علمی فرهنگی ورزشی
دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:19 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

پرده گوش

در کلمات قصار 8 نهج البلاغه می‌خوانیم:
قال امام علی علیه‌السلام: اعجبوا لهذا الانسان ینظر بشحم و یتکلم بلحم و یسمع بعظم و تنفس من خرم.
امام علی علیه‌السلام فرمود: از این آدمی شگفت گیرید: با پیه می‌نگرد، با گوشت سخن می‌گوید و با استخوان می‌شنود و از شکافی دم بر می‌آورد.

گوش (Ear) از دو واحد عملکردی تشکیل شده است، دستگاه شنوایی به شنوایی و بخش تعادلی به موقعیت و تعادل اختصاص یافته است.
اجزای تشریحی دستگاه شنوایی عبارتنداز: گوش خارجی ، گوش میانی و گوش داخلی.
گوش خارجی تشکیل شده است از لاله گوش و مجرای شنوایی خارجی.
گوش میانی از غشای صماخی ، لوله شنوایی (استاش) و سه استخوانچه شنوایی تشکیل می‌شود.
گوش داخلی حاوی لابیرنت غشایی ، دهلیز (که حاوی اوتریکول و ساکول است). مجاری نیم دایره و حلزون ( که حاوی اندام مارپیچی کرتی است) می‌باشد.
امواج صوتی از طریق ردیف لرزشهایی که در گوش خارجی و غشای صماخی شروع می‌شود. و از طریق استخوانهای گوش به گوش داخلی پیشروی می‌کنند و به اندام مارپیچی می‌رسند. جابجایی مژه‌های سلولهای مژه دار در اندام مارپیچی ، پتانسیلهای گیرنده تولید می‌کنند که در نهایت منجر به تولید تکانه‌های عصبی در عصب حلزونی می‌شود. این تاثیرات از طریق مسیرهای شنوایی به ناحیه شنوایی لوب گیجگاهی برده می‌شوند.

ساختار پرده صماخ
گوش میانی ، محفظه کوچکی بین غشای صماخی و گوش داخلی است که از حفره صماخی تشکیل شده و حاوی استخوانهای گوش است. پرده صماخی که عموما طبل گوش نامیده می‌شود، از بخش بین گوش خارجی و گوش میانی تشکیل شده است. این غشا لایه نازکی از بافت فیبری است که توسط پوست به خارج گسترش می‌یابد و به غشای مخاطی که گوش میانی را می‌پوشاند به طرف داخل ، ادامه می‌یابد.

بین سطح خارجی مقعر و سطح داخلی محدب ، یک لایه مدور شعاعی از رشته‌هایی است که کشش سفت انعطاف پذیری را به غشاء می‌دهد. غشای صماخی به حلقه استخوانی می‌پیوندد و همین حالت سبب می‌شود که در پاسخ به امواج صوتی ورودی کانال گوش خارجی دچار لرزش می‌شود. غشای صماخی به وسیله رگهای خونی و پایانه‌های عصبی احاطه می‌شود. بنابراین سوراخ شدگی طبل گوش ، معمولا خونریزی و درد زیادی را تولید می‌کند.

حفره صماخی (Tympanic Cavity)
حفره صماخی یا حفره گوش میانی ، یک فضای باریک نامنظم شده و پر از هوا در استخوان گیجگاهی است. این حفره بطور جانبی از کانال گوش خارجی بوسیله غشای صماخی و از سمت داخلی بوسیله دایره استخوانی که دو روزنه به نام پنجره بیضی (Oval Window) و پنجره گرد (Round Window) دارد. جدا شده است. یک روزنه دیواره خلفی حفره با "غار صماخی" وجود دارد که به محفظه‌ای منتهی می‌شود که بوسیله سلولهای هوایی کوچک زاویه ماستوئید ، ادامه یافته است.

وقتی عفونت گوش داخلی از میان غار ماستوئید به سلولهای ماستوئید پیشرفت می‌کنند، ممکن است بیماری ماستوئیدیت ایجاد شود. در دیواره قدامی حفره صماخی ، لوله شنوایی یا لوله استاش قرار دارد که وظیفه اصلی آن حفظ فشار متعادل در هر دو طرف پرده صماخی بوسیله اجازه دادن به عبور هوا از حفره بینی به گوش میانی است.

استخوانچه‌های گوش
سه استخوانچه گوش میانی ، زنجیره‌ای از اهرمها هستند که از پرده صماخ تا گوش داخلی ، کشیده شده‌اند. این مجموعه اهرمی امواج صوت را از گوش خارجی به گوش داخلی انتقال می‌دهد. استخوانهای ریز قابل حرکت از خارج به داخل گوش عبارتند از: چکشی (malleus) - سندانی (incus) - و رکابی (Stapes). استخوانهای گوش ، کوچکترین استخوانهای بدن هستند و استخوانهای رکابی کوچکترین آنهاست. استخوانهای شنوای در یکجا نگهداشته می‌شوند و بوسیله رباط بهم متصل هستند. ماهیچه کشنده صماخی و کشنده رکابی نیز توسط رباط به استخوانهای گوش متصل شده‌اند.

ماهیچه کشنده صماخی به دسته استخوان چکشی متصل می‌شود. وقتی که این عضله منقبض می‌شود، استخوان چکشی را به داخل می‌کشد، بر کشش پرده صماخ می‌افزاید و در عوض از دامنه ارتعاش انتقال یافته از میان زنجیره به استخوانچه‌های شنوایی می‌کاهد. عضله کشنده رکابی به گردن استخوان رکابی متصل می‌شود و انقباض آن صفحه پایی (foot plate) استخوان رکابی را می‌کشد و از دامنه ارتعاش در پنجره بیضی می‌کاهد.

فیزیوتراپی شنوایی
امواج صوتی ، امواج فشاری هستند که به گوش خارجی وارد می‌شوند و پس از عبور از مجرای گوش خارجی ، به غشای صماخی می‌رسند.
مولکولهای هوای تحت فشار باعث لرزش پرده صماخی می‌شوند. صداهای با فرکانس کم ، لرزشهای آهسته تولید می‌کنند و امواج با فرکانس زیاد ، لرزش سریع تولید می‌کنند. لرزشها ، استخوان چکشی را در طرف دیگر غشاء وادار به حرکت می‌کنند.
دسته استخوان چکشی که به استخوان سندانی متصل شده است، باعث ارتعاش آن می‌شود.
حرکت لرزش استخوان سندانی ، رکابی را در هنگامی که به داخل و خارج حلزون در سوراخ بیضی حرکت می‌کند. به نوسان وا می‌دارد.
امواج صوتی که از طریق سوراخ بیضی به گوش داخلی می‌رسند. تغییرات فشاری که مایع پری لنف ناودان دهلیزی را می‌لرزاند، شروع می‌کنند.
لرزشهای پری لنف از غشای دهلیزی به آندولنف مجرای حلزونی و در بالا تا نردبان دهلیزی و در پایین تا نردبان صماخی انتقال می‌یابند. لرزشهایی که به غشاء قاعده‌ای منتقل می‌شوند، باعث موج‌دار شدن غشاء می‌شوند.
سلولهای مژه‌دار گیرنده اندامهای مارپیچی در گوش داخلی خم می‌شوند. این عمل باعث می‌شود که در آنها پتانسیل گیرنده مولد تولید شود. این پتانسیلهای مولد ، عصب حلزونی را برای تولید پتانسیلهای عمل تحریک می‌کنند. وقتی که مژه‌ها در جهت جسم قاعده‌ای (محور حساسیت) جابجا می‌شوند، سلولهای مژه‌دار را تحریک می‌کنند. وقتی که مژه‌ها در جهت دور شدن از جسم قاعده‌ای جابجا می‌شوند، سلولهای مژه‌دار ، مهار می‌شوند.

تکانه‌های عصبی در طول شاخه حلزونی عصب دهلیزی - حلزونی برده می‌شوند، این رشته‌ها ، مسیرهای شنوایی را در دستگاه عصبی مرکزی که در ناحیه شنوایی لوب گیجگاهی قشر مخ قرار دارد، فعال می‌کند و این منطقه همان جایی است که اصوات متناسب درک می‌شوند.

گوش انسان به طور معمول به فرکانسهایی از حدود 30 - 20000 هرتز (دور در ثانیه) پاسخ می‌دهد، اما تعدادی از مردم می‌توانند مخصوصا در سالهای جوانی ، فرکانسهایی از حدود 16 - 30000 هرتز را بشنوند (تعدادی از حیوانات به ویژه خفاشها و سگ می‌توانند فرکانسهایی بسیار بالاتر را نیز بشنوند.). توانای شنوایی از زمان کودکی به صورت مداوم کاهش می‌یابد. این کاهش احتمالا به به این علت است که غشاء پایه موجود در گوش داخلی ، مقداری از انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این ممکن است که رسوبات مضر کلسیم (Ca) نیز تشکیل شود که سلولهای مژه‌دار شروع به تحلیل رفتن کنند.

آسیب گوش به طول مدتی که گوش در معرض صدا قرار می‌گیرد و همچنین میزان دسی بل صدا ، بستگی دارد. جالب این است که هنگامی که امکان بروز ناهنجاری شنوایی هنگام شنیدن صداهای ناخوشایند بیشتر است. احتمالا دلیل اینکه نوازندگان کمتر از حد انتظار دچار نارسایی شنوایی می‌شوند، نیز همین است. اما بطور کلی صدا یک محرک تنش‌زا است که رگهای خونی را منقبض می‌کند، به بافت گوش آسیب می‌رساند، اکسیژن و مواد مغذی گوش را کاهش می‌دهد. فشار خون را بالا می‌برد و ضربان قلب را افزایش می‌دهد.
 

کلمات کلیدی مطلب : گوش - پرده گوش - شنوایی -


دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:15 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

عفونت و بیماریهای گوش

گوش از سه قسمت تشکیل شده است. گوش خارجی ، گوش میانی و گوش داخلی . گوش خارجی شامل مجرای گوش و لاله گوش است. حد فاصل گوش خارجی و گوش میانی پرده صماخ قرار دارد که با سه استخوانچه متصل به آن ، وظیفه انتقال ارتعاشات صوتی را از گوش خارجی به گوش داخلی بر عهده دارد. گوش داخلی دارای اجزایی جهت شنوایی و حفظ تعادل می‌باشد. گوش عضو بسیار حساسی است و وارد شدن هر گونه جسم خارجی به آن منجر به عفونت و التهاب گوش خواهد شد.
عفونت گوش خارجی و مجرای شنوایی
اختلالات مربوط به سرومن (واکس گوش)
سرومن یا موم گوش توسط غدد مخصوصی در قسمت غضروفی مجرا برای چرب و نرم کردن پوست و به دام انداختن ذرات خارجی ترشح می‌شود. تولید آن کم بوده و پس از خشک شدن به صورت تکه تکه خارج می‌شود.

سرومن بیش از حد:
تجمع سرومن در موارد فعالیت زیاد غدد سرومینال و یا مجرای کوچک و پیچ‌دار اتفاق می‌افتد در بعضی موارد انسداد مجرا اتفاق می‌افتد. بیمارن به دنبال شنا یا دوش گرفتن در اثر جذب آب دچار کاهش شنوایی یا سنگینی ناگهانی گوش می‌شوند.
ناکافی بودن سرومن: کمبود سرومن با علایم خشکی ، خارش ، ترک خوردن و خراشیدگی مجرا همراه بوده و با استفاده از پمادهای گوش بهبود می‌یابد.

اوتیت خارجی
به بیماریهای التهابی لاله گوش و مجرای شنوایی ناشی از عفونتها یا التهاب (التهاب بافت) اطلاق می‌شود. اوتیت خارجی اغلب در تابستان و به صورت عفونت اولیه رخ می‌دهد. گاهی در ارتباط با عفونتهای صورت و پوست سر ایجاد می‌شود. در مناطق معتدل باکتریها شایع‌ترین علت اوتیت خارجی هستند مانند پسودوموناس آئورژنوزا ، اشرشیاکلی و استافیلوکوک طلایی است.

اوتیت خارجی نکروزان یا بدخیم: یک عفونت بدخیم و تخریب کننده استخوان و پیشرونده با میزان مرگ و میر بالاست که در بیماران دیابتی مسن با بیشترین شیوع رخ می‌دهد. افراد دچار نقص ایمنی و مصرف کننده کورتون نیز مستعد هستند. علایم آن به صورت درد پیشرونده و پایدار و ترشح مجرا می‌باشد.

عفونتهای قارچی مجرای گوش:
بیشتر در مناطق حاره دیده می‌شود. یکی از علایم آن خارش شدید است. قارچ آسپیرژیلوس Niger یک توده سیاه یا خاکستری رنگ در مجرا بوجود می‌آورد. درمان آن استفاده از قطره یا پماد ضد قارچ می‌باشد.

هرپس زویتر گوشی یا زونای گوش
یک عفونت ویروسی است که گانگلیون زانویی و هسته‌های اعصاب جمجمه‌ای هفتم و هشتم را درگیر می‌سازد. علایم آن ایجاد وزیکول در مجرای گوش که دلمه می‌بندد و درد شدید گوش و فلج عصب صورتی و کاهش شنوایی حسی - عصبی و سرگیجه نیز دیده می‌شود.

پولیپهای گوش
پولیپ نشان دهنده عفونت مزمن است. پولیپها در عمق مجرا رخ داده و پوشیده از چرک بوده ، قرمزتر از پولیپ مخاطی هستند و به آسانی دچار خونریزی می‌شوند و علایم آن شامل ترشح چرکی بدبو ، ناشنوایی نسبی و خونریزی می‌باشد. باید از کندن پولیپی که از ربع خلفی - فوقانی پرده خارج می‌شوند خودداری کرد، زیرا خطر آسیب عصب صورتی و یا زنجیره و یا زنجیره استخوانی گوش میانی وجود دارد.

عفونتهای پرده صماخ
معمولا بیماریهای گوش میانی به جز ثابت شدگی پایه استخوانی رکابی (اتواسکلروز) و گسیختگی زنجیره استخوانی اثرات خود را به صورت تغییراتی در موقعیت ، رنگ و یکپارچگی پرده صماخ منعکس می‌کنند.

تغییرات التهابی
در داخل لایه‌های پرده گوش ممکن است باعث ایجاد وزیکولهایی در سطح پرده شود مثل میرنژیت بولوز که گاهی در عفونتهای ویروسی و یا زونای گوش دیده می‌شود.

تمپانواسکلروز
به دنبال بیماری التهابی مزمن به شکل پلاکهای سفید و خاکستری ناشی از رسوب مواد هیالینی بر روی پرده تظاهر پیدا می‌کند. تمپانواسکلروز در گوش میانی می‌تواند سبب ثابت شدن استخوانهای گوش شود.

گوش میانی و ماستوئید
تقریبا همه بیماریهای التهابی و عفونی گش میانی و ماستوئید از انتشار عفونتهای بینی و حلق ناشی می‌شوند. عملکرد ضعیف شیپور استاش اساس این بیماریهاست. شایع‌ترین علل انسداد شیپور استاش عبارتند از: عفونتهای حاد دستگاه تنفسی فوقانی ، آلرژی ، سینوزیت مزمن ، اختلالات تکاملی کام ، تومور و فاکتورهای نژادی . علایم انسداد شیپور استاش شامل کشیدگی پرده صماخ به سمت داخل ، درد متناوب خفیف در گوش و کاهش شنوایی خفیف در گوش می‌باشد.

اوتیت میانی چرکی حاد
از شایعترین عفونتهای دوران کودکی است بطوری که 70 - 60 درصد کودکان قبل از سه سالگی حداقل یکبار به آن مبتلا می‌شوند. اوتیت حاد معمولا همراه یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا به عنوان عارضه عفونتهای ویروسی مثل آنفلوآنزا و سرخک رخ می‌دهد. این عفونت با کاهش شنوایی و درد شدید در عمق گوش به همراه تب می‌باشد. درمان این عفونت به صورت زودرس با (آنتی بیوتیک|آنتی بیوتیکها)) صورت می‌گیرد. عوارض این عفونت فلج عصب صورتی و مننژیت می‌باشد.

اوتیت میانی سروزی حاد
یکی از علل اصلی کاهش شنوایی در کودکان است. این عفونت ناشی از اختلال عملکرد شیپور استاش در اثر آلرژی و عفونت است. علایم آن عبارتند از: پرده صماخ تو رفته ، تغییر رنگ کهربایی یا خاکستری یا آبی تیره و حبابهای هوا در پشت پرده که به آن نمای شیشه مات می‌بخشد. در آزمون شنوایی ، کاهش شنوایی انتقالی وجود دارد.

ماستوئیدیت حاد
به دنبال یک اوتیت میانی چرکی درمان نشده بوجود می‌آید. امروزه با پیدایش آنتی بیوتیکها کمتر شده است. شایع‌ترین میکروارگانیزمی که در آن دخالت دارد، پنوموکوک است. علایم آن شامل ترشح چرکی غلیظ افزایش یابنده ، درد مبهم و سوزش در پشت گوش و تب می‌باشد. عوارض آن شامل فلج عصب صورتی ، مننژیت و آبسه مغزی است.

اوتیت میانی چرکی مزمن
به سوراخ شدگی پا بر‌جای پرده صماخ دلالت دارد. در کسانی که در دوران کودکی دچار بیماری گوش شده‌اند بسیار شایعتر است. از میکروارگانیزمهای موثر بر این عفونت می‌توان استرپتوکوک و استافیلوکوک و باسیلهای گرم منفی را نام برد. شایعترین علامت این عفونت ، ترشح یک مایع بدون درد و بدبو است و همچنین کاهش شنوایی.

کلمات کلیدی مطلب : گوش - عفونت -


دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:40 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

آنفلوانزای رایانه ای
آنفلوانزای رایانه ای




 

تا میزان آلودگی ها مشخص شود. به خاطر همین آلودگی بود که مایکروسافت ناچار شد در طول شش ماه اول سال ۲۰۱۰ نسبت به شش ماه دوم سال ۲۰۰۹ آسیب پذیری های بیشتری را ترمیم کند. تنها در بازه زمانی بین ماه آوریل تا ژوئن، ۶. ۵میلیون دستگاه آلوده توسط این شرکت پاکسازی شدند. همچنین در سه ماهه اخیر بیش از ۵۵ درصد بدافزار های شناسایی شده، تروژان بوده است.
● ویروس ها از کجا آمده اند؟
در سال ۱۹۸۳ میلادی، شخصی به نام «فردکوهن» اولین بار اصطلاحی به نام ویروس کامپیوتری را مطرح کرد. ویروس، برنامه ای بود که می توانست روی سایر برنامه های کامپیوتری تاثیر بگذارد و آنها را به نحوی تغییر دهد که حاوی یک نسخه از ویروس بشوند. سال بعد، آقای کوهن، تعریف خود را اصلاح کرد و آن را بسط داد و گفت: یک ویروس کامپیوتری و نه فقط یک ویروس، می تواند از طریق یک سیستم کامپیوتری یا شبکه ای که یوزرها از برنامه های آلوده آن استفاده می کنند، منتقل شود. هر برنامه ای که آلوده شود می تواند همانند یک ویروس عمل کند و بدین ترتیب آلودگی به سرعت رشد خواهد کرد. ویروس ها اغلب می توانند انواع به خصوصی از فایل ها را آلوده کنند و این آلودگی مخصوصا درباره فایل هایی که حالت اجرایی دارند و یا محتویات آنها از اجرا شدن پشتیبانی می کنند احتمال بیشتری دارد.
یک ویروس، سایر فایل ها را (اعم از برنامه یا دیتا) آلوده می کند. در مقابل ویروس، کرم (Worm) های کامپیوتری وجود دارند که برنامه هایی مخرب هستند که به جای نفوذ به داخل فایل های مشروع و شناخته شده، خود را از یک سیستم به سیستم دیگر کپی می کنند. به عبارتی دیگر نیازی به برنامه پوششی ندارد. مثلا یک کرم ارسال انبوه ایمیل می تواند کپی هایی از خودش را به وسیله ایمیل ارسال کند. تروا، یک نوع دیگر از خرابکاری است که معمولا عملی انجام می دهد که مورد نظر یوزر یا کاربر نیست و اکثرا هم خرابکاری محسوب می شود. اغلب اوقات ترواها به شکلی از نوع برنامه های دسترسی از راه دور (Remote Access) هستند که اعمالی خلافکارانه مانند دزدیدن اسم رمز یا تبدیل کامپیوتر به هدفی برای حمله هکر ها انجام می دهند. بهترین نمونه، تبریک دوستانه است که طی یک کارت تبریک شما را گول می زند و وادارتان می کند که بدون خواندن موافقت نامه، عبارت yes را انتخاب کنید. با این کار، در واقع شما موافقت کرده اید که عین این ایمیل برای تمام افرادی که لیست شان در قسمت آدرس کامپیوتر شما وجود دارد ارسال شود.
برای پیشگیری از ویروسی شدن رایانه ها، باید چندین نکته را مد نظر داشت .اولین شرط برای پیشگیری از آلوده شدن رایانه به هر گونه از ویروس ها یا کرم های اینترنتی استفاده از یک آنتی ویروس مناسب و تایید شده است.
اگر یک نفر زنگ در منزل شما را به صدا درآورد و بخواهد وارد منزل شما شود و به شما جنسی را به زور بفروشد، بدون شک شما به فکر فرو می روید که آیا به او چنین اجازه ای را بدهید که وارد منزل شود یا نه؟
اگر این فرد یکی از همسایه ها یا آشنایان باشد، به عبارتی شما شناخت مثبت لازم از او را داشته باشید به احتمال زیاد به او چنین اجازه ای را خواهید داد در غیراین صورت بعید است که چنین کاری را انجام دهید. یک نرم افزار Anti Virus که به اختصار آن را AV می نامیم، به همین صورت رفتار می کند. نرم افزارهای AV با مشاهده و بررسی محتوای فایل ها به دنبال الگوهای آشنای ویروس ها یا کرم های اینترنتی می گردند. در صورت مشاهده این الگوها که به آن Virus Signature گفته می شود، از ورود آن به کامپیوتر شما و اجرا شدن جلوگیری می کنند یا به شما هشدار لازم را می دهند و از شما دستور می گیرند که آیا فایل را حذف کنند یا سعی در اصلاح آن کنند. شرکت های سازنده آنتی ویروس با آمدن ویروس های جدید، الگوهای نرم افزاری آنها را کشف و جمع آوری می کنند و به همین علت اغلب لازم است تا این نرم افزارها هر ازچندگاهی به روز شوند تا ویروس های جدید شناسایی شوند.
● نکات مهم در انتخاب ویروس کش ها
همیشه برای انتخاب یک آنتی ویروس برای خود سعی کنید نکاتی را مد نظر قرار دهید:
۱) آنتی ویروسی معروف و مطمئن انتخاب کنید.
۲) بتوانید آن را به راحتی به روز رسانی کند.
۳) دارای اسکن درایوها به صورت کامل و منظم باشد.
۴) دارای فایروال قدرتمند باشد.
● نکات ایمنی در کار با ویروس کش ها
۱) سعی کنید هر هفته یا حداقل هر یک ماه، پوشه های امنیتی نرم افزار را بگیرید (به روزرسانی).
۲) هر هفته کل درایو مخصوصا درایو ویندوز را اسکن نمایید.
۳) اجازه کانکت شدن هر برنامه اجرایی که توسط فایروال شناسایی می شود را ندهید. فقط نرم افزارهای مورد نیاز مثل مسنجر.
در کنار آنتی ویروس ها شما می توانید دیواره ای آتشین دور تا دور رایانه خود بکشید تا از هرگونه جاسوسی یا ورود ویروس ها در امان باشید.
تا چند سال پیش فقط کسانی که در بانک ها، مشاغل تجاری بزرگ و دوایر دولتی کار می کردند، از فایروال استفاده می کردند. اما زمانه به کلی تغییر کرده است. امروزه داشتن یک فایروال خوب به اندازه داشتن ضدویروس قوی، مسئله امنیتی مهمی حساب می شود.
فایروال می تواند یک دستگاه سخت افزاری و یا یک برنامه نرم افزاری و یا ترکیبی از هردو باشد. یک فایر وال خوب می تواند جلوی دسترسی هکرها به داخل کامپیوتر شما را بگیرد، در ضمن نمی گذارد هیچ گونه اطلاعاتی بدون اجازه شما از کامپیوترتان خارج شود. فایروال نمی تواند مستقیما جلوی حمله ویروس ها را بگیرد اما گاهی جلوی ویروس ها را برای ارسال ایمیل از یک کامپیوتر آلوده می گیرد. فایروال یک معیار امنیتی است که یک کامپیوتر تنها و یا کامپیوترهای موجود در یک شبکه را از دسترسی غیر مجاز حفظ می کند. متاسفانه در دنیای امروز کامپیوتری، تعداد زیادی هکر وجود دارد که با نفوذ به داخل کامپیوتر ها، سعی در ربودن اطلاعات مهم می کنند. هرچند که تا دیروز هدف هکرها حمله به شرکت های بزرگ بود اما هکرهای امروزی علاقمند به دزدیدن اطلاعات از کامپیوترهای کوچک هم هستند.
مشخصه های مهم یک فایروال قوی و مناسب جهت ایجاد یک شبکه امن عبارتند از:
۱) ثبت وقایع یکی از مشخصه های بسیار مهم یک فایروال به شمار می شود و به مدیران شبکه این امکان را می دهد که انجام حملات را کنترل کنند. همچنین مدیر شبکه می تواند با کمک اطلاعات ثبت شده به کنترل ترافیک ایجاد شده توسط کاربران مجاز بپردازد.
۲) یکی از تست های یک فایروال، توانایی آن در بازدید حجم بالایی از بسته های اطلاعاتی بدون کاهش چشمگیر کارایی شبکه است.
حجم داده ای که یک فایروال می تواند کنترل کند برای شبکه های مختلف متفاوت است اما یک فایروال قطعا نباید به گلوگاه شبکه تحت حفاظتش تبدیل شود. عوامل مختلفی در سرعت پردازش اطلاعات توسط فایروال نقش دارند. بیشترین محدودیت ها از طرف سرعت پردازنده و بهینه سازی کد نرم افزار بر کارایی فایروال تحمیل می شوند. عامل محدودکننده دیگر می تواند کارت های واسطی باشد که روی فایروال نصب می شوند.
۳) سادگی پیکربندی شامل امکان راه اندازی سریع فایروال و مشاهده سریع خطاها و مشکلات است. در واقع بسیاری از مشکلات امنیتی که دامنگیر شبکه های می شود به پیکربندی غلط فایروال بر می گردد. بنابراین پیکربندی سریع و ساده یک فایروال، امکان بروز خطا را کم می کند.
۴) امنیت فایروال خود یکی از نکات مهم در یک شبکه امن است. فایروالی که نتواند امنیت خود را تامین کند، قطعا اجازه ورود هکرها و مهاجمان را به سایر بخش های شبکه نیز خواهد داد.
● بهترین آنتی ویروس های جهان کدامند؟
طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۰ آنتی ویروس های زیر به ترتیب به عنوان بهترین آنتی ویروس های جهان انتخاب شده اند:
۱) BitDefender: این ضد ویروس قدرتمند و مطرح یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین نرم افزارهای امنیتی و ضدویروس دنیا و محصولی از کمپانی SoftWin است که در چند سال اخیر طرفدار بسیاری را گرد خود آورده است. شهرت این ضد ویروس در نسخه های اخیر عرضه شده در سرعت بسیار بالا در یافتن ویروس ها و همچنین مصرف کم منابع سخت افزاری سیستم و حافظه اصلی و همچنین قابلیت آپدیت بالا بوده است
۲) Kaspersky: سرمایه اصلی آزمایشگاه کسپرسکی که عامل موفقیت آن در جهان است و فن آوری منحصر به فرد حفاظت در برابر تهدیدات دنیای آی تی را برای همه به ارمغان آورده است، گروه همکاران آن است.
کارمندان شرکت در پیشروان امنیت آی تی در جهان به شمار می رود، همه تلاش خود را صرف مبارزه با «دنیای زیرزمینی» آی تی می کنند.
این امر سبب شده است که آزمایشگاه کسپرسکی در مقابل رقبا و در مواجهه با خطرات جدید دنیای آی تی، همیشه یک گام جلوتر باشید.
۳) Webroot AntiVirus with SpySweeper :
آخرین نسخه این برنامه معروف شرکت webroot تحت عنوان Spy sweeper که برای پاک کردن برنامه های جاسوسی و تروجان ها و... از روی سیستم شما به کار می رود.
این برنامه امکانات بسیاری از جمله پاک کردن صفحه های تبلیغاتی که روی سیستم شما نصب شده است و نیز پاک نمودن سایت ها از لیست Favorite که در حالت عادی امکان پذیر نیست و خیلی امکانات دیگر که حتما وقتی این برنامه را نصب نمایید متوجه آن خواهید شد.
۴) Norton: این آنتی ویروس از محبوبیت بسیار زیادی بین مخاطبان برخوردار است. نسخه ۲۰۱۰ این محصول با تغییرات بسیار زیادی به کاربران عرضه شده است که Symantec این نسخه را سریع ترین، قدرتمندترین و آماده ترین آنتی ویروس خود معرفی کرده است.
همچنین پیش بینی شده است که این محصول به زودی جای بسیاری از آنتی ویروس ها را اشغال خواهد کرد و انتخاب بسیاری از کاربران خواهد بود.
۵) ESET Nod۳۲: نرم افزار « ESET NOD۳۲ Antivirus v. ۳. ۰» که از تکنولوژی «ThreatSense» نیز استفاده می کند کاربران را در مقابل ویروس ها و اسپای ور ها محافظت می نماید. تکنولوژی فوق کمک می کند تا تهدیدات بدافزاری به صورت به هنگام و خودکار به شرکت «ESET» گزارش داده شده و بدین ترتیب تهدیدات رایج در دنیای رایانه به سرعت شناسایی و خنثی شوند. استفاده از این تکنولوژی هیچ گونه ضعف امنیتی را ایجاد نخواهد کرد و راهی است که سلامت رایانه ها را به طور کامل ایجاد خواهدکرد.
منبع:افتاب
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mohamadaminsh


خانه و خانواده و آراستگي ظاهري همسران براي يكديگر

 
 
 
 
 
 
 
 

 

خانه و خانواده و آراستگي ظاهري همسران براي يكديگر
خانه و خانواده و آراستگي ظاهري همسران براي يكديگر


 

چكيده:
 

از امام علي (عليه السلام) روايت گرديده است كه:« ان الله جميل و يحب الجمال و يحب ان يري اثر نعمه علي عبده» در دنياي كنوني كه آمارها بيش ترين علل و عوامل مستقيم و يا غير مستقيم افزايش طلاق در ميان خانواده ها را عدم تعامل سازنده و مفيد ميان زن و شوهر بيان مي كند، اهميت آيات و روايات بر زيبائي و آراستگي زنان و شوهران براي يكديگر در محيط خانه و خانواده معلوم مي شود؛‌ چرا كه بعضي مردان با مشاهده و ديدن، عواطف و احساسات برانگيخته مي شوند. از اين رو، زن موظف است در حالتي باشد كه شوهر وي به زني ديگر گرايش نيابد و استمتاع نجويد. اگر اين تمايلات جنسي در خانه و به شكل صحيح و محبت آميز تامين نشود به اشكال مختلف در جامعه خود را نشان مي دهد و فساد و تباهي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت. پيامبر اسلام ( صلي الله عليه و آله وسلم) فرمودند: «خير النساء التي تسره اذا نظر...» «بهترين زنان آن است كه وقتي مرد به او نگرد مسرور شود...» يا ابي جعفر (عليه السلام): « قال لا ينبغي للمراه ان تعطل نفسها و لو تعلق في عنقها قلاده...» امام صادق(ع) در حديثي بر مزين بودن زن به زيور آلات حتي اگر به وسيله يك گردنبند باشد، ‌تاكيد نموده اند.
... اما ممكن است گفته شود دين مبين اسلام كه به آراستگي زنان براي شوهران اينقدر اهميت داده است آيا به مردان هم در اين باره سفارشاتي دارد؟! آيا عدم توجه مردان به آراستگي در مقابل همسرانشان هم، ‌موجب فساد و تباهي اجتماعي خواهد شد؟ فقط به عنوان نمونه به حديثي در اين باره اشاره خواهد شد:« و دخل الحسن بن الجهم علي ابي الحسن موسي بن جعفر ع و قد اختضب بالسواد فقال ان في الخضاب اجرا و الخضاب و الهيئه مما يزيد الله عز وجل في عفه النساء و لقد تركت نساء العفه بترك ازواجهن التهيئه» امام هفتم در اين حديث به ههمين مطلب اشاره دارند كه آراستگي مردان و زيبا نمودن خودشان موجب اجر و پاداش و عفيف ماندن همسرانشان است و عدم آراستگي مردان و عدم توجه آنها به آمادگي در مقابل همسرانشان موجب بي عفتي و بي مبالاتي زنان خواهد شد. در اين مقاله ابتدا معناي وفق براي بيان معيارهاي زندگي موفق و پس از آن به يكي از اين معيارها كه آراستگي متقابل زوجين براي يكديگر است با توجه به روايات وارده، ‌اشاره خواهد شد؛ اين بحث در دو بخش آراستگي زنان و آراستگي مردان بيان مي شود. اما به دليل اينكه در كتابها، مقالات و سخنرانيها بيشتر به آراستگي زنان سفارش مي شود لذا در اين مجال به آراستگي مردان بيشتر توجه شده است.

كليد واژه:
 

موفق، ‌آراستگي، سرور
براي بيان معيارهاي زندگي موفق لازم است ابتدا معناي موفق و در واقع وفق را در لغت بررسي نماييم.

الوفق:
 

كل شيء متسق متفق علي تيفاق واحد و منه: الموافقه في [معني] المصادفه و الاتفاق (فراهيدي، 1410 ه. ق، ‌ج 5، ‌ص:225) و ( ابن منظور، ‌1414 ه. ق، ‌ج10، ‌ص :382) الوفق: المطابقه بين الشيئين. (راغب اصفهاني، ‌1412 ه.ق، ‌ص :878 و ص 877) راغب در معناي وفق موافقت بين دو چيز را بيان مي كند و ميگويد: اتفق لفلان خير، و اتفق له شر.
و التوفيق نحوه لكنه يختص في التعارف بالخير دون الشر. البته راغب مي گويد: توفيق عرفا در معناي خير و نيكي به كار مي رود. چنانچه خداوند متعال مي فرمايد: و ماتوفيقي الا بالله (هود/88)
وفق (بر وزن فلس) مطابقت ميان دو چيز. راغب آن را بكسر واو گفته است الا حميماً ‌و غساقا. جزاء وفاقا (نباء:25 و 26) وفاق مصدر از براي فاعل است يعني (جزاء موافقا) در التبيان ذيل آيه« ان يريدا اصلاحا يوفق الله بينهما نساء:35» چنين آمده است: اصل التوفيق الموافقه، ‌و هي المساواه في امر من الامور. و التوفيق هو اللطف الذي يتفق عنده فعل الطاعه، ‌و التوفيق بين نفسين هو الاصلاح بينهما، ‌و الاتفاق في الجنس و المذهب المساواه بينهما، ‌و الاتفاق في الوقوع كرميه من غير رام لمساواتهما نادرا. (طوسي، ‌بي تا، ‌ج3، ‌ص :192) در مجمع البيان ذيل همان آيه چنين آمده است:
توفيق: موافقت و مساوات در امري از امور، لطف خداوند نسبت به انسان براي انجام كاري پسنديده، ‌اصلاح ميان زن و شوهر (مترجمان، 1360 ه. ش، ‌ج 5، ص:138) با توجه به مطالب فوق اين نتيجه حاصل مي شود كه در بيان معيارهاي زندگي موفق به دنبال ملاكهايي براي تطابق اعضاي خانواده و در راس آن مطابقت همسران با يکديگر هستيم؛ يکي از اين ملاکها، با در نظر گرفتن نكات ديني و روانشناسي، ‌آراستگي زن و شوهر در مقابل يكديگر مي باشد؛ كه در اين مقاله بررسي خواهد شد.

آراستگي زنان
 

يكي از مواردي كه آراستگي زن براي مرد از مفهوم آن به دست مي آيد، ‌در احاديث زير مي باشد: پيامبر اسلام( صلي الله عليه و آله و سلم): « خير النساء من تسرك اذا ابصرت...» پيامبر اسلام (ص): «بهترين زنان شما آن است كه وقتي به او نگري تو را مسرور كند...» (هيثمي، ‌1402 ه. ق، ‌ج 4ص 273؛ ‌شوكاني، ‌بي تا، ‌ج 3 ص642؛ ‌پيماني، ‌1385 ه. ش، ‌ص 395) پيامبر اسلام(ص): « خير النساء التي تسره اذا نظر...» « بهترين زنان آن است كه وقتي مرد به او نگرد مسرور شود...» ( پيماني، 1385 ه. ش، ‌ص 395) « خير النساء... امراه تسرك اذا نظرت اليها...» (ابن عساكر، 1400 ه.ق، ‌ج10 ص514)
ابتدا بايد بدانيم كه سرور در لغت به چه معنايي است:
السرور: الفرح( فراهيدي، ‌1410 ه. ق، ‌ج7، ‌ص :187) و (طريحي، ‌1375 ه. ش. ج3، ص:330)
يراد ظهور حاله باطنيه خالصه عن الانقباض و الكدورات و التالمات. (مصطفوي، ‌1360 ه. ش، ج5، ص 105)
السرور، ما ينكتم من الفرح (راغب اصفهاني، ‌1412 ه.ق، ص 404) سرور عبارت است از شادي خالص پوشيده در دل. (قرشي، 1371 ه. ش، ج3، ‌ص :253) يكي از مثالهاي قرآني سرور آيه زير مي باشد:« و ينقلب الي اهله مسرورا» ( سوره الانشقاق(84): آيه 9)
شيخ طوسي مي فرمايد: اي فرحا مستبشرا (طوسي، ‌بي تا، ج10، ‌ص :310) اهل ايمان بسوي بهشت جوار رحمت خواهند توجه نمود و بر اهل خانواده كه بر حسب مشيت و فضل پروردگار براي هر يك از آنان مقرر شده وارد خواهند شد در حالي كه قلب آنان را مسرت فرا گرفته است. (حسيني همداني، 1404، ‌ه.ق، ‌ج18، ص 59؛ ‌مترجمان، ‌1360 ه. ش، ‌ج26، ص :396)
بحث لغوي سرور و ارتباط آن با بحث ما به طور كلي بيانگر اين مطلب است كه آراستگي زن براي همسرش موجب شادي قلب او مي شود و اين شادماني داراي شرط خالص بودن و مكتوم بودن، ‌خواهد بود.
اين دو حديث و امثال اين احاديث كه در منابع حديثي بسيار ديده مي شود احتمالاً ‌به آراستگي ظاهري زن نظر دارد چرا كه اگر فقط باطن و اخلاق نيكوي زن را در نظر مي داشت بدون نگاه كردن به او، ‌همين طور كه مردي، ‌اخلاق و رفتار همسرش را مدنظر مي گرفت، او را شاد نموده و سرور قلبي وي را مي افزود اما اينكه تاكيد بر ابصرت، ‌نظر و.. شده بيانگر اين است كه وقتي به ظاهر او مي نگرد بر سرور او افزوده شود. چرا كه با تمام آن خستگي هاي صبح تا به حال و اثرات آن خارج خواهد شد و همان سرور براي او حاصل خواهد گشت.

اقسام آراستگي براي خانم ها را به طور مختصر در اين قسمت ها بررسي مي شود:
 

1)خوش بويي:
 

از رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) در مورد حق شوهر بر زن پرسيده شد، ‌حضرت فرمودند: «... فتطيب باطيب طيبها...»( كليني، ‌1388، ‌ه. ق، ‌ج5، ‌ص508) (يكي از علائم) آن است كه به بهترين بوي خود را خوش بو كند.
اسلام كه به عدم استعمال عطر براي نامحرمان تاكيد دارد چرا كه بوي خوش، ‌تحريك كننده و لذت بخش است، ‌درباره خوش بو بودن محرم ترين محرمان يعني همسران براي يكديگر، ‌تاكيدات فراوان دارد. اين مسئله يكي از موارد مهندسي فرهنگي اسلام در نهاد خانواده است كه در مقابل منع كردن يك مسئله، براي آن جايگزين دارد.
البته استعمال عطر و بوي خوش براي زنان بايستي در محيط خانه و خانواده باشد و بكارگيري عطر براي خارج از خانه به جهت عوارض نامطلوب صحيح نمي باشد.

2)آرايش دست و صورت:
 

اين كار هم فقط در محيط خانه و خانواده و براي همسر سفارش شده است و از اينكه زنان عفيفه بخواهند آرايش خود را در معرض ديد نامحرمان قرار دهند منع شده اند.

3) آرايش مو:
 

محمد بن علي بن الحسين قال: قال الصادق عليه السلام: « لا ينبغي للمراه ان تعطل نفسها و لو ان تعلق في عنقها قلاده و لا ينبغي لها ان تدع يدها من الخضاب و لو ان تمسحها بالحناء مسحا و ان كانت مسنه» (كليني، ‌1388 ه. ق، ج:5 ص509) حضرت حتي به زنان مسن هم آرايش با حنا را سفارش مي نمايند.

آراستگي مردان
 

با توجه به احاديث، اين آراستگي را به چند قسمت مي توان تقسيم نمود:

1)آراستگي به طور كلي:
 

رسول الله (ص): ان الله يحب اذا خرج عبده المومن الي اخيه ان يتهيا له و ان تجمل (مجلسي، ‌1403 ه. ق، ‌ج79 ص307/ 23) خداوند دوست دارد كه هر گاه بنده مومنش نزد برادر خود مي رود، ‌خويشتن را براي رفتن پيش او آراسته گرداند. (محمدي ري شهري، 1381 ه.ش، ‌ج5 ص98/ 2299)
آيا دين مبين ما كه سفارش به آراستگي در هنگام ديدار محرمان دارد، براي همسران سفارشات بيشتري ندارد، ‌پس فراموش نشود كه آراستگي چه از طرف زن و چه از طرف مرد و چه آراستگي فردي و چه محيطي، موجب نشاط، شادابي و تازگي براي ايجاد و استمرار عشق و محبت در فضاي خانواده است.

2) شستشوي بدن و لباس:
 

پيامبر (صلي الله عليه و اله وسلم):« اغسلو ثيابكم وخذوا من شعوركم و استاكوا و تزينوا وتنظفوا فان بني اسرائيل لم يكونوا يفعلون ذلك فزنت نساوهم.» لباسهاي خود را تميز كنيد و موهاي خود را كم كنيد و مسواك بزنيد و آراسته و پاكيزه باشيد زيرا يهوديان چنين نكردند و زنانشان زناكار شدند. (پيماني، 1385 ه.ش، ص25)
رسول گرامي اسلام در اين حديث با تاكيد ويژه اي نقش آراستگي مرد در سلامت رواني خانواده را، بيان مي نمايند؛ ‌اين در حالي است كه متاسفانه مردان و زنان براي ميهماني رفتن و ديدار دوستان بسيار به آراستگي اهميت مي دهند ولي بدترين پوششها و وضعيت ظاهري را در مقابل كسي دارند كه عمري را با او بوده اند يا خواهند بود؛ لذا در برخي خانواده ها بي عفتي زنان و استمتاع مردان از زنان بيگانه و در برخي خانواده ها ناسازگاري و زندگي مطلوب و بدون عشق و محبت نتيجه بي توجهي به نكاتي است كه قرنها پيش پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به صراحت به آن اشاره نموده اند.

3) آراستگي مو:
 

ابن جعفر(عليه السلام): ذيل آيه «خذوا زينتكم عند كل مسجد» فرمودند: منظور شانه كردن است زيرا شانه زدن روزي مي آورد، مو را زيبا مي كند و حاجت را برآورده مي سازد، نطفه را زياد مي گرداند و بلغم را از بين مي برد. (محمدي ري شهري، ‌1381 ه.ش، ‌ج5 ص 2299، ‌2298؛ ‌صدوق، ‌1403 ه.ق، ‌ج3 ص268)
حضرت در اين حديث هم علت را بيان نموده اند و هم معلول را؛ ايشان به شانه زدن مو به عنوان زينت و نوعي آراستگي اشاره نموده اند و در ضمن همين حديث زيبايي، ‌برآورنده حاجت، زياد كننده نطفه و از بين برنده بلغم را علت هاي اين كار بر شمرده اند. در احاديث ذيل پيامبر گرامي اسلام و امام ششم، ‌مشكي كردن مو براي مردان را، ‌موجب انس بيشتر آنها با همسرانشان مي دانند.
و قال الصادق(ع) الخضاب بالسواد انس للنساء و مهابه للعدو (صدوق، ‌1405 ه.ق، ج1، ص: 122) قال رسول الله (ص) (اختضبوا بالحناء فانه يجلو البصر و ينبت الشعر و يطيب الريح و يسكن الزوجه(عاملي، ‌1414 ه.ق، ‌ج2، ص 99) مه با عرواد

4) آراستگي چهره:
 

يكي از مهارتهايي كه بايد مورد توجه همسران قرار بگيرد، ‌پيراستن و آرايش چهره است شخصي كه با آراستگي در جلوي همسر خودش حاضر مي شود، نه تنها علاقه مندي خود را به او بيان نموده بلكه براي او ارزش و احترام قائل شده است. شخصي مي گويد: امام موسي بن جعفر (ع) را ديدم كه خضاب كرده بود گفتم: فدايت شوم، ‌خضاب كرده اي؟! فرمود آري، ‌نظافت و آراستگي مردان از اموري است كه بر عفت زنان مي افزايد و عفت زنان از آن رو كاهش يافته است كه شوهران آنها به سر و روي خود نمي رسند. سپس فرمود: آيا مايلي همسرت را در وضعيت نامناسبي از حيث نظافت و آراستگي ببيني؟ گفتم: نه حضرت فرمود: پس در مورد همسرت نيز اين را نپسند. (كليني، ‌1388 ه.ق، ‌ج5 ص567؛ حسين زاده، ‌1386 ه. ش، ‌ص 171)

5)استعمال بوي خوش:
 

به كار بردن بوي خوش علاوه بر جاذبه طبيعي كه سبب كشش همسران به سوي يكديگر مي شود، ‌تقويت نيروي جنسي را نيز به همراه دارد كه اين امر نيز به نوبه خود زمينه آرامش و گرايش همسران را به يكديگر فراهم مي سازد. (حسين زاده، ‌1386 ه.ش، ‌ص292) پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم): « ان الريح الطيبه تشد القلب و تزيد في الجماع»
بوي خوش رابطه قلبي را تقويت و ارتباط مطلوب همسران را افزايش مي دهد. (كليني، ‌1388 ه.ق ج6 ص 510) امام صادق (ع) حتي نوع و ويژگي عطر مناسب مردان را مشخص كرده و فرموده اند:« طيب الرجال ما ظهر ريحه و خفي لونه» بوي خوش براي مردان چيزي است كه بوي آن آشكار و رنگ آن مخفي باشد. (كليني، ‌1388 ه.ق ج6 ص512) ابا عبدالله (عليه السلام ):« حق علي كل مسلم في كل جمعه اخذ شاربه و اظفاره و مس شيء من الطيب» شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد تنها در كتاب كافي حدود سي و نه (39) حديث راجع به
طيب (عطر)، ‌موارد كراهت مصرف و انواع آن آمده است.

6) نظافت البسه:
 

حضرت ابا عبدالله (عليه السلام):« الثوب النقي يكبت العدو» لباس پاكيزه دشمن را خوار مي كند. كه شايد منظور از بين رفتن ميكروب ها است. (عاملي، ‌1414 ه.ق، ج5 ص14) همچنين امام علي عليه السلام مي فرمايند: «غسل الثياب يذهب الغم و الحزن...» شستشو و نظافت البسه موجب از بين رفتن غم و اندوه است.

7) نظافت ناخن:
 

رسول خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) به منظور حفظ بهداشت و نظافت ناخن به مردان فرمودند:« يا معشر الرجال قصوا ظافيركم» اي گروه مردان ناخنهايتان را كوتاه كنيد.(حسين زاده، ‌1386 ه.ش، ‌ص 292؛ ‌مستدرك الوسايل ج 5ص61) و قال الباقر عليه السلام:«انما قصت الأظفار لأنها مقيل الشيطان و منه يكون النسيان» ناخن ها بايد كوتاه شود چرا كه جايگاه؟ شيطان است و موجب فراموشي مي باشد. (مجلسي، ‌1403 ه.ق، ‌ج:73 ص 123)

8) لباسهاي شادي آور:
 

زراره مي گويد: رايت علي ابي جعفر عليه السلام ثوبا معصفرا فقال: « اني تزوجت امرا من قريش» (عاملي، ‌1414 ه.ق، ‌ج5 ص25) عصفره (عصفر) الثوب: جامه را با عصفر به رنگ زرد درآورد. (مهيار، بي تا، ص:612)
آنچه از اين حديث به دست مي آيد اين است كه حضرت براي همسرشان لباسي شاد پوشيده بودند و شاد بودن رنگ زرد در آيه 69 بقره به صراحت بيان شده است: «قالو ادع لنا ربك يبين لنا ما لونها قال انه يقول انها بقره صفراء فاقع لونها تسر الناظرين.)
بعضي گفته اند: زردي نيك منظري دارد. تسر الناظرين بينندگان را به نشاط و فرح آورد همانطوري كه از قتاده و ديگران نقل شده است. (مترجمان، ‌1360 ه.ش، ‌ج5، ص :213) پرسيدند: رنگش چگونه باشد؟ موسي در جواب فرموده: آن زرد پررنگ است در جمله فاقع لونها تسر الناظرين لفظ «لونها» فاعل «فاقع» است و فاعل «تسر» بقره است يعني ديدن و تماشاي آن بيننده را مسرور مي كند. (قرشي، 1377 ه.ش، ج1، ‌ص:160) عن ابي عبد الله (عليه السلام) :« ان رسول الله كانت له ملحفه مورسه يلبسها في اهله حتي يردع اهله » پيامبر (ص) لباسي به رنگ زعفران مي پوشيدند. « ملحفه مورسه». الورس: صبغ يتخذ منه الحمره للوجه و هو نبات كالسمسم ليس إلا باليمن، ‌يزرع فيبقي عشرين سنه نافع للكلف و البهق شربا- قاله في القاموس. و في القانون: الورس شي ء أحمر قان يشبه سحيق الزعفران (طريحي، ‌1375 ه.ش ج4، ‌ص:121)
عجبا بر مردان ما كه خود را پيرو پيامبر خدا (ص) و اهل بيت او مي دانند اما به اين ظرافت هاي دين، كه باعث انس و الفت همسران مي شود بي توجهند!!

پي نوشت ها :
 

* کارشناس ارشد علوم قرآن و حديث
 

منابع و مآخذ:
1. ابن عساكر، علي بن الحسن بن هبه الله الشافعي، تاريخ مدينه دمشق ج10، تحقيق الشيخ محمد باقر المحمودي، چاپ دوم، بيروت، موسسه المحمودي، ‌1400 ه.ق
2. ابن منظور، ‌محمد بن مكرم، لسان العرب، ج10، دار صادر، ‌چاپ سوم، ‌بيروت، 1414 ه.ق
3. پيماني، عبدالرسول و...، ‌و نهج الفصاحه، انتشارات خاتم الانبيا، ‌چاپ چهارم، 1385 ه.ش
4.راغب اصفهاني، حسين بن محمد، ‌المفردات في غريب القرآن، دار العلم الدار المشاميه، ‌العلم الدار الشاميه، ‌چاپ اول، دمشق بيروت، 1412 ه.ق
5. حسين زاده، علي، ‌همسران سازگار، چاپ اول، انتشارات موسسه امام خميني، ‌قم، ‌1386 ه.ش
6. شوكاني، ‌محمد بن علي بن محمد، فتح القدير، ج 3، ناشر عالم الکتاب، بي تا
7. صدوق، ‌ابوجعفر، محمد بن علي بن الحسين بن بابويه، ‌الخصال، ‌ج3، ‌قم، منشورات جماعه المدرسين، ‌1403 ه.ق
8. صدوق، ‌ابوجعفر محمد بن علي بن الحسين بن بابويه، من لا يخصره الفقيه، ‌ج1، ‌بيروت، ‌دارالاضواء، 1405 ه.ق
9.طريحي، ‌فخر الدين، ‌مجمع البحرين، ‌ج3، ‌كتابفروشي مرتضوي، ‌چاپ سوم، تهران، 1375 ه.ش
10. طوسي، محمد بن حسن، ‌التبيان في تفسير القرآن، ‌دار احياء تراث العربي، بيروت، بي تا
11. عاملي، ‌شيخ حر عاملي: وسائل الشيعه ج5، ‌چاپ دوم 1414 ه.ق
12. فراهيدي، خليل ابن احمد، ‌كتاب العين، ‌انتشارات هجرت، ج5، ‌قم 1410ه.ق
13. قرشي، ‌سيد علي اكبر، ‌قاموس قرآن، ج7، ‌چاپ ششم، انتشارات دار الكتاب الاسلاميه، ‌تهران، ‌1371 ه.ش
14. قرشي سيد علي اكبر، ‌تفسير احسن الحديث، ‌چاپ سوم، ‌انتشارات بنياد بعثت، تهران، 1377 ه.ش
15. كليني، ‌ابوجعفر محمد بن يعقوب، ‌الكافي، ‌8ج، ‌تصحيح و تعليق علي اكبر الغفاري، چاپ سوم، ‌تهران، ‌دارالكتب الاسلاميه، ‌1388 ه.ق
16.مترجمان، ‌ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ‌ج27، چاپ اول، تهران، انتشارات فراهاني، 1360 ه.ش
17. محمدي ري شهري، ‌ميزان الحكمه ج5، مركز تحقيقات دار الحديث، ‌قم، ‌چاپ سوم 1381 ه.ش
18. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ‌ج73، ‌تحقيق و تصحيح السيد ابراهيم الميانجي و محمدالباقر البهبودي، ‌الطبعه الثالثه، ‌بيروت، ‌داراحياء التراث العربي، ‌1403 ه.ق
19. مصطفوي، ‌حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، ‌تهران، ‌1360 ه.ش
20. مهيار، ‌رضا: فرهنگ ابجدي عربي، ‌فارسي بي جا، بي تا
21. نوري طبرسي، شيخ حسين، مستدرك وسائل الشيعه، 3ج، طهران، بي ناي، ‌1382 ه.ق
22. هيثمي، ‌نورالدين علي بن ابي بكر، مجمع الزوايد و منبع الفوايد، ج4، ‌الطبعه الثالثه‌، بيروت، دارالكتاب العربي، 1402 ه.
منبع: فصلنامه قرآني کوثر شماره 40


شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:54 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 روش ساده برای کوچک کردن شکم

10 روش ساده برای کوچک کردن شکم

عجیب نیست که شکمتان را نتوانید ببینید؟ در اینجا 10 روش ساده برای مسطح کردن شکمتان،به شما توصیه شده است.

 

برای مسطح کردن شکمتان از نکات ساده ای که می توانید آنها را در زندگی روزمره تان بگنجانید گرفته تا انجام ورزشهایی در منزل،به شما توصیه شده است.

این ده پیشنهاد را دنبال کنید و شکمتان را تخت و مسطح ببینید:

1. یک کاسه تمشک بخورید:
فیبر موجود در تمشک از یبوست که باعث بزرگ شدن شکمتان مانند یک بالون می شود جلوگیری میکند .

2. مقدار زیادی آب بنوشید:
آب فقط حجم معده را پر کرده و عاری از کالری است همچنین باعث می شود سوخت و ساز بدنتان در حرکت باشد.

 

3. نوشابه را از قلم بیندازید:
مطمئنا نوشابه چاق کننده نیست اما مملو از کالری است.نوشابه همچنین سطح کورتیزول( هورمون استرس که به ذخیره شدن چربی در شکمتان کمک می کند) را بالا  می برد.

4. صاف بنشینید:
قوز کردن به سمت جلو باعث بزرگ به نظر رسیدن شکمتان می شود.برای اینکه لاغر شوید ماهیچه های شکمتان را سفت و محکم کنید،شانه هایتان را به عقب ببرید،بدن خود را به سمت بالا بکشید،و پشتتان را برخلاف صندلی به سمت عقب پایین بیاورید.

 

5. باغبانی کنید:
خم شدن،بلند شدن،چرخیدن به شکل دادن کمرتان کمک کرده و در ساعت 350 کالری می سوزانید.

6. رانهایتان را تکان دهید:
تکان دادن رانها به اندازه باغبانی و درخت کاری کردن کالری می سوزاند.

7. روی چمن زمین گلف تمرین کنید:
کندن گودالی برای توپهای گلف برای شما مانند یک پیاده روی می ماند.توپ را محکم بزنید و شکمتان را سفت کنید.

 

8. پاهایتان را بلند کنید:
عضله های قسمت بالای شکمتان را با بالا آوردن پاهایتان از سطح زمین منقبض کنید.به پشت دراز بکشید و پاهایتان را روی صندلی یا تخت تکیه دهید.آرام بچرخید،سر و شانه هایتان را بالا ببرید و پشتتان را از سطح زمین بالا بگیرید سپس آرام پایین بیاورید.این کار را 10 تا 12 بار 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

9. حالا عکس حالت قبلی را انجام دهید:
برای کوچک کردن شکمتان از زوایای مختلف،روی زمین به پهلو دراز بکشید و روی بازوهایتان تکیه کنید، پا بزنید(نرمش دوچرخه) و پاها و زانوهایتان را به صورت 90 درجه خم کنید.ماهیچه های شکمتان را منقبض کنید و پشتتان را روی زمین فشار دهید،رانهایتان را تا 2 الی 4 اینچ از سطح زمین بالا ببرید.چند لحظه مکث کنید سپس پاهایتان را پایین بیاورید.این نرمش را 10 الی 12 بار به مدت 2 یا 3 بار در هفته انجام دهید.

10. عمل انقباض را قطع کنید:
برای اینکه ماهیچه های قمست کمرتان هم کوچک شود به پشت دراز بکشید در حالی که زانوهایتان را خم کرده اید و پایتان روی زمین است.قوزک پای راستتان را روی زانوی چپتان قرار دهید و دستتان را پشت سرتان،و آرنجتان به بیرون می آید.سر و کمرتان را بالا بگیرید،بچرخید و شانه چتان را به سمت زانوی راستتان بیاورید.چند لحظه مکث کنید سپس به آرامی پایین بیاورید.این حرکت را 10 الی 12 بار تکرار کنید سپس با طرف بعدیتان این حرکت را امتحان کنید.این حرکت را 2 الی 3 بار در هفته انجام دهید.

 

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health



درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان