راههایی برای خاموش کردن وزوز گوش
 
علمی فرهنگی ورزشی
پنج شنبه 9 خرداد 1392برچسب:, :: 15:9 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

وزوز گوش عبارت است از احساس يك صدا يا زنگ در گوش كه معمولا حالت ذهني (سابژكتيو) و بندرت حالت عيني (ابژكتيو) دارد. در حالت سابژكتيو (نوع غير ارتعاشي)، وزوز گوش را فقط خود بيمار مي‌شنود ولي در حالت ابژكتيو (نوع ارتعاشي) پزشك هم به كمك روش‌هايي مي‌تواند آن را بشنود.

فرد در موارد خفيف فقط آن را در محيط‌هاي آرام و در شب، زمان خواب مي‌شنود. گاه وزوز گوش آنقدر شديد است كه نه‌تنها باعث اختلال شنوايي و ناراحتي عصبي مي‌شود بلكه ممكن است فرد را به خودكشي سوق دهد. وزوز گوش غالبا نشانه بيماري‌هاي گوش است و گاه اولين و تنها نشانه اين بيماري‌هاست. در بسياري از موارد علت آن را نمي‌توان كشف كرد.

وزوز گوش سابژكتيو از اختلالات كل سيستم شنوايي ازگوش خارجي تا حلزون و از عصب زوج هشتم تا كورتكس مغز ناشي مي‌شود. خصوصيات وزوز گوش به تعيين محل اختلال كمك نمي‌كند، اما در بعضي از اختلالات يك نوع وزوز گوش، شيوع بيشتري دارد. وزوز گوش سابژكتيو كه از سرومن مجراي خارجي گوش، سوراخ شدگي پرده تمپان يا وجود مايع در گوش مياني ناشي مي‌شود، معمولا فركانسي پايين دارد و ممكن است متناوب باشد. اين حالت باعث خفه شدن ديگر صداها و تغيير صداي بيمار مي‌شود. در اتواسكلروز تقريبا هميشه در مراحلي از بيماري وزوز گوش ظاهر شده، ماه‌ها يا سال‌ها باقي مانده، سپس با پيشرفت بيماري، از بين مي‌رود. وزوز گوش در اين بيماران حالت ثابت دارد (بدون نوسانات وسيع) و ممكن است به صورت سوت، زنگ يا مخلوطي از چندين صدا باشد. وزوز گوش در اوتيت مديا غالبا حالت ضرباني دارد و با رفع التهاب، ناپديد مي‌شود. اوتيت مدياي مزمن بندرت سبب وزوز گوش مي‌شود.

در پيرگوشي و كاهش شنوايي ناشي از صدا، وزوز گوش معمولا پرفركانس است و بيشترين شدت آن در حدود فركانسي است كه حداكثر كاهش شنوايي وجود دارد. هر فردي كه بر اثر صدايي بلند (نظير شليك گلوله) دچار وزوز گوش (و كاهش‌گذاري شنوايي) مي‌شود، بايد بداند كه اين وزوز گوش يك هشدار است بر اين كه اگر به مواجهه با اين صدا ادامه دهد، دچار كاهش شنوايي دائمي خواهد شد.

برخي از داروها نظير ساليسيلات‌ها، ايبوپروفن، ايندومتاسين، فنيل بوتازون، آمينوگليكوزيدها، فلزات سنگين (نظير آرسنيك)، كينين و بعضي از ضد افسردگي‌ها (آمي تريپتيلين، آموكساپين، دزيپرامين، دوكسپين، ايميپرامين، نورتريپتيلين، تري ميپرامين، پروتريپتلين و تزازودن) مي‌توانند با آسيب حلزون و عصب زوجVIII باعث وزوز گوش شوند. اين وزوز گوش معمولا فركانس بالا داشته و ممكن است با قطع دارو ادامه يابد. گاه حتي با يك دوز واحد و اندك از اين داروها وزوز گوش رخ مي‌دهد. رخداد وزوز گوش مي‌تواند هشداري باشد كه در صورت قطع نكردن دارو كاهش شنوايي برگشت‌ناپذير خواهد بود.

تغييرات عروقي در ( CNSبه علت آرتريواسكلروز يا هيپرتانسيون) به طور شايع باعث وزوز گوش با فركانس بالا مي‌شود. در هيپرتانسيون غالبا وزوز گوش با ميزان فشارخون نوسان مي‌كند. تومورهاي يوستريور فوساي جمجمه بويژه تومورهاي زاويهCP در اوايل سير خود باعث وزوز گوش مي‌شوند. حتي ممكن است نوروم آكوستيك چندين سال قبل از ايجاد كاهش شنوايي يا اختلال تعادل، با وزوز گوش (مداوم و با فركانس بالا يا پايين) تظاهر كند. وزوز گوش يكي از 3 علامت مشخصه بيماري منير است. اين وزوز گوش نوساني فركانس پايين دارد و قبل از حمله حاد، سرگيجه ظاهر مي‌شود و بعد از حمله تقريبا ناپديد مي‌شود. كنترل بيماري منير، اين وزوز گوش را كاهش مي‌دهد، ولي معمولا آن را از بين نمي‌برد. وزوز گوش، ديپلاكوزيس و به هم‌خوردگي صداها عملا شنوايي اين بيماران را بيشتر از آنچه درPTA ديده مي‌شود، كاهش مي‌دهد. كم‌خوني و افت فشارخون به صورت برگشت‌پذير باعث وزوز گوش خفيف مي‌شوند. قبل از حملات صرع و ميگرن ممكن است وزوز گوش رخ دهد. سيفيليسCNS ممكن است باعث وزوز گوش (معمولا ممتد و با فركانس بالا) شود. گاه به علت احتقان وريدي يا پلاك‌هاي داخل شرايين كاروتيد صداهايي ايجاد مي‌شود كه بيماران به اشتباه آن را وزوز گوش مي‌خوانند. اين صداها با ضربان قلب همزماني دارند و با فشار بر شريان كاروتيد مشترك موقتا از بين مي‌روند. بعضي از سوفل‌هاي قلبي در جمجمه بصورت وزوز گوش ضرباني شنيده مي‌شوند. وزوز گوش عروقي معمولا فركانس پايين دارد. گاه با بررسي گوش وCNS هيچ علتي براي وزوز گوش يافت نمي‌شود و اين وزوز منشاء عصبي يا فونكسيونل دارد. استرس‌هاي عاطفي و خستگي باعث تشديد وزوز گوش مي‌شوند كه در اين حالت وزوز گوش در انتهاي روز شديدتر است. در كساني كه كاهش شنوايي هدايتي دارند (و تا حدي در افراد طبيعي)، جويدن، انقباض شديد عضلات گردن، بستن محكم چشم‌ها و قفل كردن محكم آرواره، حركت پرده تمپان و انقباض عضلات گوش مياني ممكن است باعث بروز صداهايي سابژكتيو شوند. اگر فردي صداهاي ارگانيزه (تكلم يا موزيك) را مي‌شنود، اين وزوز گوش نيست، بلكه يك توهم شنوايي است (سايكوز يا آنسفاليت لوب تمپورال)‌. وزوز گوش اگر توسط پزشك نيز قابل شنيدن باشد، ابژكتيو يا عيني است. براي شنيدن يا نوع وزوز گوش پزشك بايد گوش يا گوشي پزشكي خود را در جلوي مجراي خارجي گوش بيمار قرار دهد.

در اين سيستم ضمن اينكه وزوز گوش مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد قابليت‌شبيه‌سازي نوع صدايي كه بيمار احساس ميكند نيز وجود دارد
محققان مركز تحقيقات گوش،حلق و بيني دانشگاه علوم پزشكي ايران بتازگي موفق به طراحي و ساخت سامانه جديد و جامع تشخيص و درمان وزوز گوش با استفاده از تحريكات الكتريكي شنوايي و اكوستيكي شدند.

دكتر محمد فرهادي، رئيس مركز تحقيقات گوش، حلق و بيني در اين خصوص به خبرنگار ما مي‌گويد: اين سامانه توانايي ارزيابي، تشخيص و درمان وزوز گوش را كه يك احساس آزاردهنده و احساس صدا در گوش و سر است، دارد. در يك تحقيق به منظور شناسايي مكان‌هايي از مغز كه درگير وزوز گوش هستند، تصاوير پت‌اسكن كه يك نوع شيوه تصويربرداري گسيل پروتون است، از مغز افراد سالم و افرادي كه دچار وزوز گوش بودند تهيه شد. سپس از مغز اين افراد، ام‌آرآي مغز نيز گرفته و در مرحله بعدي با استفاده از نرم‌افزارهاي خاصي تصاوير پت‌اسكن و ام‌آرآي همپوشاني داده شدند. با اين روش مي‌توان پي برد كه در افراد مبتلا به وزوز گوش كدام قسمت از مغز آنها بيشتر فعال است و به كمك مهندسي پزشكي نيز مي‌توان قابليت دسترسي به آن مركز را بررسي كرد و در صورت امكان مي‌توان يك دستگاه سركوبگر در آن قسمت از مغز به كار گرفت، با كمك اين روش مي‌توان وزوز گوش را به صورت كنترل شده در آورد يا اين كه آن را تا حدي قابل تحمل‌تر كرد.

وي ادامه مي‌دهد: در اين سيستم ضمن اين كه وزوز گوش مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد، قابليت شبيه‌سازي نوع صدايي كه بيمار احساس مي‌كند نيز وجود دارد. وزوز گوش در 6 كانال مختلف ارزيابي مي‌شود كه در واقع نوعي كم كردن وزوز گوش است و اين سيستم امكان توليد همه صداهايي را كه فرد مبتلا به وزوز گوش ممكن است احساس كند، دارد و در عين حال مي‌تواند مشخصات صدا را كه شامل شدت فركانس و دامنه صداست، مشخص كند. در قسمت دوم اين پژوهش اين كه در چه قسمتي از مغز تغييراتي رخ مي‌دهد كه باعث وزوز گوش مي‌شود، با كمك پت‌اسكن تصويربرداري از مغز صورت گرفت كه اين قسمت‌هاي مغز را نشان داد. بخش ديگر اين پروژه تحقيقي، طراحي و ساخت دستگاه تحريك الكتريكي به منظور درمان وزوز گوش است. به كمك اين دستگاه بيمار تحت تاثير تحريكات الكتريكي قرار مي‌گيرد و با كمك اين دستگاه وزوز گوش حدود 10 درصد بيماران به طور كامل قطع شد و در 60 درصد بيماران وزوز گوش يا كاهش داده شد يا اين‌كه براي بيمار قابل تحمل شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان