اینترنت
 
علمی فرهنگی ورزشی
چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, :: 11:31 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

مقدمه

حدود 28 سال پيش بود كه اينترنت متولد شد . در آن زمان ، يعني سال 1983 پروتكل استاندارد TCP/IP كه امكان ايجاد ارتباط میان شبكه ها و تبادل اطلاعات ميان آن ها را فراهم مي كرد ، متولد شد . وزارت دفاع آمريكا كه شبكه‌اي با نام آرپانت (  Arpanet) را براي پروژه هاي تحقيقاتي ايجاد كرده بود ، با استفاده از اين پروتكل ، امكان دسترسي دانشگاهي را به آرپانت فراهم كرد و از آن زمان بود كه آرپانت با نام اينترنت شناخته شد .

امروزه نسل هاي مختلف كاربران از پدر بزرگ ها تا نوه ها در كنار هم به كار با اينترنت مي پردازند و هر يك به اندازه توان خود از آن استفاده مي كنند ؛ اما به نظر مي رسد اين شبكه جوابگوي همه ی نياز ها و برنامه هاي كاربردي كاربران نيست . زماني كاربران تنها با خطوط تلفني و به شكل Dial upبه شبكه متصل مي شدند و آنچه ارائه مي شد نيز از طريق عرض باند اين خطوط قابل دسترس بود ، اما به تدريج با ورود برنامه هاي كه سعي دارند به شكلي ابعاد مختلف زندگي مجازي فرد اعم از تحصيل ، كار و حتي خدمات پزشكي را فراهم كنند ، به نظر مي رسد اين شبكه نه از نظر سرعت و نه قابليت اطمينان و كيفيت قابل استفاده نيست . به همين دلايل بود كه از سال 1996 گروهي از دانشگاه‌ ها گرد هم آمدند تا به فكر اينترنت آينده باشند . شبكه اي كه بتواند پاسخگوي نياز انسان فردا باشد ؛ شبكه اي با نام اينترنت 2 !

تعریف اینترنت 2

           ·تکنولوژی Grid" "که در سال 1996 اولین گام‌های آن درجهت اینترنت نسل بعد برداشته شد، حاصل تلاش دسته جمعی دولت آمریکا، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و نیز شرکت‌های خصوصی‌ای نظیر "لوسنت، سیسکو و لورتل" است. این پدیده با برخورداری از بهترین و سریع‌ترین امکانات جست و جو ، سرعت بسیار بالا و داشتن امکانات قوی برای هر نوع تحقیق علمی، جایگزین درست اینترنت در پنج سال آینده خواهد بود

           ·در واقع اينترنت 2 يك شبكه نيست . اينترنت 2 يك كنسرسيوم است كه در حال حاضر 220 دانشگاه در آن عضويت دارند و سعي دارند با مشاركت صنعت و دولت ، فناوري ها و كاربرد هاي شبكه پيشرفته را براي تحقيق توسعه دهند و در واقع ايجاد شبكه اينترنت آينده را سرعت و شتاب بيشتري ببخشند . در واقع اينتنرت 2 امكان همكاري مجدد دانشگاه ‌ها ، صنايع و دولت را فراهم كرده است . مجموعه هايي كه اينترنت فعلي را در ابتداي كار پرورش دادند . مجري اينترنت 2 ،

UCAID يا university corporation for advanced internet Development   است .

           ·تكنولوژي Grid مجموعه‎اي از نرم‎افزار، سخت‎افزار و جريان‎هاي اطلاع‎رساني است كه به كاربر كمك مي‎كند تا از بانكهاي اطلاعاتي پراكنده استفاده كامل و هم ‎زمان كند.

           ·کنگره اینترنت 2 کنگره ای غیر انتفاعی بوده که مرکز آن در آمریکا است.  این مجموعه توسط 208 دانشگاه تحقیقاتی آمریکا با همکاری بیش از 70 شرکت و نزدیک به 50 نمایندگی دولتی، آزمایشگاه و سازمان و بیشتر از 45 شریک بین المللی  که در جهت توسعه و به کار گیری  فناوری پیشرفته شبکه اینترنت برای آینده فعالیت می کنند برای تسریع خلق اینترنت دنیای فردا تشکیل شده است. به منظور توان مند ساختن محققین، دانشمندان و دانشجویان به مشارکت بیشتر در این امر، اینترنت  2 شبکه ای با عملکرد بسیار بالا را در سراسر آمریکا به نام آبیلن گسترش داده است. این شبکه توانسته است 240سازمان عضو آن و 34 شبکه آموزش ایالتی را به یکدیگر ارتباط داده و چنین ارتباطی را بین شبکه های تحقیقاتی کشور های دیگر نیز بوجود آورده. آبیلن مجهز به آخرین دست آورد های مهندسی شبکه بوده و به همین دلیل سرعت این شبکه هزاران بار بیشتر از اینترنت پر سرعت موجود در منازل است.

معایب اینترنت فعلی

تكنولوژي امروز اينترنت با مشكلات متعددي مواجه است و موانع زيادي در سر راه توسعه سيستم فعلي وجود دارد.

                        ·بسياري از كاربران داراي اتباطات Dial up كند مي‎باشند

                        ·همچنين آدرسهاي اينترنت اكنون رو به اتمام است.

            ·اينترنت كنوني از پروتكل IPV4 استفاده مي‎كند كه بيش از 25 سال عمر دارد. اما اكنون اين پروتكل به آخر عمر خود رسيده است. يك مشكل عمده، تعداد محدود آدرسهاي IPV4 جهت پشتيباني از اينترنت كنوني و اينترنت آينده مي‎باشد.

                        ·يكي ديگر از مشكلات شبكه فعلي اينترنت ، محدوديت تعداد كاربران معتبر به علت محدوديت تعداد IP است

                        ·اينترنت كنونى قابليت اجراى برنامه هاى كاربردى نسل بعد را ندارد و در حال جان كندن است.

                        ·سرعت بسیار پایین انتقال اطلاعات در پایگاه اینترنت فعلی

مزیت اینترنت 2

درحقيقت مى توان گفت اينترنت 2 براى سه منظور مهم طراحى شده است:

۱- افزايش پهناى باند اطلاعاتى (Band width)

۲- چندكاره بودن شبكه (Multi task)

۳- امنيت بالاى دريافت و اجراى اطلاعات (Securiety)

افزايش پهناى باند

اگر جزو كاربران اينترنت كنونى هستيد، حتماً از كندى سرعت اينترنت شاكى و گله مند هستيد. شما در بهترين حالت dial up سرعتى حدود 56kbps را خواهيد داشت و در صورت استفاده از سرويس هاى ADSL اين سرعت افزايش يافته و تا ۵۱۲mbps و يا بيشتر هم خواهد رسيد (البته با افزايش هزينه هاى شما) - ممكن است سرعت دريافت و ارسال اطلاعات براى شما اهميت حياتى داشته باشد - در اين موقع مجبور خواهيد بود كه بيشتر هزينه كرده و به سراغ سرويس هاى vsat برويد كه بعد از گرفتن مجوزهاى لازم، اين سرويس براى شما فعال خواهدشد و البته هزينه هاى زيادى را نيز بايد براى استفاده از اين سرويس به صورت ماهيانه پرداخت كنيد.

مواردى كه در بالا عنوان شد تنها گوشه هايى از مشكلات دستيابى به اينترنت كنونى است، يكى از مهم ترين اهداف اينترنت2 دستيابى به پهناى باند بيشتر براى كاربران است كه همزمان با افزايش سرعت دريافت و ارسال اطلاعات درخواستى، پهناى باند تخصيص يافته به كاربران و مشتركان نيز در اين سرويس افزايش پيداكند.

تد هانس : مدير اينترنت 2 در اين باره مي گويد : زير ساخت اينترنت 2 مي تواند ميليارد ها بيت اطلاعات را در هر ثانيه جا به جا كند كه اين سرعت حدود 300 هزار برابر بيش از سرعتي است كه ما در حال حاضر در خانه استفاده مي كنيم .سرعتی معادل 4/2 Gbps

با چنين سرعتي است كه بسياري از تلاش ها به نتيجه مي رسد . كتابخانه هاي ديجيتالي شامل صوت و تصوير روي چنين بستري مفهوم واقعي خود را پيدا مي كنند . و كاربران مي توانند به راحتي به دريافت و تبادل اطلاعات صوتي و تصويري بپردازند . آزمايشگاه‌ هاي مجازي نيز مي توانند محقق شوند و متخصصان و محققان در گوشه گوشه دنيا روي پروژه هاي مشترك به همكاري با يكديگر بپردازند . در واقع محيط كار مجازي بهتر شكل پيدا مي كند و افرادي كه از نظر جغرافيايي كيلومتر ها از هم فاصله دارند در يك اتاق مجازي دور هم جمع مي شوند و پروژه هاي مشتركي را به انجام مي رسانند . پزشكان نيز روي چنين شبكه اي به راحتي مي توانند عمل جراحي از راه دور و حتي با هزاران كيلومتر فاصله را انجام دهند . در حال حاضر هسته اصلي اين شبكه با نام Abilene ايجاد شده است كه امكان گسترش و توليد برنامه هاي كاربردي جديد را فراهم مي كند .

چند كاره بودن شبكه

تنها مزيت اينترنت 2 در افزايش پهناى باند خلاصه نمى شود. آيا نمى توان از سرعت و قدرت رايانه ها در مواقعى كه كاربران با آن كارى انجام نمى دهند براى انجام امور محاسباتى دقيق و سريع بهره گرفت؟

در اينترنت 2 امكانى فراهم شده است تا كاربران در صورت تمايل و اعلام آمادگى شخصى جهت دراختيار گذاشتن منابع سخت افزارى خود در شبكه به صورت رايگان قادر به انجام اين كار باشند.

كافى است كه شما با وصل شدن به آدرس يك پايگاه اينترنتى كه از پروتكل هاى اينترنت 2 پشتيبانى مى كند، Screen saver دلخواه خود را نصب كرده و در مواقعى كه از رايانه خود استفاده نمى كنيد به ساير كاربران اجازه دهيد كه از منابع سخت افزارى رايانه شما جهت پردازش هاى سنگين استفاده كنند و درحقيقت رايانه خود را درمواقع بيكارى وقف امور پژوهشى و تحقيقاتى كنيد تا شما نيز در پيشرفت علم نقشى برعهده داشته باشيد و نيز با ايجاد امكان استفاده از منابع سخت افزارى ساير رايانه ها، رايانه خانگى خود (pc) را به ابرقدرتى بى رقيب تبديل كنيد.

امنيت بالاى دريافت و ارسال

اينترنت فعلى با مشكلات امنيتى بسيارى دست به گريبان است. هكرها، فيشرها و غيره همواره در كمين نشسته اند تا در صورت كوچك ترين غفلت شما و يا سرويس دهنده شما اطلاعات شما را دزديده و به حراج بگذارند.

هر از چندگاهى نسخه هاى اصلاح شده آنتى ويروس ها، آنتى اسپم ها، آنتى تروژن ها و غيره برروى شبكه دراختيار كاربران قرارمى گيرد و شما مجبور خواهيدبود براى در امان ماندن از شر اين ميهمان هاى ناخواسته آنتى ويروس خود را به روز كنيد (up to date)، با هكرها چه مى كنيد؟ هكرها هميشه يك قدم از شما جلوتر هستند و هر زمان كه اراده كنند سدهاى پولادين را شكسته و به web site شما نفوذ خواهندكرد و اطلاعات شما را در چشم برهم زدنى به يغما مى برند. براى جلوگيرى از نفوذ اين دزدان دنياى ديجيتال چه فكرى كرده ايد؟

اينترنت 2 سعى كرده است تا حدودى مشكلات امنيتى موجود در اينترنت كنونى را برطرف نمايد و با شش بخشى شدن آدرس هاى اينترنتى تا حدودى امنيت در شبكه ها بالاتر خواهد رفت و از نفوذ هكرها نيز جلوگيرى به عمل خواهدآمد .

کاربرد های اینترنت 2

کاربردهای شبکه ای

           ·کاربردهاي پيشرفته شبکه: موجب تشريک مساعي بين مردم مي‌شود و دسترسي تعاملي را به اطلاعات و منابع فراهم مي‌کند که اين کار در اينترنت تجاري امروزه ممکن نيست. به‌عنوان مثال يادگيري تعاملي از راه دور، دسترسي به ابزارهاي منحصر به‌فرد علمي از راه دور، دستيابي بلادرنگ (Real-Time) به ديتا‌بيس‌هاي بزرگ و جريان ويدئو با وضوح بالا همگي با استفاده از شبکه‌هاي با عملکرد بالا ممکن مي‌شوند.

           ·قابليت‌هاي جديد شبکه‌اي: مانند کيفيت خدمات QOS)،Multi Casting و IPV6 )به‌طور پويايي در شبکه‌هايي که به‌وسيله اعضاي اينترنت2 استفاده مي‌شوند، آزمايش و به‌کار گرفته شده‌اند. اين قابليت‌ها هم از کاربردهاي پيشرفته شبکه امروزي پشتيباني مي‌کند و هم باعث توانمندسازي اينترنت تجاري فردا خواهد شد و عملکرد قابل اطميناني را که کاربردهاي پيشرفته نيازمند آن هستند فراهم کند.

           ·ميان‌افزار (Middleware): (يا پشت‌صحنه نرم‌افزار) که امنيت، دايرکتوري‌ها و ديگر سرويس‌هاي مورد نياز کاربردهاي پيشرفته شبکه را فراهم مي‌آورد. در اينترنت امروز، کاربردها بايد خود اين سرويس‌ها را فراهم کنند که منجر به استاندارد‌هاي ناسازگار و رقابتي مي‌شود. با گسترش و ترويج استانداردسازي و قابليت عملکرد متقابل، ميان‌افزار (Middleware) به‌کارگيري کاربردهاي پيشرفته شبکه را بسيار سهل‌تر خواهد کرد.

           ·شبکه‌هاي با عملکرد بالا: پرديس‌ها و لابراتوارهاي بيش از 200 دانشگاه عضو را به هم پيوند مي‌دهد. شبکه‌هاي با عملکرد بالا که در پروژه‌ اينترنت2 مشارکت دارند، محيطي را فراهم مي‌کنند که در آن کاربردها و قابليت‌هاي جديد شبکه مي‌توانند آزمايش و به‌کار گرفته شوند.

کاربرد های تجربی

برخي كاربردهاي تجربي قابل انجام با استفاده از تكنولوژي اينترنت 2 عبارتند از:
- پزشكي: تصوير برداري سه‎بعدي از مغز و معاينه تخصصي پزشكي از راه دور.
- تكنولوژي‎هاي سرگرمي: ارائه تصاوير ويدئوئي پيشرفته ديجيتال بصورت ارتباط دوطرفه.
- آموزش از راه دور: ايجاد امكانات آموزشي زيادي بين دو انستيتوي به لحاظ جغرافيايي دور از هم و برهم كنش بلادرنگ بين دانشجويان و اساتيد.
- اختر شناسي: كنترل تلسكوپ از راه دور و مشاهده اطلاعات دريافت‎شده از طريق تلسكوپ
ارتباط دوطرفه از راه دور يكي از ويژگيهاي كليدي اينترنت 2 مي‎باشد.در واقع اينترنت 2 يك رسانه آموزشي عملي بسيار قدرتمند مي‎باشد و براي سازمانها و موسسات تحقيقاتي، سازمانهاي انرژي اتمي، بخشهای مرتبط با فيزيك، شيمي وزيست‎شناسي بسيار كارايي دارد. اينترنت 2 مي‎تواند يك روز تبديل به اينترنت مورد استفاده توسط تمام مردم گردد

ایجاد ارتباط دوسویه از راه دور از جمله ویژگی‌های کلیدی این فن‌آوریست که آن را به یک رسانه‌ی آموزشی قدرتمند تبدیل کرده است. این ویژگی منحصربه‌فرد، کارایی بسیار بالایی را برای سازمان‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، سازمان‌های انرژی اتمی، بخش‌های مرتبط با فیزیک، شیمی و زیست شناسی به‌همراه داشته است.

فرایند اینترنت 2

سه نوع اصلی این پدیده‌ی تکنولوژیک "شبکه"های اطلاعاتی ، "شبکه"های جستجو در پایگاه اطلاعاتی بدون اجازه و "شبکه"های محاسباتی به شمار می‌آیند. "شبکه"های اطلاعاتی یا Data Grid"" کار ذخیره سازی اطلا‌عات و سپس ارائه آن به کاربران را به‌عهده دارند. کاربران این سیستم‌ها بدون آگاهی از موقعیت جغرافیایی و مکانی این اطلاعات، قابلیت دسترسی به آن را دارند. فرض کنید دو دانشگاه در دو سوی دنیا بر روی یک مطلب علمی ‌مشترک تحقیق می‌کنند. هر یک از آن‌ها اطلاعات خاص خود را ذخیره و قابلیت دسترسی یکدیگر را به ‌برخی از ‌این اطلاعات (نه تمامی‌آن) فراهم می‌کنند. این دانشگاه‌ها می‌توانند از یک "Data Grid" استفاده و اطلاعات خود را با ضریب امنیتی بالایی با هم به‌اشتراک بگذارند. در این نوع "شبکه" دستگاه‌های متصل به‌سیستم، نیاز به‌قدرت زیاد ندارند و فقط مسئول به ‌اشتراک گذاشتن اطلاعات هستند. اما "شبکه"های محاسباتی یا Computational Grid از آن جا که نیاز زیادی به ‌قدرت پردازنده‌ها دارند، باید از ماشین‌هایی با قدرت بسیار بالا استفاده کنند. سیستم‌های جوینده منابع یا "Scavenging Grid" نیز نوع دیگری از "گرید" است؛ که به ‌صورت مداوم به‌دنبال ظرفیت‌ها، منابع آزاد و چرخه‌ی پردازنده (CPU Cycle) کامپیوترهای متصل به "شبکه" است؛ تا از این منابع با کسب اجازه‌ی قبلی صاحبان این کامپیوترهای شخصی، استفاده بهینه کند.


با استفاده از Grid Computing در یک سازمان یا مؤسسه بزرگ می‌توان از منابع بی‌‌استفاده کامپیوترهای سازمان، استفاده مطلوبی داشت؛ و در عین حال سرعت پردازش اطلاعات در سیستم‌هایی که با کمبود حافظه مواجهند را جبران نمود. از طرف دیگر، سرعت نرم‌افزارهایی که از این منبع بزرگ سخت‌افزاری استفاده می‌کنند، بسیار بالا خواهد بود. درنتیجه می‌توانیم نرم‌افزارهایی با قابلیت‌های بالاتر فراهم و منابع بیشتری را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهیم.  "شبکه"های محاسباتی مزایای زیادی برای مدیران و برنامه‌نویسان به همراه دارد. آنان با دسترسی آسانتر به اطلاعات قادر به اجرای برنامه‌هایی خواهند شد، که نیاز به ‌حافظه زیادی دارد. ‌سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی که دربخش" IT" سرمایه گذاری قابل توجهی کرده‌اند نیز، حداکثر استفاده را از سیستم های خود به‌کار خواهند گرفت.

در اينترنت 2 فرايندهاى زيادى وجودخواهدداشت. اما سه فرايند اصلى اين پديده تكنولوژيك عبارتند از:

۱- شبکه های اطلاعاتى (Data grid)

۲- شبکه های جستجو در پایگاه اطلاعاتی بدون اجازه  (Scavenging Grid)

۳- شبکه های محاسباتى (Computing Grid)

* Data grid

اين شبکه ها وظيفه ذخيره سازى اطلاعات و سپس ارائه آن به كاربران را برعهده دارند.

مشتريان اين گريدها بدون توجه به موقعيت مكانى قابليت دسترسى به اين اطلاعات را دارا خواهندبود.

در اين نوع شبکه ها دستگاه هايى كه با سيستم ارتباط دارند مسئول به اشتراك گذارى اطلاعات هستند.

Scavenging Grid

اين شبکه ها به صورت مداوم به دنبال ظرفيت هاى خالى در اينترنت هستند تا از منابع آزاد درجهت پردازش هاى سنگين بهره بگيرد و البته با كسب اجازه قبلى از صاحبان سيستم ها .

Computing Grid

اين شبکه ها كه بعضى آن را جزیى از scavenging Grid مى دانند، وظيفه استفاده از منابع بلااستفاده رايانه هاى شخصى را در جهت پردازش هاى نرم افزارى برعهده دارد و سرعت پردازش اطلاعات در اين سيستم ها افزايش چشمگيرى خواهدداشت و لذا مى توانيم نرم افزارهاى سنگين را برروى رايانه هاى قديمى اجرا كرده و نياز به ارتقاى سيستم ها تا حدودى كاهش پيداخواهدكرد .


برخي سؤالات متداول در مورد اينترنت2

چرا دانشگاه‌ها هدايت اينترنت2 را به‌عهده گرفته‌اند؟

دانشگاه‌ها تنها واجدين شرايط براي تعيين اهداف اينترنت2 هستند، چراکه آن‌ها هم متقاضي انواع کاربردهاي اينترنت2 هستند و هم افراد مستعد براي اجراي اين پروژه را تامين مي‌کنند. ماموريت‌هاي تحقيقاتي و آموزشي دانشگاه‌ها به‌طور روزافزون نيازمند تشريک مساعي پرسنل و سخت‌افزارهايي است که در پرديس دانشگاه‌ها در سراسر کشور پراکنده‌اند و اين دقيقا همان وظيفه‌اي است که کاربردهاي اينترنت2 به‌دنبال آن است. در عين حال افراد مستعد و متخصص در زمينه کامپيوتر و شبکه در دانشگاه‌هاي عضو اينترنت2 بي‌همتا هستند. دانشگاه‌ها تاريخ طولاني در توسعه شبکه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته و به‌کارگماري آن‌ها داشته‌اند. اين ترکيب نيازها و منابع، يک مجموعه کاملي را براي توسعه نسل جديد قابليت‌هاي اينترنت فراهم مي‌کند.

 

بازيگران اصلي اينترنت2 چه كساني خواهندبود؟

 شايد اين پرسش از پرسش‎هاي پيش مهم‎تر باشد. UCAID نيروي پيش‎برنده و اينترنت2 است. ائتلاف نامبرده مسؤول طراحي و ساخت شبكه Abilene است. مؤسسه ملي علوم در آمريكا (NSF ) نخستيم آژانس دولتي است كه كمك‎ها و امتيازاتي را در اين زمينه براي مؤسسات پژوهشي فراهم كرده است. NSF با MCI براي توليد VBNS شالوده ابرسريع اينترنت2 همكاري كرده است. همچنين هم اكنون دانشگاه كاليفرنياي جنوبي به طور كامل به شبكه اينترنت2 اتصال دارد .

هم اكنون اگر شما علاقه مند به برقراري ارتباط از طريق اينترنت 2 هستيد بايد در يكي از معدود جاهايي از دنيا باشيد كه از اين طريق به اينترنت متصل‎اند. (مانند دانشگاه كاليفرنياي جنوبي) البته يك راه بسيار ساده هم وجود دارد و آن اينكه شما از طريق اتصال معمول اينترنت خود نشاني :

 http://www.ucberkley– machine–name. Edu را تايپ كنيد. با اتصال به پايگاه مذكور اطلاعات از كانال اينترنت2 به شما ارسال خواهد شد. در واقع از ديد شما اين سايت هيچ تفاوتي با سايت‎هاي معمولي نخواهد داشت و شما سايت مذكور را مانند هر سايت معمولي ديگر ارزيابي خواهيد كرد. اين بدان معنا است كه روند تبديل اينترنت1 به اينترنت2 روندي تدريجي و كاملاً سازگاربا شبكه‎هاي كنوني است.

                     ·وضعيت درباره موسسات آموزشي که عضو اينترنت2 نيستند چگونه خواهد بود؟

دروازه شرکت در اينترنت2 روي هر دانشگاهي که تعهد دهد تسهيلات پرديس خود را در اختيار توسعه کاربردهاي پيشرفته قرار دهد، باز است. سرمايه‌گذاري لازم براي برآورده کردن اين الزامات و تعهدات ممکن است بيشتر از آني باشد که بسياري از موسسات در حال حاضر بتوانند از پس آن برآيند. هزينه تکنولوژي استفاده شده در اينترنت2 با ورود هر موسسه آموزشي کاهش مي‌يابد. پانزده سال پيش اتصال به اينترنت به گراني شرکت در حال حاضر در اينترنت2 بود. با افت قيمت‌ها، تلاش شرکت‌کنندگان اوليه در تحقيقات شبکه به‌منظور رساندن آن به همه مجامع آکادميک گسترش يافت. به‌کارگيري تکنولوژي اينترنت2 از چنين الگويي تبعيت مي‌کند .

 

Next Generation Internet (NGI(

پروژه دیگری که در مورد شبکه اینترنت پیاده سازی شده است پروژه ای تحت عنوان اینترنت نسل آینده می باشد .این برنامه تحقیق و توسعه دولت فدرال ایالات متحده آمریکا برای فراهم کردن بستری برای کاربردهایی است که نیاز به شبکه ای پیشرفته دارند .این پروژه شاید از نظر محتوایی شبیه اینترنت2 باشد اما این پروژه مختص خود ایالات متحده آمریکا و سازمان های آن کشور است .

بدلیل اینکه در این پروژه کاربردهای دولتی هم مد نظر قرار گرفته است تمرکز بیشتر روی قابلیت  اطمینان ،قدرت ،امنیت ،کیفیت خدمات و همچنین تخصیص مناسب پهنای بوده است.

- رابطه بين اينترنت نسل آينده( NGI (Next Generation Internet و اينترنت2 چيست؟

اينترنت2 توسط دانشگاه‌ها هدايت مي‌شود در حالي که اينترنت نسل آينده (NGI) توسط دولت فدرال هدايت مي‌شود. اما اين دو در بسياري از حوزه‌ها با هم کار مي‌کنند. از آن‌جا که اينترنت2 در ميان اعضاي دانشگاهي توسعه‌يافته و برنامه‌هاي NGI در آژانس‌هاي دولت فدرال پيش مي‌رود.

تنظیم کننده  :

 مهران تاجوردانشجوی رشته ی مدیریت  بازرگانی  دانشگاه مازندران – ورودی 85

Email : m_tajvar20@yahoo.com                                   Gmail : tajvar20.m@gmail.com

 

منابع و مأخذ

سایت روزنامه همشهری  June 2008 20

شبکه فن آوری اطلاعات ایران ،سه شنبه 19بهمن 1382

پایان نامه آقای محمد حسین افتخاری خرداد 86(اینترنت آینده)

www.internet2.edu

www.nre.nasa.gov

www.bbc.co.uk/tech

www.ITiran.com

 منبع: تحقیق:امیری ۸۹



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان