خوردن چه غذاهایی موجب نشاط می شود؟
 
علمی فرهنگی ورزشی
پنج شنبه 3 اسفند 1391برچسب:, :: 16:26 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

خوردن چه غذاهایی موجب نشاط میشود؟

خوردن چه غذاهایی موجب نشاط میشود؟

 

آيا تا به حال فکر کرده ايد کاش قرصي به نام قرص شادي وجود داشت و زماني که شما حال و حوصله و دل و دماغ انجام هيچ کاري را نداريد با خوردن آن قرص به شور و شوق در آمده و به اصطلاح «حال» پيدا کنيد!؟ زماني که اخمو هستيد اخم هايتان را باز کند، و زماني که از دست کسي خيلي عصباني هستيد شما را آرام کند!؟
بسيار خوب، مواد غذايي در آشپزخانه وجود دارند که مي توانند مشکل را حل کنند و طعم و مزه ي آن ها از قرص خيلي هم بهتر است اين غذاها به گونه اي ذهن و فکر شما را گوشمالي مي دهند که شما ديگر احساس غمگيني و ناراحتي نداشته باشيد بلکه احساس شادي کنيد.

خوردن يک کمي دسر:
زماني که در حالت استرس و تنش هستيم خوردن چيزهاي شيرين که حاوي قند هستند ما را آرام مي کنند؛ اما قبل از اين که به سمت خوردن شيريني جات هجوم ببريد، اين نکته را به ياد داشته باشيد که اعصاب به هم ريخته ما زماني آرامش مي يابند که به ميزان کمي مواد غذايي حاوي قند ميل کنيم زيرا در غير اين صورت ميزان قند خون ما بالا رفته و نتيجه کاملا معکوس و مخرب مي گيريم؛ مقادير توصيه شده عبارتند از:
- يک برش کوچک کيک همراه با نصف فنجان توت فرنگي
- يک فنجان آب ميوه و 2 عد شيريني کوچک
- يا 1 فنجان توت فرنگي تازه، 1 عدد کيوي، يک چهارم فنجان شکلات آب شده ي بدون چربي، مي توانيد ميوه ها را داخل شکلات آب شده زده و ميل کنيد.

خوردن غذاهاي کربوهيدرات دار (نان برشته شده)
دکتر «اليزابت سامر» مي گويند، زماني که افسرده و پکر هستيم بدن نياز شديدي به مواد غذايي کربوهيدرات دار مانند نان پيدا مي کند، کربوهيدرات ها سبب افزايش سطح سروتونين مغز مي شوند و در نتيجه روحيه ي بهتر و شادي تري پيدا مي کنيم . اما منظور از نان، نان هاي سبوس دار، دانه ها و غلات سبوس دار مي باشند زيرا کربوهيدرات هاي موجود در اين مواد غذايي سطح قند خون را ثابت نگه مي دارند و سبب افزايش آن نمي شوند؛ در حالي که نان ها و غلات بدون سبوس مانند ( نان سفيد، ماکاروني، برنج و ...) سطح قند خون را بيش از حد بالا مي برند و در نتيجه خود سبب ايجاد دل شوره و استرس شده شما را اخمو و عبوس مي کند. ميزان سروتونين خون را با اين «اسنک ها» بالا ببريد:
- نان سبوس دار تست شده و يا برشته شده با کمي عسل و مربا
- 2 قاشق غذاخوري پنير خامه اي، 1 قاشق غذا خوري عسل، 1 عدد هلوي خرد شده، 1 برش نان سبوس دار، يک دوم قاشق غذاخوري گردوي خرد شده. پنيرخامه اي و عسل و هلوي خرد شده را با يکديگر مخلوط کرده و آن را بر روي سطح نان ماليده و کمي هم مغز گردوي خرد شده بر روي آن پاشيده و ميل کنيد.
خوردن غذاهاي حاوي امگا-3
تحقيقات زيادي نشان داده اند که مصرف اسيد چرب امگا -3 (DHA) در رژيم هاي غذايي روزانه ما را با نشاط و سرحال مي سازد. حتي افرادي که دچار بيماري افسردگي هستند با مصرف زياد اسيد چرب امگا-3 به ميزان 50 درصد احساس بهتري پيدا مي کنند. براي اينکه هميشه شاد بوده و در صورت خنداني داشته باشيد روزانه 300 ميلي گرم (DHA) مصرف کنيد. خوردن مواد غذايي زير که حاوي (DHA) مي باشد توصيه مي شود:
يک کاسه ماست/ 1 عدد تخم مرغ/ ماهي

خوردن اسفناج
اسفناج سرشار از «فولات» مي باشد؛ فولات يکي از انواع ويتامين هاي گروه B مي باشد ( اسيدفوليک) و براي اين که سطح سروتونين خون را در حد معيني نگه دارد تا ما سر حال تر باشيم وجودش در بدن ضروري و واجب است؛ محققان مي گويند «فولات» مانند اسيدهاي چرب امگا-3 قادر است که بيماري افسردگي را تا حد زياد درمان کند. اگر دوست داريد که در زندگي هميشه با روحيه و سرحال باشيد خوردن اين سبزي کامل يعني اسفناج را به شکل عادت درآوريد ( دو فنجان اسفناج پخته شده کافي است) ...
- 2 فنجان اسفناج خرد شده به سوپ، و يا خورشت خود اضافه کرده و ميل کنيد.
- از اسفناج به جاي کاهو در ساندويچ ها استفاده کنيد.
- به پوره سيب زميني ، اسفناج خرد شده و بخارپز شده اضافه کرده و ميل کنيد.
- با اسفناج يک سالاد تهيه کرده و ميل کنيد.
- در کنار بشقاب غذاي خود هميشه برگ هاي جوان و کوچک اسفناج را داشته و ميل کنيد.

خوردن حبوبات مانند لوبيا چيتي
لوبيا چيتي مانند اکثر بنشن ها منبع بسيار خوبي از آهن مي باشد. اگر دچار کمبود آهن هستيد مانند بسياري از خانم ها و خيلي زود خسته مي شويد و مشکل بي خوابي داريد و اين سبب مي شود که شما اخمو و عنق شويد؛ در اين جا مواردي توصيه مي شود که سطح آهن خون را متعادل کرده و خلق و خوي شما را بهتر مي کند:
- لوبيا چيتي پخته شده را با اسفناج خرد شده و فلفل قرمز کبابي شده همراه با سس گوجه فرنگي و در کنار آن برشي از نان کامل سبوس دار برشته شده ميل کنيد.
- با لوبيا چيتي پخته شده و گوشت بوقلمون سالاد تهيه کرده و ميل کنيد (آهن موجود در گوشت سفيد سبب جذب بهتر آهن موجود در لوبيا مي شود)
- لوبيا را به سوپ خود اضافه کرده و ميل کنيد.

دو نکته مهم در مورد آهن
براي اين که ميزان اين ماده (آهن) در بدن به حداکثر خود برسد حتما غذاهاي حاوي آهن را با غذاهايي ميل کنيد که سرشار از ويتامين C باشند مانند (گوجه فرنگي، کلم بروکلي، فلفل قرمز)؛ ولي غذاهاي حاوي آهن را هرگز با چاي، قهوه و يا شير ميل نکنيد زيرا مانع جذب آهن موجود در غذا مي شوند و به عبارتي آهن غذا را مي شويند و از بين مي برند.

مزيت ديگر غذاهاي نشاط آور
اين غذاها علاوه بر اينکه نگاه و فکر شما را نسبت به زندگي روشن تر مي کنند و سبب بهداشت روحي و رواني شما مي گردند در نتيجه مي توانند شما را نسبت به سن واقعي خود بسيار جوان تر نشان دهند!

منبع: ماهنامه ي دنياي سلامت



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان