مسی ورونالو ، ستاره هایی که دونده نیستند
 
علمی فرهنگی ورزشی
چهار شنبه 2 اسفند 1391برچسب:, :: 12:1 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

مسي و رونالدو، ستاره‌هايي که دونده‌ترين نيستند


يکي از پيام‌هاي ليگ قهرمانان اروپا در فصل جاري اين است که فوق‌ ستاره‌هاي همچون مسي و رونالدو، با وجود درخشش فراوان در زمين، عمدتا دونده‌ترين بازيکنان عرصه فوتبال نيستند.


پيکارهاي دور رفت مرحله يک هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا امشب (چهارشنبه) با انجام 2 بازي به پايان خواهد رسيد. در يکي از اين مسابقات بارسلونا اسپانيا در ورزشگاه سن‌سيرو ميزبان ميهمان آ.ث‌ميلان است.

روسونري‌هاي در حالي به استقبال از کاتالان‌ها خواهند رفت که ماتادورها بزرگاني همچون ليونل مسي را در ترکيب دارند که خود به تنهايي ضامن موفقيت هر تيمي محسوب مي‌شوند. ستارگاني که در زمين تلاش فراواني اهالي فوتبال اين‌گونه است که آنها در زمين، بسيار تحرک و دوندگي دارند.

به گزارش فارس، اما آيا واقعيت چنين است که پنداشته مي شود؟! آيا واقعا مسي و رونالدو که چندين سال است بر تارک فوتبال جهان مي درخشند و بر سر کسب عناوين قاره‌اي و جهاني در رقابت تنگاتنگ هستند، بيش از سايرين در زمين مي‌دوند؟

جهت پاسخ به اين پرسش که برداشت بسياري در سراسر کره خاکي از علاقمندان به فوتبال است، نمي توان پاسخي از سر احساس، دلبستگي و علاقه دروني به «فوق ستاره‌ها» داد. بلکه بهتر از هر چيزي، بايد‌ به آمار و ارقامي استخراج شده توجه و دقت کرد. آمار و ارقامي که از «دل »‌ عالي‌ترين و باشکوه ترين پيکارهاي باشگاهي قاره يعني ليگ قهرمانان اروپا بيرون مي‌آيد.

*تغيير برداشت‌ها

مطابق باور عمومي علاقمندان دنياي توپ گرد،‌ اگر اعجوبه‌اي مثل مسي در عالي‌ترين نقطه فوتبال جهان حضور دارد و حتي از همتاي‌ پرتغالي‌اش «سبقت» مي‌گيرد، دلايلي دارد که شايد مهم‌ترين آن ،‌دوندگي بي امان و فراوان در زمين يعني مستطيل سبز است.

همين باور مي‌گويد بازيکناني مانند آندرا پيرلو که دوره جواني را پشت سر گذاشته و اکنون در سال‌هاي نزديک به بازنشستگي به سر مي‌برند، ستارگاني هستند که در زمين دوندگي خاص و محسوسي نداشته اما به جاي آن، با فکر و تجربه بسيار و ارزشمند خود، تيم‌‌شان را به حرکت وامي‌دارند.

اما آماري که از مسابقات انجام گرفته مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا بر جاي مانده، اين باور را تا حد زياد «رد» مي‌کند.

مطابق نکات ثبت شده آماري اين بازي‌ها، مسي و رونالدو، در زمين براي کسب موفقيت تيم خود يعني بارسلونا و رئال مادريد، تلاش زيادي کرده‌اند اما دونده‌ترين بازيکنان نيستند. در مقابل ستاره‌اي به ظاهر سالخورده مثل پيرلو، جزو گروه پرتحرک‌‌ترين و دونده ترين بازيکنان جام تا به اين لحظه بوده است.

*عدم حضور بارسا و رئال

در شرايطي که شاخص‌ترين عوامل و کليد‌هاي موفقيت تيم‌هاي بارسا و رئال، يعني مسي و رونالدو در جمع دونده‌ترين بازيکنان ليگ قهرمانان جاي نمي گيرند، در عين شگفتي ديده مي شود حتي اين دو تيم بزرگ اسپانيا و قاره، عنوان «پرتحرک‌ترين»‌ و «دونده‌ترين»‌ تيم مسابقات را در اختيار ندارند.

شايد باورش دشوار باشد، اما عنوان شاخص‌‌ترين تيم جام از نظر «ميزان دوندگي در مسابقات»‌ از آن تيمي است که از راهيابي به دور يک هشتم نهايي بازمانده است.

با اين توضيح بايد متناسب با آمار و ارقام يوفا عنوان کرد تيم نخست جام از اين حيث «آژاکس آمستردام »‌است. همان تيمي که در مرحله گروهي 3 شکست «تحقير آميز »‌ 4 بر يک مقابل رئال مادريد اسپانيا و بورسيادورتموند آلمان در گروه چهارم معروف به گروه مرگ متحمل شد و از اين بابت مورد حمله کارشناسان و رسانه‌ها بخاطر اين نتايج واقع شد.

اما واقعيت موجود در لابلاي صفحات پرونده تحليلي - آماري اتحاديه فوتبال اروپا اين نکته است که تيم هلندي به رهبري فرانک دبوئر، دونده‌‌ترين تيم جام به شمار مي‌رود.

*نتايج تلخ آژاکس

آژاکس در اين دوره و در 6 بازي که انجام داد، نتايج تلخي گرفت. اين تيم ابتدا يک بر صفر مغلوب دورتموند شد، 4 بر يک از رئال مادريد شکست خورد، اما در ديدار با منچسترسيتي 3 بر يک پيروز شد. سپس 2 بر 2 در ورزشگاه اتحاد با حريف انگليسي مساوي کرد و 4 بر يک از دورتموند شکست خورد و در آخرين بازي نيز با همين نتيجه مغلوب رئالي‌ها شد.

کسب اين نتايج هر چقدر براي آمستردامي‌ها بد بود، اما انتشار يکسري آمار و ارقام مشخص کرد تيم هلندي در همه زمينه‌ها ناکام نبوده بلکه حتي از جهاتي داراي«ويژگي‌هاي » است که حتي تيم‌هاي صعود کرده ، فاقد بوده‌‌اند.

از جمله اين ويژگي‌ها، يک فاکتور همين ميزان دوندگي بالاي آژاکسي‌ها در 6 بازي رفت و برگشت مرحله گروهي نسبت به ديگران است.

در عين حال وجود چنين خصلتي، يک بازيکن شاخص از تيم هلندي را به عنوان «دونده‌ترين و پرتحرک‌ترين»‌ ستاره در ميان تيم‌هاي حاضر معرفي مي‌کند.

*اريکسن، دونده‌ترين بازيکن ميادين

براساس آمار موجود، کريستيان اريکسن، در 6 بازي براي آژاکسي‌ها به طور کامل به ميدان رفت و 78 کيلومتر و 186 متر دويد.

اين رقم بالاترين ميزان دوندگي در ممتازترين رقابت‌هاي باشگاهي قاره توسط يک بازيکن است.


 

بر همين اساس ستاره دانمارکي در هر بازي 13 کيلومتر و 31 متر بطور ميانگين دويده است.

همين آمار بيانگر يک نکته ديگر نيز است: او در هر دقيقه از 6 بازي 144 متر دويده تا پر جنب و جوش ترين بازيکن در ميان ستارگان 32 تيم حاضر در مرحله گروهي شود.

*ميختاريان در پله دوم

پس از اريکسن، هنريک ميختاريان ، ستاره ارمنستاني شاختار دونتسک اوکراين ، بيشترين دوندگي و تحرک را داشته است.

اين ستاره که در مصاف تيمش با يوونتوس ، مترصد فرصتي براي تسخير دروازه راه‌راه‌پوشان «بانوي پير»‌ بود، 74 کيلومتر و 361 متر دوندگي در 540 دقيقه(6 بازي کامل) داشته است.


 

همين رقم بيان مي‌کند وي در هر بازي 12 کيلومتر و 393 متر «دويده»‌است.

به زباني ساده و قابل فهم ميختاريان در هر دقيقه‌اي که در زمين حضور داشته، 137 متر دويده است.

*باورها را عوض کنيم

حضور اين دو بازيکن 20 و 23 ساله در صدر دونده‌ترين بازيکنان ليگ قهرمانان اروپا اين ذهنيت را بوجود مي‌آورد که عموما بازيکناني جوان که بطور طبيعي از ميزان دوندگي بالايي نيز برخوردار هستند، در رده‌هاي نخست فهرست مذکور جاي مي‌گيرند. پس احتمالا بازيکنان پا به سن گذاشته، در اين ميان جايي نداشته باشند.

اما بررسي دقيق فهرست آماري يوفا، مشخص مي‌کند حتي بازيکنان مسن نيز مي‌توانند در بالاترين سطح رقابت‌ها و با وجود تحمل فشارهاي فراوان، «زياد» بدوند و تحرک و پويايي داشته باشند. زيرا رتبه سوم دونده ترين بازيکنان ليگ قهرمانان به «آندرا پيرلو» هافبک بازيگردان و ملي‌پوش يوونتوس رسيده است.

او که 34 ساله شده، در 6 بازي که بطور کامل در ليگ قهرمانان براي «بانوي پير» انجام داد، 72 کيلومتر و 702 متر دويد.


 

اين رقم در حقيقت معادل 12 کيلومتر و 117 متر دوندگي از ستاره‌اي اين چنين با به سن گذاشته است.

در شرايطي که گمان عمومي بر اين بر اين باور است که پيرلو تنها با استفاده از قدرت تجربه و نبوغ فکري تيمش را در زمين هدايت و رهبري مي‌کند، اين بازيکن شاخص در هر دقيقه از بازي 134 متر دويده است!

*اثري از مسي و رونالدو نيست

فهرستي که از 10 بازيکن کاملا دونده اين دوره رقابت‌ها موجود است، در عين حال اين باور که فوق ستاره‌ها ، دونده‌ترين بازيکنان مسابقات نيز هستند،‌ را رد کرده است.

زيرا در بين 10 مرد کاملا پرتحرک بازي‌ها نامي از ليونل مسي و کريستيانو رونالدو به عنوان اعجوبه‌هاي آرژانتيني و پرتغالي تيم‌هاي بارسلونا و رئال مادريد ديده نمي‌شود.

اين دو نابغه که تا پايان سال 2012 بر سر عنوان بهترين بازيکن جهان با يکديگر رقابت کردند، با استفاده از هوش و نبوغ ذاتي «خوب » فراگرفته اند و«خوب» مي‌دانند در چه «مقاطعي» از بازي بدوند و تحرک داشته باشند تا از ديگر خصوصيات مهم خويش در راه موفقيت و اعتلاي تيم خويش بهره گيرند.

*موفقيت آژاکس و شاختار

آخرين نکته در بحث دوندگي و تحرک در ميان تيم‌هاي ليگ قهرمانان ، قرار گرفتن تيم‌هاي همچون آژاکس هلند و شاختار دونتسک در رده‌هاي بالاي چنين طبقه بندي است.

در فهرست ده بازيکن کاملا دونده اين جام، آژاکس با استفاده از حضور کريستيان اريکسن (پرتحرک‌ترين بازيکن مسابقات) در کنار سيم ديونگ (72 کيلومتر و 393 متر در 540 دقيقه بازي)، ريکاردو فان رين(69 کيلومتر و 591 متر در 540 دقيقه بازي) عنوان تيمي که بيشترين تعداد بازيکنان دونده را در اختيار داشته ، از ان خود کرده است.

در اين بخش شاختار دونتسک با هنريک ميختاريان و داريو سرنا (68 کيلومتر و 479 متر در 540 دقيقه حضور ) نيز در رده دوم است.

*فهرست 10 بازيکن دونده ليگ قهرمانان اروپا (فصل 2013-2012)

1- کريستيان اريکسن، آژاکس آمستردام هلند، 78 کيلومتر و 186 متر در 540 دقيقه حضور

2-هنريک ميختاريان، شاختار دونتسک اوکراين، 74 کيلومتر 361 متر در در 540 دقيقه حضور

3-آندرا پيرلو، يوونتوس ايتاليا، 72 کيلومتر و 702 متر در 540 دقيقه حضور

4-سيم ديونگ، آژاکس آمستردام هلند، 72 کيلومتر و 393 متر در 540 دقيقه حضور

5-تينا کاستا، والنسيا‌ اسپانيا، 71 کيلومتر و 635 متر در 540 دقيقه حضور

6-کاسپر لورنتزن، نوردس‌جلاند دانمارک، 70 کيلومتر 76 متر در در 515 دقيقه حضور

7-لوئيس هولت‌بي، شالکه آلمان، 69 کيلومتر و 912 متر در 490 دقيقه حضور

8- ريکاردو فان رين، آژاکس آمستردام ، 69 کيلومتر و 591 متر در 540 دقيقه حضور

9- داريو سرنا ، شاختار دونتسک اوکراين ، 68 کيلومتر و 479 متر در 540 دقيقه حضور

10-پائولو ماچادوف المپيايکوس يونان،‌ 68 کيلومتر 415 متر در 528 دقيقه



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان