نیز از ضد آفتاب استفاده شود.
 
این متخصص پوست و مو توصیه کرد: حتی در مناطق خوش آب و هوا، مناطق کوهستانی، روستاهایی که دارای ‌آب و هوای ملایم‌تر هستند نیز باید از ضدآفتاب استفاده کرد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این که 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل باید از ضدآفتاب استفاده کرد، خاطرنشان کرد: افراد دقت داشته باشند ضد آفتاب‌ها هر 2 تا 3 ساعت یک مرتبه تکرار شوند.
 
وی همچنین افزود: در شرایط و محیط هایی که نور آفتاب بیشتر با پوست در تماس است علاوه بر ضدآفتاب از ابزار مکانیکی دیگری همچون کلاه لبه دار، نقاب و لباس آستین بلند نیز باید استفاده شود.
 
ابراهیم زاده اردکانی با بیان این که اشعه ماورای بنفش علاوه بر خورشید در لامپ‌های مصنوعی مثل مهتابی‌هایی با نور سفید و محیط هایی که کامپیوتر در آن مکان روشن است می توانند اشعه ماورای بنفش را تولید کنند، توصیه کرد: کاربران کامپیوتر هنگام نشست در جلوی مانیتور هر سه ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تکرار کنند.


دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:, :: 12:26 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
زمانی که بیماری در بیمارستان یا مرکز درمانی بستری شده و تحت درمان قرار می‌گیرد و پرستاران اقدام به کنترل دمای بدن، فشارخون و وزن او می‌کنند گاهی ممکن است در آخرین مرحله از بیمار بخواهند که جوراب‌های خود را از پاهایش خارج کند.

در مواقعی که وضعیت سلامت فرد کنترل می‌شود ممکن است اشتباه بزرگی اتفاق افتد. بروز یک تغییر در پاها چه روی پوست و چه روی ناخن‌ها می‌تواند اولین نشانه از یک مشکل جدی باشد که اگر به موقع تشخیص داده شود زندگی فرد نجات پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پریونشن، «کارولین مک‌آلون» از متخصصان انجمن درمانی بیماری‌های پا در کالیفرنیا گفت: پاها اولین اعضای بدن هستند که تحت تاثیر مشکلات عصبی قرار می‌گیرند زیرا در دورترین فاصله از قلب و ستون فقرات واقع شده‌اند. همچنین دلایل دیگری وجود دارند که ثابت می‌کنند نباید از سلامت پاها غافل شد. زمانی که بدن احساس خطر کند پاها به آسانی مورد تهدید قرار می‌گیرند چون خون پیش از آن که به دست‌ها و پاها برسد به اعضای داخلی و مغز فرستاده می‌شود.

پزشکان به افراد توصیه می‌کنند با دیدن هر گونه از علائم زیر و پیش از آن که برای درمان آنها دست به اقدامی بزنند باید حتما با پزشک مشورت کنند:

ریزش موی انگشتان پا
وجود رشته‌های مو روی انگشتان پا علامت خوبی به حساب می‌آید زیرا ریزش ناگهانی آنها می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکلی در سیستم گردش خون باشد به این معنی که خون کافی برای رشد موها به انگشتان نمی‌رسد. همچنین این پدیده می‌تواند ناشی از این باشد که قلب مقدار خون کافی به پا پمپاژ نکند.

گرفتگی مکرر پاها
کمبود ریزمغذی‌ها در بدن و از دست رفتن آب می‌تواند یکی از دلایل گرفتگی مکرر عضلات پا باشد. افرادی که فعالیت ورزشی انجام می‌دهند باید نسبت به آشامیدن مقدار آب کافی هوشیار باشند زیرا از دست رفتن آب بدن به گرفتگی ماهیچه‌ها منجر می‌شود. همچنین لازم است فرد نسبت به دریافت پتاسیم، منیزیم و کلسیم اقدام کند زیرا کمبود این مواد مغذی یکی از دلایل گرفتگی عضلات است.

بهبود نیافتن درد پا
بهبود نیافتن درد شدید پا از علائم هشداردهنده ابتلا به دیابت یا سرطان پوست است. کنترل نکردن سطح گلوکز خون نیز به آسیب دیدن اعصاب پا منجر می‌شود و به این معنی است که هر گونه زخم یا بریدگی روی پا ایجاد شود بدون آن که آن را حس کنیم. همچنین در صورتی که زخم عفونی شود و تحت درمان قرار نگیرد به قطع عضو فرد منجر می‌شود.

دکتر مک‌آلون همچنین گفت: التیام نیافتن یک زخم می‌تواند یکی از علائم سرطان پوست باشد. تومورهای بدخیم در هر قسمت از بدن حتی بین انگشتان رشد می‌کنند به همین دلیل پاها نیز باید در معاینات مداوم پوست در نظر گرفته شوند.

سرد بودن مداوم پاها
کم‌کاری تیروئید شایع‌ترین علت سرد بودن همیشگی پاهاست. همچنین این امکان وجود دارد که فردی حتی تا رسیدن به سن 40 سالگی از ابتلای خود به کم‌کاری تیروئید اطلاع نداشته باشد. متاسفانه سرد بودن پاها حداقل مشکل ناشی از کم‌کاری تیروئید است. این بیماری همچنین می‌تواند موجب ریزش مو، خستگی، افزایش وزن و افسردگی نیز شود.

ورم ناگهانی انگشت شست پا
به گفته دکتر مک‌آلون، ورم کردن، داغ شدن، قرمز شدن و دردناک شدن مفصل مستلزم این است که فرد به سرعت به پزشک مراجعه کند. ورم ناگهانی انگشت بزرگ پا می‌تواند ناشی از نقرس، عفونت، ضربه و آرتروز التهابی باشد.

کرختی
کرختی‌ پاها می‌تواند از دیابت ناشی شود یا عوارض جانبی شیمی‌درمانی باشد. همچنین در صورتی که تنها یکی از پاها دچار گرفتگی شود دلیل آن عصب جمع شده در پا، زانو یا کمر است.

قوز شست پا
قوز شست پا در حقیقت یکی از نشانه‌های ساختار معیوب پاهاست که اغلب به ارث می‌رسد و به ندرت از پوشیدن کفش نامناسب ناشی می‌شود.

درد پاشنه پا
درد پاشنه پا از کشیدگی رباطی ناشی می‌شود که قوس کف پا را حمایت می‌کند. پوشیدن کفش‌های بسیار سفت، راه رفتن با دمپایی لاانگشتی یا پوشیدن کتانی‌های کهنه و استفاده طولانی مدت از آنها روند درمان را طولانی می‌کند.

خارش و پوسته پوسته شدن پوست پا
شایع ترین موارد خارش و پوسته شدن پوست پا می‌توان با استفاده از کرم‌های ضد قارچ درمان کرد همچنین لازم است پوست پا را در تمام روز خشک و خنک نگه داشت.

زرد شدن ناخن شست پا
به گفته دکتر مک آلون، زرد شدن ناخن شست پا می‌تواند با بالا رفتن سن به طور طبیعی اتفاق افتد اما در صورتیکه با شکنندگی و پوسته پوسته شدن همره باشد ناشی از عفونت قارچی است.


یک شنبه 17 آذر 1392برچسب:, :: 8:48 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

 حتما براي‌تان پیش آمده كه خواستید به کودک‌تان غذا بدهید اما او از خوردن غذا سر باز زده یا اینکه بعد از خوردن زورکی چند لقمه، یا دیگر غذا نخورده یا همان یکی‏دو لقمه‏ای را هم که خورده، از دهانش پس داده است. خوب است بدانید اين اختلال، يکي از شايع‌ترين اختلال‌هاي رفتاري است که در کودکان مشاهده می‏شود و به بي‌اشتهايي معروف است. دانستن نکات هشت‌گانه زير درباره بي‌اشتهايي کودکان، به شما کمک مي‌کند به نحو موثرتري با آن برخورد کنيد.

 1 - روش‌هاي نادرست مادر در تغذيه کودک

اگر کودک‌تان غذا نمی‏خورد‌ یا بي‌اشتهاست، دلایل زیادی دارد‌ از جمله‌ روش‌هاي نادرست مادر، در تغذيه کودکش که باعث لجبازي کودک و خودداري او از خوردن مي‌شود و با کاهش رشد کودک نسبت به گذشته همراه خواهد شد. بي‌اشتهايي کودکان علل جسمي و روحي دارد. چنانچه شرايط روحي و رواني کودک و نحوه تغذيه از بدو تولد مناسب باشد، معمولا نبايد شاهد بي‌اشتهايي کودک باشيم.

 2 – خوردن یا نخوردن

این مشکل از ابتدای تولد کودک ظاهر می‏شود و اگر دلیل آن به خاطر بیماری جسمي نباشد، نشانه‏هایی از لجبازي يا عکس‌العمل شيرخوار است. چون رابطه کودک با محيط اطراف با نحوه غذا خوردن او مشخص مي‌شود يعني کودک هر اعتراض يا مشکلي دارد با طرز خوردن خود(پرخوري، نخوردن غذا يا خوردن غذاهاي کم‌ارزش) نشان مي‌دهد. مثلا بي‌اشتهايي که از پنج ماهگي شروع مي‌شود، گاهي به اين دليل است که کودک مي‌خواهد با عکس‌العمل خود هشدار ‌دهد با رفتار زورگويانه مادر در همه زمينه‌ها به خصوص اجبار پدر و مادر در غذا خوردن و رفتار اضطراب‌گونه مادر، مشاجره والدين، جدايي و تولد خواهر و برادر کوچک‌تر مخالف است. لازم است بدانيد کودک به همه اين شرايط، حق اعتراض دارد.

 

3 -  کودک‌تان را مجبور به غذا نخورن نکنید

شما نباید برای آنکه کودک‌تان را به خوردن غذا ترغیب کنید‌ او را تهدید، تنبيه و حتي تشويق کنید. مضرات این کار بیش از فوایدش است؛ چون اوضاع غذا‌خوردن کودک را بدتر می‌کند. شرايط را بايد به گونه‌اي فراهم کنيد تا کودک هنگامي که گرسنه مي‌شود، خودش به طرف غذا بيايد. در اکثر موارد غذا نخوردن کودکان دوره‌اي گذراست. از والدين تقاضا مي‌شود آرامش خود را در اين‌گونه موارد حفظ کنند.

 4 – استفاده از روش‌های نادرست

هستند تعدادی از مادران که برای غذا دادن به کودک‌شان از روش‌های نادرستی بهره می‌گیرند مثل التماس کردن، پرت کردن حواس کودک، تصاوير تلويزيون، دويدن دنبال کودک، با سرنگ غذا دادن، تهديد، با فشار دهان کودک را باز کردن و تجويز شربت اشتهاآور که البته هيچ‌کدام موثر نيست.

 5 – زمان تغذيه کودک وسايل بازي او را جمع کنيد

عواملی که در غذا نخورن کودک دخالت دارد و بی‌اشتهایی را برای کودک به همراه دارد، رعايت نکردن نظم در غذا خوردن، پر کردن بيش از حد ظرف غذا، رعايت نکردن تنوع و نرم کردن بيش از حد غذا‌ست. موقع غذا خوردن کودک با ديگران صحبت نکنيد. غذا را در ميز يا سفره جاي مناسب قرار دهيد و پيشنهاد کنيد غذا بخورد. موقع تغذيه کودک تلويزيون را خاموش و وسايل بازي او را جمع کنيد. براي غذا خوردن، زمان معيني تعيين کنيد. باقي‌مانده غذاي کودک را بدون اينکه در مورد آن با او بحث کنيد، از سر سفره برداريد.

 6 – موقع غذا خوردن کنار کودک بنشينيد

ظرف‌های مخصوص غذا خوردن برای کودک و در عین حال کنار خانواده بودن، کودک را به غذا خوردن ترغیب می‌کند؛ چون کودک به دقت از عادت غذايي خانواده تقليد مي‌کند. چنانچه والدين طعم غذايي را دوست ندارند، نبايد در حضور کودک مطرح کنند. کودک را با هم‌سن ‌و ‌سال خودش مقايسه نکنيد‌ زيرا رشد و ميزان اشتها در کودکان مختلف متفاوت است. موقع غذا خوردن کنار کودک بنشينيد و در مورد غذا با او صحبت کنيد و از او بپرسيد چه غذاهايي براي شام يا روز بعد دوست دارد.

 7‌- کودک را سرزنش نکنيد

هیچ‌وقت کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید. بگذارید با میل و رغبت خودش غذا را میل کند و چنانچه مقداري از غذا را در اطراف پخش كرد، او را سرزنش نکنيد. با شادي ميل به غذا خوردن را در کودک ايجاد کنيد.

 8‌– تبلیغاتی که برای کودک ضرر دارد

به کودک یاد بدهید که خوردن پفک، چیپس و نوشابه‌های گازدار برای او مضر است و اگر دلیل تبلیغ این محصولات را‌ جویا شد، به نوعی او را متقاعد کنید.

 همچنين توصيه به خانواده‌ در عدم مصرف غذاهاي فست‌فود آماده رستوراني که پرکالري هستند و ارزش غذايي کمتري دارند، اهميت دارد



یک شنبه 17 آذر 1392برچسب:, :: 8:46 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

کودکان در این سنین در مورد خوردن غذاهایی که شما میخواهید به آنها بدهید مخالفت میکنند.
نزدیک به یک پنجم کودکان در دوره قبل از مدرسه با مشکل بد غذایی   ویا گزیده غذا خوردن دست به گریبان هستند. این درحقیقت جزیی از پروسه ی رشد کودکان است.


یکی از دلایل به خاطر این است که اولیاء از آنها  میخواهند طعم ها و مزه های مختلف را تجربه کنند و علت دیگر به این خاطر است که آنها میخواهند عکس العمل پدر و مادر را در مورد این رفتار خود ببینند.


در بیشتر مواقع این دوره بدون مشکل سلامتی برای کودک سپری میشود ولی پدر و مادر میتوانند این استرس و ناراحتی برای  غذا خوردن را به حداقل برسانند.

نگران نباشید و آرامش خود را حفظ کنید


تقریبا" تمامی بچه های 2 تا 3 ساله، تمایلات غذایی خاصی دارند، از دریافت غذاهای خاصی که قبلا" دوست داشته اند، ممانعت می کنند، یا از خوردن غذاهایی که می بینند اجتناب می کنند، یا مقداری از غذا را امتحان می کنند اما در دفعات بعد از خوردن آن ممانعت می کنند؛ گروهی دیگر رد غذا را به عنوان وسیله ای برای جلب توجه شما و یا دیدن عکس العملتان بکار میبرنند.. چنانچه کودک شما کم وزن نیست و ظاهرا" سالم است، و از تمامی گروه های غذایی دریافت می کند، زیاد نگران نباشید. تحریک کردن یا مجبور کردن آنها به خوردن، وضعیت را بدتر خواهد کرد.

دلایل فیزیکی می تواند سبب امتناع کودکان از غذا خوردن گردد:


علت های فیزیکی ممکنه  رد غذا


دندان ها: چنانچه کودکتان دندان در می آورد، احساس بیماری می کند، لثه هایش زخم می شود،  نمی تواند غذا بخورد. بیسکویئت های بدون قند، یا کیک های برنجی که براحتی جویده می شوند و دادن میزان زیادی نوشیدنی تا زمان بهبود کودک، توصیه می گردد.
بیماری:  چنانچه کودکتان بیمار است، اشتهایی برای دریافت غذا نخواهد داشت. در این صورت به پزشک مراجعه کرده و میزان زیادی نوشیدنی به او بدهید.
خستگی و استرس: چنانچه کودکتان بیش از حد معمول خسته است، یا نگرانی خاصی دارد، بعنوان مثال تولد کودک جدیدی در خانواده یا درک این واقعیت که در خانواده مشکلی وجود دارد، سبب کاهش اشتهای وی می گردد.

تنوع غذایی کم: رژیم غذایی بعضی کودکان تنوع غذایی کمی دارد؛ مثلا" تنها شیر،نان، پنیر و سیب می خورند. در این موارد جای نگرانی وجود دارد، شما می توانید اقداماتی در این زمینه انجام دهید. سعی کنید، غذا را برای کودکان مطلوب سازید و یا از دیگر مواد غذایی استفاده نمایید. بعنوان مثال چنانچه کودکتان شیر دوست دارد، می توانید میزان کمی میوه میکس شده به آن بیافزایید و میلک شیک درست کنید، سپس بتدریج میزان و تنوع میوه های مورد استفاده را افزایش دهید؛ یا اگر نان دوست دارد می توانید با اضافه کردن کره و سایر مواد بصورت ساندویچ، تنوع غذایی را افزایش دهید. به توصیه متخصصین تغذیه، عموما" به کودکان کوچک مکمل ویتامین (ویتامین های A، D و C) داده می شود.

معرفی غذاهای جدید

  • تحقیقات نشان داده، چنانچه بلافاصله بعد از شروع کردن غذای جامد برای کودک، طیف وسیعی از غذاها را به او معرفی نمایید، احتمال پذیرش غذاها از جانب کودک بیشتر خواهد بود. تنها 4% غذاهای جدیدی که بعد از 2 سالگی به کودکان معرفی می شود، مورد پذیرش قرار می گیرند. همچنین تاخیر در شروع غذای تکمیلی (بعد از 6 ماه) می تواند در آینده سبب بد غذایی در کودکان شود،
  • مطالعه ای که در انگلستان انجام شده است نشان داد بهترین راه برای ارائه غذایی جدید به کودکان ، استفاده از مقادیر بسیار کم می باشد، ممکن است شما مجبور شوید این غذا را در دفعات بسیاری به کودک بدهید. اغلب والدین بعد از 2 بار ارائه غذای جدید به کودک تسلیم می گردند، اما باید 10-8 بار غذا را به کودک ارائه بدهند تا کودک طعم جدید را بپذیرد.
  • همچنین محققان نشان دادند، در موردکودکانی که به آنها گفته شده باید این غذا را بخورید، زیرا سالم است یا برایتان خوب است، بتدریج تمایل خود را نسبت به قبول آن غذا از دست خواهند داد.

اشتهای کم: بسیاری از کودکان کوچک اشتهای زیادی برای خوردن وعده های اصلی ندارند، زیرا با خوردن میان وعده ها و مایعات در بین وعده های اصلی سیر می شوند.کودک باید گرسنه شود تا از وعده غذایی خود لذت ببرد، بنابراین سعی کنید تنها آب و شربت های رقیق بعنوان نوشیدنی، میوه ها و سبزیجات تازه را بعنوان میان وعده در بین وعده های غذایی به کودک خود بدهید.



سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:, :: 10:58 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
جوش صورت یا آکنه یکی از بدترین رخدادهای زندگی یک نوجوان است، اما اکنون محققان اعتقاد دارند که با استفاده از جلبک دریایی درمان جدیدی برای آن پیدا کرده اند. 
 
به گزارش مهر، دانشمندان اسکاتلند اعتقاد دارند که جلبک دریایی می تواند با جوش و آکنه صورت مبارزه کند. 
 
آنها کشف کرده اند که اسیدهای چربی که توسط جلبک تولید می شود دارای خاصیتهای پاک کنندگی است. 
 
محققان موسسه آبزی پروری دانشگاه استرلینگ در اسکاتلند دریافتند که این اسیدهای چرب می تواند از رشد آکنه های " Propionibacterium" جلوگیری می کند، این نوع آکنه ها میکروبهایی هستند که در سطح پوست وجود دارند. 
 
این محققان اظهار داشتند که اسیدهای چرب رشد این باکتری را متوقف می کند. 
 
دکتر اندرو دسبوس استاد زیست فناوری دریایی در دانشگاه استرلینگ به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت که بسیاری از اسیدهای چرب مانع از رشد باکتری شده و یا باکتری ها را نابود می کند اما اکنون مشخص شده که برخی از آنها حتی موجب رشد آکنه های " Propionibacterium" می شوند. 
 
وی افزود که اسیدهای چرب به طور طبیعی روی پوست ما وجود دارد تا ما را در مقابل باکتریهای ناخواسته محافظت کنند بنابراین استفاده بیشتر از آنها موجب تقویت محافظتهای کنونی می شود. 
 
این محققان اعلام کردند که 6 اسید چرب مختلف در مبارزه با آکنه موثر هستند که در آن میان می توان به اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین اسيد ایکوزاپنتا انوئيک و اسید دیهومو گاما لینولنیک اشاره کرد. اسيد ایکوزاپنتا انوئيک توسط جلبک دریایی تولید می شود و از طریق زنجیره غذایی در ماهی هایی چون سالمون انباشته می شود. اسید دیهومو گاما لینولنیک نیز توسط برخی از انواع جلبکهای دریایی قهوه ای تولید می شود. 
 
این گروه تحقیقاتی امیدوار است که یک لوسیون پوست با بهره گیری از اسیدهای چرب جلبک دریایی تولید کند تا بتواند جایگزین برخی داروهای کنونی شود که دارای عوارض جانبی دردسرساز هستند. 
 
نتایج این تحقیقات در مجله داروهای دریایی منتشر شده است.


سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:, :: 10:47 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
 
اختلالات جنسی شایع در مردان را می توان به سه دستة بزرگ تقسیم کرد: اختلال در میل جنسی، اختلال در نعوظ، و اختلال در انزال. خود اختلال در انزال سه نوع شایع دارد که عبارتند از: انزال زودرس، انزال دیررس و عدم انزال. انزال زودرس شایعترین اختلال جنسی در مردان است. تقریبا از هر 3 نفر مرد، یکی از آنها دچار انزال زودرس می باشد. انزال زودرس می تواند ضمن ایجاد مشکل شدید در روابط زناشوئی، تبعات اجتماعی و خانوادگی شدید نیز به همراه داشته باشد. متأسفانه کم نیستند بیمارانیکه به پیشنهاد دوستان و اطرافیان

در ابتدا می خواهم توضیح مختصری از فرایند فیزیولوژی انزال در مردان جهت آگاهی خوانندگان محترم داشته باشم. انزال یک پدیده ای است که در آن سیستم عصبی مرکزی و محیطی دخیل می باشند. نقاط مختلفی از مغز در یک رابطة نزدیک با یکدیگر هماهنگ عمل می کنند تا یک انزال طبیعی در مرد اتفاق بیفتد. هر عاملی که سبب ایجاد اختلال یا آسیب در سیستم عصبی مرکزی یا محیطی گردد، می تواند منجر به ایجاد اختلال در فرایند انزال شود. مثلاً در بیمارانیکه به مدت طولانی دچار دیابت یا همان مرض قند هستند، اعصاب محیطی بدن ممکن است دچار آسیب شوند، و در تعدادی از این مردان ما پدیدة انزال پس گرد را خواهیم داشت، که در آن، هنگام انزال مایع منی داخل مثانه ریخته و بعداً با ادرار دفع می شود. در کنترل انزال یک عده واسطه‌های عصبی عمل می کنند، که مهمترین آنها سروتونین می باشد. سروتونین اثر مهاری بر روی انزال دارد. موقعی که آستانة تحریک در مغز به میزان لازم می رسد، انزال اتفاق می افتد. اگر ما میزان سروتونین را در مغز بالا ببریم، انزال به تأخیر خواهد افتاد. از این مکانیسم برای درمان انزال زودرس استفاده می شود، که در سطور بعدی به آن اشاره خواهد شد.

 اگر با مشکل انزال زودرس برخورد صحیح نشود می تواند منجر به عواقب ناخواستة جدی گردد. مردانیکه دچار انزال زودرس هستند، رضایت آنها از روابط زناشوئی اندک است، اعتماد به نفس جنسی آنها کاهش می یابد، و سعی می کنند از برقرار کردن رابطة زناشوئی فرار کنند. گاهاً آن منجر به افسردگی و مشکلات فی ما بین با همسر می گردد. همسران مردانیکه انزال زودرس دارند، بیشتر مبتلا به عدم رضایت جنسی و عدم ارضاء و استرس فردی می شوند.

 اصولاً برخورد مناسب با هر بیماری ازجمله انزال زودرس، متشکل از تشخیص صحیح، و درمان مؤثر و بی خطر است. در مواردیکه شیوع یک بیماری در جامعه زیاد است، افزایش دادن آگاهی مردم اهمیت بسیار زیادی دارد. هر بیماری دارای تعریف علمی مخصوص به خود است که متخصص مربوطه آنرا می داند. ممکن است افراد مختلف تعریف خاصی در ذهنشان باشد و یا اینکه انتظارت متفاوتی از خود داشته باشند، ولی این دلیل وجود بیماری نیست و متأسفانه تعدادی از کمپانیهای سود جو از همین مورد سوء استفاده کرده و از جیب بیماران خود ساخته، سود چند صد میلیون دلاری در سال دارند. برای آگاهی خوانندگان محترم، ابتدا از تعریف علمی بیماری شروع می کنیم. انزال زودرس به انزال زودتر از دو دقیقه پس از دخول که در بیش از 90 درصد روابط زناشوئی اتفاق بیفتد اطلاق می شود و آن در صورتی است که فرد نزدیکی مرتب و منظم داشته باشد، این بدین معنی است که اگر تواتر روابط زنانشوئی کم، مثلاً در ماه یکبار و یا حتی کمتر از آن باشد، نمی توان در مورد اینکه فرد دارای انزال زودرس است یا نه، قضاوت دقیق کرد. تعریفی که اینجا از انزال زودرس بعمل آمد، اهمیت خیلی زیاد دارد و پزشک بایستی نسبت به بررسی و درمان مردانی اقدام نماید که در تعریف علمی می گنجند.

 خود انزال زودرس 2 نوع است. یکی نوع اولیه است که فرد از بدو زندگی زناشوئی دارای انزال زودرس می باشد، و دیگری ثانویه است، بدین معنی که بیمار پس از یک دوره روابط زناشوئی طبیعی، دچار انزال زودرس می شود. پس از اینکه مشخص شد که یک مردی طبق تعریف علمی دارای انزال زودرس می باشد، نبایستی بلافاصله دست به قلم شد و به بیمار دارو تجویز کرد. پدیدة انزال زودرس نیاز به یررسی دقیق توسط پزشک متخصص در زمینة اختلالات جنسی دارد که در ابتدا با اخذ یک شرح حال دقیق و صحبت با بیمار شروع می شود. گاهاً هنگامیکه با بیمار صحبت می شود، متوجه می شویم که یک عده مشکلات دیگر هستند که بصورت انزال زودرس تظاهر نموده‌اند ودر حقیقت فرد دارای انزال زودرس نمی باشد. مثلاً مشکلات عاطفی ما بین زن و شوهر گاهاً بصورت انزال زودرس خود نمائی می کنند، یا اینکه مرد دارای اختلال در نعوظ به شکل عدم توانائی در تداوم آن می باشد، و برای اینکه این عدم توانائی در ابقاء نعوظ مشکل ساز نشود و یا آشکار نگردد، فرد وقوع انزال را عمداً تسهیل می کند. در این موارد باید به ریشة مشکل پرداخت و آنرا برطرف کرد. علاوه از موضوعات فوق الذکر، یک عده بیماریها هستند که می توانند سبب انزال زودرس شوند، و درحقیقت در صورت امکان باید عامل اولیه درمان شود که بدنبال آن، عارضة ثانویة بیماری که همان انزال زودرس است نیز درمان خواهد شد.

 جهت اطالاع خوانندگان محترم، مهمترین بیماریهائیکه سبب انزال زودرس ثانویه می شوند، مختصراً توضیح داده می شود. سردستة این بیماریها، عفونت یا التهاب پروستات می باشد که در اصطلاح به آن پروستاتیت می گویند. این با بزرگ شدن پروستات که در سنین بعد از 50 سالگی کم‌کم شروع می شود، متفاوت است. مردانیکه مبتلا به عفونت یا التهاب پروستات هستند، ممکن است دچار انزال زودرس شدید گردند. اینگونه افراد هر قدر هم تحت درمانهای مرسوم انزال زودرس قرار گیرند، تا زمانیکه پروستاتیت آنها درمان نشود، بهبود پیدا نخواهند کرد. علت دیگر موارد روحی روانی هستند، مثلاً گاهاً مردانیکه دچار اضطراب می باشند، ثانویه به آن دچار انزال زودرس نیز می شوند، و با درمان اضطراب، انزال زودرس آنها نیز درمان می شود. گاهاً انزال زودرس منشاء بیماری هورمونی دارد، مثلاً افرادیکه از پرکاری تیروئید رنج می برند، ممکن است دچار انزال زودرس شوند. همانطور که در بالا نیز ذکر شد، یکی از علل نسبتاً شایع انزال زودرس، تعداد روابط زناشوئی اندک است، که آن از علل نسبتاً مهم است و بایستی به آن توجه کرد.

 و اما می رسیم به راههای درمان انزال زودرس. قبل از شروع به توضیح اجمالی درمان انزال زودرس، به دو نکتة مهم باید توجه کرد، و گرنه هم درمان بی اثر خواهد بود و هم اینکه فرد مراجعه کننده علاوه از اینکه متحمل هزینه می شود، در معرض عوارض داروهای مختلف که گاهاً نیز خطرناک هستند، قرار خواهد گرفت. اولین نکته همان تشخیص دقیق انزال زودرس است، که باید در تعریف علمی آن بگنجد. ممکن است افراد مختلف انتظارات متفاوت از خود و یا باورهای نادرست داشته باشند، که بایستی با این افراد صحبت کرد وتوضیح داد که بیماری خاصی ندارند، و بی مورد دنبال درمانهای مختلف نباشند. نکتة بعدی بررسی بیمار مبتلا به انزال زودرس از نظر وجود احتمالی سایر بیماریها می باشد که منجر به انزال زودرس شده اند، چون اگر مثلاً مردی دارای التهاب پروستات باشد، وی از درمانهای مرسوم برای انزال زودرس سودی نخواهد برد، و تجویز دارو به اینگونه مردان توصیه نمی شود.

 قبل از پرداختن به راههای درمانی انزال زودرس لازم است  چند نکتة کلی به عرض خوانندگان محترم برسد: 1- هیچ داروئی وجود ندارد که صد در صد انزال زودرس را درمان نماید 2- برای درمان انزال زودرس هیچ نوع دستگاهی که مورد تأئید مراجع معتبر علمی باشد وجود ندارد. 3- کلاً هدف یک پزشک همیشه درمان یک بیماری است، نه تسکین موقتی آن. مثلاً بیماری با سردرد مزمن مراجعه می کند، خدای نکرده ممکن است علت آن تومور مغزی باشد، و تجویز صرف مسکن به این افراد، نادیده گرفتن بیماری اصلی خواهد بود، این موضوع را از این نظر ذکر می کنم که در حال حاضر تبلیغات گسترده‌ای در مورد بعضی کرمها و اسپری‌ها می شود، که ترکیب اکثر آنها مادة بیحس کننده‌ای بنام گزیلوکائین و یا لیدوکائین است. این کرمها و اسپری‌ها نه تنها اثر در مانی ندارند، بلکه برای آنها 4 عارضه نیز مترتب است. اول اینکه رفته‌رفته برای بیمار عادت می آورند که بایستی بطور دائم از آن استفاده نماید، دوم میزان رضایتمندی جنسی هم در فرد مورد نظر و هم بویژه در همسر وی کاهش می یابد. سوم اینکه رفته رفته اثرات درمانی آنها کاهش یافته و بیمار باید مقادیر استفاده شده را زیاد کند که خطرناک است، چون مواد بیحس کننده از راه پوست و مخاط به راحتی جذب خون می شوند و مصرف مقادیر بیش از حد آنها خطر مسمومیت داروئی هم در شوهر و هم در همسر را به همراه دارد، و نکتة آخر اینکه استفاده از کرمها و اسپری‌ها که گاهاً نیز توسط مراکز غیر مجاز تولید می شوند، احتمال عفونتهای دستگاه تناسلی بویژه در خانمها را زیاد می کند.

 در کل از نظر علمی سه نوع درمان شناخته شده برای انزال زودرس وجود دارد: روان درمانی – رفتار درمانی – و دارو درمانی. در حال حاضر در شروع، درمان استاندارد  دارو درمانی است. دارو درمانی اگر بصورت صحیح انجام شود، در 80-70 درصد بیماران مؤثر بوده و برای همیشه درمان خواهند شد. در مواردیکه دارو درمانی مؤثر واقع نشده است، بیمار بایستی توسط متخصص مربوطه روان درمانی و یا رفتار درمانی شود. در علوم پزشکی برای بسیاری از بیماریها که لازم است دارو درمانی انجام شود، یک یا چند داروی انتخابی وجود دارد، ولی آن در مورد انزال زودرس صدق نمی کند. اولاً انزال زودرس درمان داروئی انتخابی ندارد، دوم اینکه برای درمان انزال زودرس داروهای متخلف از خانواده‌های داروئی متفاوت وجود دارند. نکتة حائز اهمیت که لازم است ذکر شود این است که وقتی یک درمان منفرد در بیماری مؤثر واقع شد، ممکن است بیمار دیگری از آن سود نبرد. این بدین معنی است که پزشک پس از اخذ شرح حال و بررسیهای لازم، تصمیم می گیرد که بهترین دارو برای بیمار کدام است. گاهاً مشاهده می شود که بیمار مبتلا به انزال زودرس که از تجویز داروئی سود برده است، همان را به دوستان و آشنایان نیز توصیه می کند، که این امر می تواند خطرناک باشد. در حال حاضر بیشترین داروهائیکه برای درمان داروئی انزال زودرس تجویز می شوند، از خانوادة داروهای هستند که میزان سروتونین در مغز را بالا می برند. مورد استفادة اصلی این داروها در درمان افسردگی است که با مقادیر و رژیم درمانی متفاوت در بیمارن مبتلا به انزال زودرس تجویز می شوند. ضمن اینکه انواع و اقسام مختلف از این داروها در بازار وجود دارند، هر بیماری بسته به شرایط بالینی، از یک نوع بخصوص از آنها سود خواهد برد و اگر به نحو صیحح تجویز و استفاده نشوند، می توانند منجر به عوارض ناخواستة زیان بار گردند. موضوع مهم آخر در مورد درمان انزال زودس روش تجویز و استفادة دارو است، که در رابطه با آن 3 نکته را بایستی متذکر شد: 1- درمان داروئی انزال زودرس بصورت روزانه است، یعنی لازم است بیمار داروی تجویز شده را هر روز تا موقعیکه پزشک معالج صلاح می داند مصرف نماید، به عبارتی دیگر، مصرف یک داروی بخصوص چند ساعت قبل از رابطة زناشوئی، جایگاهی در درمان انزال زودرس ندارد.2- درمان داروئی انزال زودرس دراز مدت است و برای ظهور اثرات درمانی داروی تجویز شده معمولاً حداقل دو هفته باید منتظر شد.3- داروی تجویز شده به هیچ وجه نبایستی به یکباره قطع شود، نحوة قطع دارو و زمان آنرا پزشک معالج مشخص خواهد کرد. در پایان امیدوارم که نکات مطروحه راهنمائی برای خوانندگان گرامی در جهت جلوگیری از بدام افتادن در تبلیغات سوء شبکه های ماهواره ای و اینترنتی باشند.



سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:, :: 7:52 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
 



اختلال نعوظ یک نوع اختلال جنسی در مردان است که علاوه از ایجاد استرس در مرد مبتلا گاها دارای تبعات ناگوار مثل طلاق نیز می باشد. خوانندگان محترم باید بدانند که برای اختلال نعوظ درمانهای مختلفی وجود دارد. متاسفانه در کشور ما اکثر مردم درمان را فقط دارو درمانی خوراکی و تزریقی تلقی می کنند، در صورتیکه درمان بیماریهای مختلف شامل انواع و اقسام بسیاری است.

کلا درمان اختلال نعوظ به دو دسته بزرگ تقسیم می شود:
•    درمانهای غیر جراحی
•    درمانهای جراحی

درمانهای غیر جراحی اختلال نعوظ عبارتند از:
•    درمانهای اختصاصی
o    تغییر در سبک زندگی
o    روان درمانی
o    هورمون درمانی
•    درمانهای غیر اختصاصی
o    داروهای خوراکی
o    داروهای موضعی
o    دستگاه واکیوم

معمولا برای درمان اختلال نعوظ به شکل زیر عمل می شود، یعنی به ترتیب برای بیمار تجویز می شوند: داروهای خوراکی، داروهای موضعی، دستگاه واکیوم و جراحی. موضوع این مبحث داروهای موضعی است.
در موارد زیر برای درمان اختلال نعوظ از داروهای موضعی استفاده می شود:
•    داروهای خوراکی مؤثر نباشند
•    داروهای خوراکی موارد منع مصرف داشته باشند
•    شکل خوراکی دارو وجود نداشته باشد.

داروهای موضعی برای درمان اختلال نعوظ
1. کرمها: این نوع داروها به شکل کرم تهیه شده و بصورت موضعی استفاده می شوند. این داروها چون بصورت موضعی اثر می کنند، بنابراین اثرات عمومی آنها مثل اثر بر روی فشارخون و قلب اندک است.
•    مهمترین آنها آلپروستادیل است که به شکل کرم ساخته شده است و انقلابی در درمان اختلال نعوظ ایجاد کرده است. این دارو در دنیا فقط توسط یک کارخانه ساخته می شود و داروی بسیار مؤثر و کم عارضه است. این دارو نیم ساعت قبل از نزدیکی به پوست آلت تناسلی مالیده شده و سبب ایجاد نعوظ می گردد.
•    کرم نیتروگلیسرین که 20 دقیقه قبل از نزدیکی به پوست آلت تناسلی مالیده می شود.
2. محلولها: مهمترین آنها محلول ماینوکسیدیل می باشد که 20 دقیقه قبل از نزدیکی استفاده می شود.
3. شیاف: داروی آلپروستادیل به شکل شیاف داخل مجرا نیز ساخته شده است (شکل 1). این دارو دارای وسیله ای است که با آن شیاف وارد مجرای ادرار شده و دارو از طریق مخاط مجرا جذب می شود. این دارو فوق العاده مؤثر و کم عارضه است.
4. داروهای تزریقی: برای استفاده از این نوع داروها به بیمار یاد داده می شود که مثل انسولین دارو را در آلت تناسلی خودش تزریق کند. انواع مهم داروهای تزریقی برای درمان اختلال نعوظ عبارتند از:
•    پاپاورین: قدیمی ترین و ارزانترین بوده ولی پر عارضه است. در دراز مدت سبب فیبروز اجسام غاری می گردد.
•    پروستاگلاندین: موثرترین و کم عارضه ترین داروی تزریقی است. این دارو فوق العاده مؤثر است و عیب آن گران بودن آن است. این دارو به شکل خودکار تهیه شده است و دارای سوزن سرخود است و بیمار به راحتی می تواند آنرا تزریق کند (شکل 2).
•    موکسی سیلات: داروی دیگر تزریقی است و در 60 درصد بیمارانیکه داروهای خوراکی موثر نبوده اند سبب ایجاد نعوظ می شود.
یک عارضه مهم داروهای تزریقی ایجاد نعوظ طولانی مدت است. اگر نعوظ تا چهار ساعت از بین نرفت حتما بیمار باید به بیمارستان جهت درمان لازم مراجعه نماید.



دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:, :: 8:13 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

کسی که  آینه ها را فریب  داد منم

به روی صورت خود صورتک نهاد منم

هزار سال  برای  تو اهرمن بودم

سیه دلی که تو را می فریفت من بودم

همیشه ازافقی بی فروغ می گفتم

بس است هر چه شنیدی دروغ می گفتم

سفر  به شهر شقایق دروغ بود، دروغ

حکایت دل عاشق  دروغ  بود، دروغ

ببخش! با دل  رویایی تو بد کردم

تمام خاطره های  تو را  لگدکردم

فقط سکوت  نفسگیر  جاده مانده و من

دلی شکسته  و پایی پیاده مانده  و من

فقط سکوت نفسگیر جاده است، چرا؟

کسی به بدرقه من  نیامده است،چرا؟

به دست و پای دلم بوسه های بند ببین

به  من  اجازه  ماندن  نمی دهند، ببین

نداده اند مجالی  که  بند ، پاره کنم

و فرصتی که در آن شاید استخاره کنم

دلم  برای خودم تنگ نیست اما ... تو

نخواستند  خداحافظی کنم  با تو

نشد  ببخش  نشد با شما وداع کنم

به من اجازه ندادند تا وداع کنم

 

چقدر خوب  شد این بار ساده حرف زدی

از آب و آینه ، از شعروجاده حرف زدی

اشاره های تو را بی اجازه می فهمم

چه حرفهای قشنگی است، تازه می فهمم

به  معجزات   کتاب الحکیم می مانی

و مبهمی به  الف لام  میم  می مانی

برای عشق برای سرودن آمده ای

فقط برای سپیدار بودن آمده ای

دلم گرفت  بیا با پرنده ها  برویم

دلم  گواهی  بدمی دهد ، بیا برویم

و  ماندن عین گناه است ، می شود برگشت

هنوز نیمه راه  است ، می شود برگشت

شنیده ام   که  فقط  در  بهار می آید

و روی اسب سپیدی سوار می آید

بهار هم برود پشت شیشه می مانم

همیشه منتظر آن همیشه می مانم

همیشه مژده  باران  سبز شالی هاست

دعا  کنیم  بیاید، همین حوالی هاست

بنفشه های جنون در بغل بیا ای دوست

و  یا به  وسوسه  این غزل بیا ای دوست

 

  + خدایا:

    حواست هست؟

     صدای هق هق گریه هام

      از گلویی میاد که تو از رگش بمن نزدیکتری ...

 

 

  + مرد باش و برنگرد....

      میفهمی؟؟

        مرد باش...

          فقط بـــروووووو

 

 

  + آخه دل من....

 

 

   + این روزها هیچکس مواظب من نیست....

       حتی خودم!

 

 

  + وقتی نه دستی برای گرفتن است

      نه آغوشی برای گریه

       نه شانه ای برای تیکه

        انتظار نداشته باش خنده هام واقعی باشه...

         این روزها فقط زنده ام تا دیگران زندگی کنند...

 

 

  + بیچاره دلـــم

 

 

  + خواستم خودمو گول بزنم

     همه خاطراتمو انداختم

      گوشه ای و گفتم : فراموش

      یه چیزی ته دلم خندید وگفت : یادمه !

 

 

  + می سپــارمت به بـــاد؛

       به بهـــار ؛

         بــــــه هر آنچه ماندنـــی نیست ...



یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:, :: 8:34 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

  گياه درماني از رايج‌ترين شيوه‌هاي درماني طب سنتي ايران است كه بخش مهمي را در مكاتب درماني طبيعي همچون طب سنتي چين، طب سنتي هند و طب سنتي تبت برعهده دارد. در اين شيوه درماني درمانگران با كمك گياهان دارويي يا داروهايي كه از تركيب چند نوع گياه دارويي يا معدني تهيه مي‌شوند به درمان بيماري‌هاي جسمي و روحي بيماران‌شان مي‌پردازند. خوشبختانه درمانگران مصرف اين داروها كه با منشأ طبيعي و گياهي توليد مي‌شوند را از جمله كم‌عارضه‌ترين و غيرتهاجمي‌ترين شيوه‌هاي درماني در جهان مي‌دانند. از اين‌روست كه از اين شيوه درماني به راحتي براي درمان نوزادان، كودكان و حتي افراد كهنسال نيز استفاده مي‌شود.

 


 

    چگونه تب كودك را كاهش دهيم؟


سرماخوردگي و زكام در كودكان و نوزادان به‌ويژه آن دسته از كودكاني كه سيستم دفاعي و ايمني ضعيفي دارند، بسيار ديده مي‌شود. اين كودكان در مقايسه با ساير كودكان بيشتر به سرماخوردگي و زكام مبتلا م شد و مدت درمان آنها نيز طولاني تر است. درمانگران طب سنتي در اين شرايط براي درمان كودكان و پايين آوردن حرارت بدن آنها از شيوه‌هاي مختلفي در طب سنتي استفاده مي‌كنند كه بسياري از ما قطعا يكي، دو مورد از آن را تجربه كرده‌ايم. پاشويه‌كردن يا قرار دادن دستمال‌هاي مرطوب و خنك روي بدن يكي از اين راه‌هاست كه به سادگي مي‌تواند ميزان تب كودك را در حد قابل ملاحظه‌اي قريب به يك درجه كاهش دهد. براي تاثير‌پذيري بيشتر در اين مرحله مي‌توانيم به آب مقداري سركه اضافه كرده و با كمك اين مخلوط بدن كودك را شست و شو داده و او را بخوابانيم. بهتر است اين كار را 2 تا 3 بار در طول روز انجام دهيم تا حرارت بدن به‌خوبي كاهش يابد.

 


 


  درمان نفخ كودكان با رازيانه


متاسفانه بعضي از نوزادان از نعمت تغذيه با شير مادر محرومند. اين مسئله به دلايل مختلفي ممكن است بروز كند كه يكي از آن‌ها ‌توانايي‌نداشتن مادر در شيردادن به نوزاد يا ‌قبول‌نكردن شير توسط نوزاد است.  به هر حال در صورتي كه نوزاد از شير مادر محروم باشد و به وسيله شيرخشك تغذيه شود، حتما با مشكل نفخ و درد شكم روبه‌رو مي‌شود. اين درد به‌دليل واردشدن هوا هنگام مصرف شيرخشك به معده نوزاد به‌وجود مي‌آيد. در طب سنتي ايران شيوه‌هاي درماني مختلفي براي اين مسئله وجود دارد كه يكي از ساده‌ترين آنها استفاده از عسل تهيه شده از گل گياه رازيانه است. يا تهيه كردن دم نوش رازيانه و خوراندن آن به كودك البته بايد دقت داشته باشيد بنا به توصيه متخصصان طب سنتي تجويز هر گونه عسل براي كودكان كمتر از يك سال توصيه نمي‌شود.

 


 

  رفع سوختگي پاي نوزاد با گل هميشه بهار


سوختگي پاي نوزادان يكي از شايع‌ترين موضوعاتي است كه خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند. بروز كوچك‌ترين ادرار سوختگي در پاي نوزادان موجب بي‌قراري و بي‌تابي نوزاد شده و سلامت وي را تحت‌تاثير خود قرار مي‌دهد. بسياري از نوزادان با ابتلا به ادرارسوختگي و شروع بي‌تابي‌شان كم غذا و بي‌اشتها مي‌شوند و اين مسئله موجب كاهش وزن آنها نيز مي‌شود. خوشبختانه امروزه كرم‌ها و داروهاي مناسبي در جهان براي درمان ادرار سوختگي وجود دارد كه برخي از آنها شيميايي و برخي از آنها توليد شده از گياهان دارويي هستند. يكي از بهترين اين داروها كرم‌هاي ضدسوختگي نوزاد تهيه شده از گل هميشه بهار است. اين پماد كه در حال حاضر به‌صورت صنعتي با نام تجاري «كالاندولا» در داروخانه‌ها موجود است يكي از بهترين داروها براي درمان ادرار سوختگي محسوب مي‌شود.

 


 


  چاي و عسل رازيانه ويژه كودكان


همانطور كه گفتيم گياه رازيانه يكي از مفيدترين گياهان دارويي است كه براي درمان نفخ معده در نوزادان و كودكان توسط درمانگران طب سنتي توصيه شده است. براي تهيه اين چاي كافي است يك قاشق چاي‌خوري از گياه رازيانه را كه به‌صورت پودر در‌آمده در يك استكان آب جوش دم كنيد. اين چاي پس از 10دقيقه آماده مي‌شود. مي‌توانيد اين چاي را به‌صورت مستقل و با كمك قاشق چاي خوري آرام‌آرام به كودك بخورانيد يا در صورتي كه كودك شما از شيرخشك تغذيه مي‌كند آن را با شير مخلوط كرده و به او بخورانيد. براي استفاده از عسل تهيه شده از گل رازيانه نيز كافي است يك قاشق چاي خوري از آن را با شير كودك مخلوط كرده و به او بدهيد. اين مخلوط تاثير زيادي در از بين رفتن نفخ كودك و تسكين دردهاي شكمي او دارد.

 


 

  چگونه اشتهاي كودك را تحريك كنيم؟


بي اشتهايي كودكان از جمله معضلاتي است كه امروزه بسياري از خانواده‌ها را نگران سلامت و تندرستي فرزندان‌شان مي‌كند. از آنجا كه تغذيه مناسب، مغذي و مفيد براي رشد و تقويت سيستم ايمني كودكان شرط اصلي محسوب مي‌شود، بسياري از خانواده‌ها با كاهش اشتهاي كودك‌شان دچار پريشاني شده و نسبت به ‌رشد نكردن او نگران مي‌شوند. بسياري از درمانگران طب مكمل استفاده از انواع مرباها و مارمالادهاي ترش و شيرين را براي بهبود اشتهاي كودكان موثر مي‌دانند. اين درمانگران براي كودكاني كه دچار كم‌اشتهايي شده‌اند مصرف مرباي زغال اخته، آلبالو، گوجه سبز و آلوچه را در وعده غذايي صبحانه و پيش از وعده‌هاي غذايي ناهار و شام بهترين دارو براي درمان بي‌اشتهايي مي‌دانند. به اعتقاد اين درمانگران مداومت در مصرف مرباهاي ترش و شيرين به‌مدت يك تا يك‌ماه‌و‌نيم تاثير زيادي در بهبود اشتهاي كودك خواهد داشت.

 


 

  راهي براي درمان اسهال كودك


حتما به ياد داريد كه در دوران كودكي هنگام ابتلا به اسهال پدر، مادر يا مادربزرگ‌تان شما را به خوردن سيب تشويق كرده يا خوردن رنده شده سيب را براي بهبود اسهال توصيه مي‌كردند. اين شيوه يكي از مفيدترين و كاربردي‌ترين شيوه‌هاي درماني در ميان درمان‌هاي خانگي اسهال براي كودكان است. در اين حالت بايد دقت شود رژيم غذايي كودك نيز در طول روزهايي كه به اسهال مبتلاست تغيير كند؛ به اين ترتيب كه در اين روزها از دادن غذاهاي آبكي مثل سوپ، خوراك يا انواع خورش‌ها به كودك پرهيز شود. خوردن كته يكي از بهترين غذاها براي كودك در اين ايام است.

 


 

جوشانده آويشن، ضد‌سرفه


از ديدگاه درمانگران طب سنتي نوشيدن جوشانده يا دم‌نوش گياه آويشن تاثير زيادي در درمان سرفه‌هاي پيوسته كودكان دارد. براي تهيه اين چاي در هر وعده كافي است يك قاشق غذاخوري از برگ‌هاي خشك آويشن را در يك ليوان آب جوش ريخته و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا بجوشد. پس از آن اين مخلوط را صاف كرده و به كودك بدهيد. اين جوشانده ممكن است طعم تلخي داشته باشد و كودك به راحتي آن را نخورد بنابراين مي‌توانيد با اضافه كردن يك قاشق عسل به اين چاي طعم آن را شيرين كرده و كودك را براي خوردنش تشويق كنيد. مراقب باشيد در كودكان مبتلا به بيماري ديابت بايد به‌شدت از اضافه‌كردن عسل به اين دم‌نوش پرهيز كرد؛ نوشيدن دم‌نوش آويشن 3 بار در روز تاثير زيادي در كاهش سرفه‌هاي كودك خواهد داشت.

 


 

تسكين دل درد با كيسه آب


در دوران كودكي دلايل مختلفي وجود دارد كه ممكن است موجب بروز درد در ناحيه شكم كودك شود؛ دلايلي از قبيل پرخوري، تندخوردن خوراكي‌ها و مصرف خوراكي‌هاي سرد از جمله اين دلايل است كه موجب تحريك دستگاه گوارش به‌ويژه معده مي‌شود. براي درمان اين مشكل راه‌كارهاي ساده‌اي از قبيل نوشيدن چاي گياهي و گرم نگاه داشتن محيط شكم كودك توصيه شده است. در اين حالت درمانگران با ماساژ شكم كودك با روغن كرچك يا با استفاده از كيسه آب گرم به گرم شدن و انبساط ماهيچه‌هاي شكم كودك كمك كرده و دردهاي او را تسكين مي‌دهند. در اين شرايط نوشيدن چاي بابونه نيز كه با يك قاشق چاي خوري عسل شيرين شده باشد براي كودك مناسب است.



یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:, :: 7:46 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
     

از كجا بفهميم كودكمان تب دارد؟

 

يك راه سريع اين است كه پيشاني كودك را ببوسيم يا لمس كنيم. اگر احساس مي كنيد كه پيشاني كودك داغ است احتمالاً تب دارد. مطالعات نشان داده اند كه اين روش ساده در خيلي از موارد دقيق است. استفاده از دماسنج (ترمومتر) مي تواند شما را مطمئن كند.

بيشتر متخصصين اطفال بر اين باورند كه درجه حرارت طبيعي كودك سالم بين 36 تا 38 درجه سانتي‌گراد است.

چه زماني بايد به پزشك مراجعه كرد؟

 

شما بهتر از همه مي توانيد تشخيص دهيد كه كودكتان بدحال است يا نه. بنابراين در صورتيكه احساس نگراني مي كنيد ، صرف نظر از اينكه درجه حرارت بدن كودك چقدر است، به پزشك مراجعه كنيد. بعلاوه، درجه حرارت تنها شاخص نگران كننده بودن تب كودك نيست. سن و رفتار كودك نيز مهم است. تب در كودكان زير 3 ماه جدي تر است و تب بالايي كه مانع بازي كردن و غذا خوردن كودك نمي شود ممكن است چندان جدي نباشد. بخاطر داشته باشيد كه زماني كه كودك در حال فعاليت است بدنش گرمتر از زماني است كه تازه از خواب بيدار شده. نكته ديگري كه بايد بياد داشت اين است كه سيكل طبيعي ترموستات داخلي بدن انسان بگونه اي است كه درجه حرارت بدن انسان در ساعات غروب و سر شب بالا مي رود .

با توجه به آنچه گفته شد، در موراد زير بايد به پزشك مراجعه كرد

درجه حرارت مقعدي بالاي 38 درجه سانتيگراد در كودك كمتر از سه ماه

درجه حرارت مقعدي بالاي 38.3 درجه سانتيگراد در كودك سه ماهه و بالاتر

اعداد فوق در صورت چک دما از طريق دهان 1 درجه افزايش مي يابند.

وجود علائم زير همراه با تب نيز مي تواند نشانه جدي بودن مشكل باشد :

 

كاهش اشتها، بي حالي، رنگ پريدگي يا بر افروختگي واضح، يا وجود تغييرات ديگر در رفتار يا ظاهر كودك

وجود دانه هاي كوچك قرمز-ارغواني روي بدن كه با فشار دادن سفيد نمي شوند يا وجود لكه هاي ارغواني بزرگ؛ هر دو اين علائم مي توانند نشانه عفونت باكتريال جدي باشند.

كودك نمي تواند غذا را ببلعد و آب دهانش مرتب مي ريزد؛ اين ممكن است علامتي از اپي گلوتيت (التهاب اپي گلوت - اپيگلوت قسمتي از حنجره است كه موقع بلع غذا مانع ورود غذا به مري و مجاري تنفسي مي شود) باشد. اپي گلوتيت سبب تورم قسمت عقبي گلو شده و مي تواند جان كودك را به خطر اندازد.

حتي بعد از تميز كردن بيني، كودك نمي تواند خوب نفس بكشد كه ممكن است نشانه اي از ذات الريه يا آسم باشد.

كودك به نظر هذيان آلود و گيج مي رسد و بسيار تحريك پذير و كج خلق است؛ اين علائم ممكن است علائم يك عفونت ويروسي يا باكتريال جدي باشند.

 

در صورتيكه بابت ظاهر يا رفتار كودك خود دچار نگراني هستيد، صرف نظر از اينكه درجه حرارتش بالا باشد يا نه، حتماً به پزشك مراجعه كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد كه تب تنها يكي از علائم بيماري است. توجه داشته باشيد كه علائمي نظير سرفه و گوش درد (در صورتيكه به آن مشكوكيد) يا استفراغ و اسهال را حتماً به پزشك اطلاع دهيد زيرا به وي در تشخيص كمك مي كند.

قبل از مراجعه به پزشك چه كارهايي مي توان انجام داد؟

 

اگر كودك شما زير 3 ماه است بهتر است كودك را نزد پزشك ببريد. همچنين بهتر است قبل از مراجعه به پزشك از داروي تب بر استفاده نكنيد زيرا ممكن است مانع تشخيص صحيح شود.

صرف نظر از اينكه كودك شما در چه سني است، اگر علائمي دال بر بيماري يا عفونتي جدي دارد بايد او را نزد پزشك ببريد.

دليل تب چيست؟

 

تب عموماً علامتي دال بر واكنش بدن كودك به عفونت است. سيستم دفاعي بدن كودك شامل گلبول هاي سفيد خون است كه به باكتري ها حمله كرده و آنها را از بين مي برند.

يكي ديگر از دلايل تب گرمازدگي است. گرما زدگي عارضه اي خطرناك است كه ممكن است بر اثر بازي كردن كودك در آفتاب يا ماندن در اتومبيلي كه شيشه هايش بالاست در يك روز گرم اتفاق افتد. اگر بدن كودك بر اثر ماندن زير آفتاب يا در فضاي سربسته و گرم تب دار باشد و درجه حرارتش با در آوردن لباس ها و ماندن در محيط خنك پايين نيايد بايد بلافاصله به پزشك مراجعه كرد.

راه هاي پايين آوردن تب :

 

اگر كودك بر اثر تب بي حال نشده است لزومي به استفاده از دارو نيست. براي پايين آوردن تب مي توانيد مقدار زيادي شير مادر بدهيد تا هم درجه حرارتش پايين آيد و هم از كم شدن آب بدن جلوگيري شود. همچنين زياد به كودك لباس نپوشانيد. بالا بودن درجه حرارت بدن كودك ممكن است ناشي از لباس بيش از حد، هواي گرم، و يا فعاليت زياد باشد. در اين مواقع بهتر است لباس كودك را كم كرده و تشويقش كنيد كه كمي استراحت كند و يا فعاليت كمتري در يك فضاي خنك داشته باشد.

اگر تب كودك را اذيت مي كند مي توانيد با آب ولرم پاشويه كنيد و يا در وان پر از آب ولرم قرار دهيد. پاشويه به شستن پاها و يا انداختن پارچه خيس روي پاها محدود نمي شود. براي پاشويه مي توانيد يك اسفنج را به آب ولرم آغشته كنيد و از بالا روي بدن كودك بكشيد.

هرگز با استفاده از الكل نوزاد را پاشويه نكنيد زيرا الكل از طريق پوست جذب شده و وارد خون مي شود. ورود الكل به خون مي تواند سبب بروز مشكلات تنفسي يا تشنج شود و يا كودك بر اثر افت قند خون خواب آلوده يا تحريك پذير گردد.

چه داروهاي تب بري براي كودك بي خطرند؟

 

با تأييد پزشك مي توانيد از استامينوفن و ايبوپروفن كودكان براي پايين آوردن تب استفاده كنيد. (استفاده از ايبوپروفن در كودكان زير 6 ماه توصيه نمي شود.) دوز صحيح دارو بستگي به وزن كودك دارد. سعي كنيد هميشه با استفاده از يك پيمانه يا قطره چكان دوز دقيق دارو را به كودك بدهيد. هيچگاه هيچ داروي تب بري را بيش از تعداد دفعات توصيه شده به كودك ندهيد. تعداد دفعات معمول تجويز استامينوفن هر 4 ساعت و ايبوپروفن هر 6 ساعت است..

هيچگاه به كودك خود آسپيرين ندهيد. آسپيرين ممكن است كودك را مستعد سندرم راي كند. اين بيماري نادر است ولي مي تواند كشنده باشد.

توصيه آخر اينكه: بسياري از داروهاي ضد سرماخوردگي و سرفه، حاوي تركيبات تب بر نظير ايبوپروفن يا استامينوفن نيز هستند. قبل از استفاده از اين داروها روي بروشور و روي جعبه دارو را بدقت مطالعه كنيد و در صورتيكه داراي تركيبات تب بر است از دادن داروي تب بر ديگر به كودك خودداري كنيد.

چرا تب كودك با وجود دادن تب بر پايين نمي آيد؟

 

اگر تب 30 تا 45 دقيقه بعد از مصرف دارو ادامه يافت براي اطمينان از كافي بودن دارو، دوز دارو و پيمانه اي را كه با آن دارو را به كودك داده ايد كنترل كنيد. در صورتيكه ميزان داروي داده شده كافي باشد ممكن است بدن كودك به دارو جواب نداده است. اگر استامينوفن ظرف يك ساعت تب را پايين نياورد، براي استفاده از داروي ديگر با پزشك مشورت كنيد.

در صورت وقوع تشنج ناشي از تب چكار بايد كرد؟

 

بالا رفتن ناگهاني تب (مثلاً از 38.9 به 40.5 درجه سانتي گراد) ممكن است سبب تشنج شود. در بيشتر موارد، "تشنج ناشي از تب" بي خطر است ولي اين از اهميت موضوع كم نمي كند و بايد به آن توجه كافي كرد. در صورتيكه كودك به چنين تشنجي دچار شد (تنفس كودك سنگين مي شود، آب دهانش راه مي افتد، سياهي چشم هايش بالا مي رود، و يا دست و پايش بشدت تكان مي خورد)، بلافاصله او را به پشت يا به پهلو و دور از اجسام سخت و تيز بخوابانيد. سر كودك را به آرامي به يك طرف برگردانيد تا استفراغ يا بزاق براحتي از دهانش خارج شود. مطمئن شويد چيزي در دهانش نيست و تا زماني هم كه در حال تشنج است چيزي در دهانش نگذاريد. سعي كنيد مدت زمان طول كشيدن تشنج را بخاطر بسپاريد. اين نوع تشنج ها معمولاً بين ده ثانيه تا سه يا چهار دقيقه طول مي كشند.

وقتي تشنج تمام شد سعي كنيد درجه حرارت بدن كودك را پايين بياوريد تا مانع بروز تشنج هاي بعدي شويد. اگر كودك هوشيار است مي توانيد به او استامينوفن كودكان يا -در صورتيكه بزرگتر از 6 ماه است- ايبوپروفن كودكان بدهيد. لباس هاي كودك را در آوريد و او را با آب ولرم پاشويه كنيد. اگر كودك هوشيار است و ميتواند چيزي بخورد به او شير سينه يا شير خشك بدهيد.

حتي اگر تشنج خفيف باشد يا فقط چند ثانيه طول كشيده باشد با پزشك خود تماس بگيريد و در صورت لزوم كودك را نزد او ببريد. اگر در زمان تشنج رنگ كودك به آبي متمايل شد، بيشتر از چند دقيقه تكان هاي شديد داشت، بعد از تشنج در نفس كشيدن مشكل داشت، و يا يك ساعت بعد از تشنج هنوز هم بي حال و خواب آلوده بود به اورژانس اطفال مراجعه كنيد.

چرا تب كودك بعد از پايين آمدن دوباره بر مي گردد؟

 

تا زماني كه عفونت برطرف نشود كودك تب مي كند و اين مسئله ممكن است 2 تا 3 روز طول بكشد. بعضي عفونت ها نظير آنفولانزا، ممكن است 5 تا 7 روز طول بكشد. اگر كودك آنتي بيوتيك مي گيرد ممكن است 48 ساعت طول بكشد تا تب پايين بيايد. داروهاي تب بر درجه حرارت بدن را موقتاً پايين مي آوردن ولي تأثيري بر عفونت ندارند.

وجود تب بدون علامت ديگر

 

در صورتيكه كودك تب داشته باشد ولي علائم ديگري نظير آبريزش بيني، سرفه، استفراغ، يا اسهال نداشته باشد تشخيص مي تواند مشكل باشد. بعضي عفونت هاي ويروسي نظير Roseola

(جوش هاي قرمز پوستي) سبب ايجاد سه روز تب بالا و متعاقب آن جوش هاي صورتي كم رنگ بر روي پوست تنه مي شوند. عفونت هاي جدي تر نظير مننژيت (التهاب پرده هاي نخاع)، عفونت هاي ادراري، يا باكتريمي (وجود باكتري در خون) نيز ممكن است سبب تب بالا بدون علائم ديگر شوند. در صورتيكه كودكتان تب بالا بدون علائم ديگر دارد به پزشك مراجعه كنيد.

تب، واکنش دفاعی بدن و علامت یک بیماری است و در واقع بیماری به حساب نمی‌آید، تب ممکن است به دلایل مختلف عفونی یا غیرعفونی ایجاد شود و در کودکان می‌تواند علامت بیماری مهمی باشد، بخصوص در مواردی که تب طول بکشد یا تکرار شود، حتما باید به پزشک مراجعه کرد

 

با توجه به این‌که بچه‌ها قادر نیستند وضعیت جسمی خود را به خوبی توصیف کنند، شاید تشخیص تب داشتن یا نداشتن کودک، برای پدر و مادر کاری دشوار باشد

معمولا دقیق‌ترین راه برای تشخیص تب، اندازه‌گیری درجه حرارت بدن کودک توسط دماسنج است

راه‌های اندازه‌گیری درجه حرارت در کودکان عبارت است از راه مقعدی، زیرزبانی، زیربغلی و گوشی. البته باید توجه داشت دماسنج‌هایی که به صورت نواری هستند و روی پیشانی کودک قرار می‌گیرند، دقیق نیستند

در صورتی که تب پس از 24 ساعت در کودکان زیر دو سال یا 72 ساعت برای کودکان بالای دو سال ادامه پیدا کند، حتی اگر هیچ علامت خطر دیگری وجود نداشته باشد، حتما باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کرد

درجه حرارت بدن هنگام تب تحت نظارت مرکز کنترل حرارت در مغز است و به همین دلیل معمولا به مرز خطرناک نمی‌رسد. با این حال در بعضی از بیماران مانند کودکانی که به بیماری‌های مزمن قلبی یا ریوی، صرع و بیماری‌های متابولیک مبتلا هستند، یا کودکانی که سابقه تب و تشنج دارند، افزایش درجه حرارت بدن ممکن است باعث تشدید بیماری زمینه‌ای شود، یا بیماری زمینه‌ای را از حالت کنترل شده خارج کند

تب در ماه اول تولد می‌تواند دلایل جدی و خطرناکی داشته باشد. همچنین علائم همراه با تب مثل خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری، استفراغ‌های مکرر، عدم توانایی در خوردن غذا یا ضایعات پوستی نیز برای تعیین میزان وخامت بیماری مولد تب، کمک‌کننده هستند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شاید این سوال بسیاری از پدر و مادرها باشد، این‌که چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود و چه هنگام می‌توانند منتظر بمانند تا وضعیت کودک بهبود یابد؟

 

زمان مراجعه به پزشک به سن بیمار، درجه حرارت بدن و علائم همراه بستگی دارد

هنگامی که کودک کمتر از سه ماه سن دارد و درجه حرارت مقعدی او 38 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر است، یا زمانی که سنش بیشتر از سه ماه و درجه حرارت مقعدی‌اش 39 درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد، باید به پزشک مراجعه کرد

همچنین در صورتی که سن کودک بیش از سه ماه و درجه حرارت مقعدی کمتر از 39 درجه سانتیگراد باشد، ولی تب با علائمی مانند امتناع از خوردن غذا، استفراغ یا اسهال مکرر، ظهور علائم کم‌آبی مثل کاهش میزان ادرار یا عدم وجود اشک هنگام گریه همراه باشد، نیز باید سریعا به پزشک مراجعه کرد

وجود علائمی مانند گلودرد یا درد گوش، تب‌های تکرارشونده، حتی به مدت چند ساعت در هر مرتبه تب، همراهی تب با بیماری زمینه‌ای مزمن، همراهی با ضایعات پوستی یا علائم ادراری نیز از دیگر شرایطی است که مراجعه فوری به پزشک را ضروری می‌سازد

در صورتی که تب پس از 24 ساعت در کودکان زیر دو سال یا 72 ساعت برای کودکان بالای دو سال ادامه پیدا کند، حتی اگر هیچ علامت خطر دیگری وجود نداشته باشد، حتما باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کرد

به هیچ عنوان نباید بدون نظر پزشک از آسپیرین برای کاهش درجه حرارت بدن استفاده کرد، چون این دارو می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی برای کودک داشته باشد

همچنین بی‌قراری یا گریه شدید و غیرقابل کنترل، کاهش سطح هوشیاری یا خواب‌آلودگی، بروز هرگونه ضایعه پوستی جدید بخصوص دانه‌های بنفش‌رنگ که مثل کبودی به نظر می‌رسد، کبودی لب‌ها و زبان یا ناخن، سردرد شدید، تنفس سخت، تشنج، دل‌درد و آبریزش از دهان به دلیل عدم توانایی در بلع بزاق از موارد حادی هستند که باید فوری به نزد پزشک رفت

قبل از مراجعه به پزشک، لباس و پوشش کودک را کم و درجه حرارت محیط را کنترل کنید، طوری که هوا نه خیلی گرم باشد و نه سرد

در ضمن چون کودک هنگام تب، مقدار زیادی آب از دست می‌دهد، به او مقادیر زیادی مایعات بدهید

بسیاری از عوامل بیماری‌زای عفونی با افزایش درجه حرارت بدن از بین می‌روند و به همین دلیل نباید این گونه فرض کرد که همه تب‌ها را باید پایین آورد

اگر تب باعث بی‌حالی یا بی‌قراری کودک شود، یا به دلایلی که گفته شد افزایش درجه حرارت بدن برای بیمار مضر باشد، باید درجه حرارت بدن را کاهش داد

تا قبل از مراجعه به پزشک می‌توان با توجه به سن و وزن کودک، به مقدار مناسب از داروهای تب‌بر استفاده کرد

یکی از این داروها استامینوفن است، اما به هیچ عنوان نباید بدون نظر پزشک از آسپیرین برای کاهش درجه حرارت بدن استفاده کرد، چون این دارو می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی برای کودک داشته باشد

به هیچ‌وجه نباید بدون مراجعه به پزشک به کودکان زیر دو ماه، دارو داد

یکی از راه‌هایی که برای پایین آوردن درجه حرارت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش تن‌شویه (مثل پاشویه) است، ولی باید توجه داشته باشید تن‌شویه هنگامی توصیه می‌شود که درجه حرارت بدن کودک بسیار بالا بوده و با استفاده از داروهای تب‌بر، به اندازه کافی پایین نیامده باشد

برای جلوگیری از احساس ناراحتی و لرز، باید روش پاشویه را نیم تا یک ساعت بعد از استفاده از داروی تب‌بر و با آبی که کمی از درجه حرارت دست مادر خنک‌تر است، استفاده کرد

برای تن‌شویه نیازی به افزودن موادی مانند نمک یا الکل نیست. اضافه کردن الکل به آب کاری خطرناک است، چون از طریق پوست جذب شده و موجب مسمومیت کودک می‌شود

بنابراین روش صحیح تن‌شویه به این شکل است که یا با استفاده از آب ولرم کودک را حمام نمایید، یا قسمت‌های مختلف بدن او مانند سینه، شکم، ران‌ها، زیربغل و پیشانی را با یک اسفنج یا حوله مرطوب، نمناک کرده و اجازه دهید با تبخیر آب از سطح پوست، درجه حرارت بدن کودک کاهش یابد

 



یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:, :: 7:46 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد


فارس: یک متخصص کودکان با اشاره به راه‌های غیردارویی درمان تب کودکان گفت: خوردنی‌های مفید مانند آب سیب و شست و شوی بدن با آب ولرم برای درمان تب کودکان مفید است.

محمد یاریگرروش تب را یکی از علائم شایع بیماری‌های کودکان دانست و گفت: زمانی که پدر و مادر احساس می کنند فرزندشان تب دارد بسیار نگران می‌شوند؛ به ویژه اگر در سابقه خانوادگی کودک تب و تشنج وجود داشته باشد، آنها سعی می کنند تا زمان دسترسی به پزشک به هر شکلی که می توانند درجه حرارت بدن کودکشان را کاهش دهند.

این متخصص کودکان با تأکید بر نقش مثبت تب به عنوان یک وسیله دفاعی خوب به ویژه در کنترل عفونت ها تصریح کرد: وجود تب شدید همراه با هذیان و حتی لرز، پزشک معالج را وادار به انجام اقدام مناسب و سریع می کند.

وی با اشاره به استفاده رایج از داروهایی نظیر استامینوفن و بروفن برای کاهش درجه حرارت بدن ادامه داد: می‌توان با اقدامات غیر دارویی نیز سبب کاهش تب شد که چنین اقداماتی شامل کاهش درجه حرارت محیطی که کودک در آن قرار دارد، نگهداری در اتاق خنک با درجه حرارت مناسب، انتخاب پوشش مناسب و راحت برای کودک و استفاده از لباس های خنک و سبک نمونه‌ای از این اقدامات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام پاشویه یا شست و شوی بدن با آب ولرم و فاقد الکل و فراهم کردن امکان استراحت کافی برای کودک مبتلا به تب را در کاهش اضطراب و بی قراری کودک مؤثر دانست و گفت: متوسل شدن به سفارش ائمه مانند خواندن دعای نور و استفاده از خوردنی های مفید مانند آب سیب نیز برای درمان تب مفیدند.



درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان