علت تعریق زیاد
 
علمی فرهنگی ورزشی
شنبه 27 دی 1393برچسب:, :: 18:7 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

آيا شما جزء افرادي هستيد كه هيچ گاه خشك نمي شويد؟

تعرق بيش از اندازه خيلي بيشتر از آن چيزي كه شما تصور مي كنيد رايج است به همين دليل هيچ دليلي براي نگرانـي و نااميدي وجود ندارد و نبايد تصور كنيد كه در دنيا تنها فردي هـستيد كه عـرق مي كنـد. در حالي كه تعرق يكي از واكنش هاي طبيعي بدن محسوب مـي شود و بـه بـدن در كاهش دمــاي سطحي كمك مي كند، اما اگر شما هميشـه بـدون توجه به دماي اطراف در حال عرق كردن هستيد، بايد قدري روي مسئله دقيق تر شويد.

به گزارش سايت اينترنتي مردمان، نوعي بيماري با نام هايپرهيدروسيس (بيماري غدد عرقي) وجود دارد كه گريبانگير 2 تا 3 درصد ااز جـمعيت كل آمريكاست و بيشتر از طريق كف دست و پــا خود را نشان مي دهد. اين بيماري همچنـين مـي تــواند در زير بغل و يا ساير نقاط بدن نيز ظاهر شود. معمولاً از دوران نوجواني به بعد قابل تشخيص بوده و تعرق بيش از اندازه دست و پا از سن 13 سالگي به بعد در بيماران كاملاً مشهود خواهد بود.

اگر اين بيماري تحت درمان قرار نگيرد، فرد ما بقي عمر خود را با وجود اين بيماري سر مي كند و اين احتمال وجود دارد كه ناراحتي هاي بي شمار ديگري نيز برايش بوجود آيد. به عنوان مثال افرادي كه دچار انواع تشديد يافته اين بيماري هستند، حتي در گرفتن فرمان ماشين نيز دچار مشكل مي شوند. گاهي اوقات هم در هنگام دست دادن با افراد پس از يك جلسه كاري مهم دچار مشكل خواهند شد. به هر حال بدون در نظر گرفتن موقعيت فردي افراد، اين اختلال مي تواند مشكلات عديده اي را در زندگي بيماران ايجاد كرده و اعتماد به نفس آنها را تا حد بسيار زيادي كاهش دهد.

تشخيص هايپر هيدروسيس

معمولاً كساني كه دچار اين بيماري مي شوند مشكلي در تشخيص آن ندارند، چرا كه علائم آن كاملاً مشهود است و اين افراد بدون در نظر گرفتن درجه حرارات بدن، همواره در حال تعرق هستند. آزمايش هاي تخصصي نيز در اين زمينه وجود دارد كه از جمله آن مي توان به تست يد و نشاسته اشاره كرد. مراحل آزمايش به اين شرح است كه مقدار 1 گرم يد را با 500 گرم نشاسته انحلال پذير مخلوط كرده و بر روي محل مورد نظر مي زنند. اگر رنگ اين محلول آبي تيره و يا سياه شد معلوم مي شود كه فرد دچار تعرق بيش از اندازه است.

دلايل ايجاد بيماري

اين بيماري را مي توان به دو نوع هايپرهيدروسيس اوليه و ثانويه طبقه بندي كرد. انواع اوليه آن از زمان نوزادي آغاز شده و نوع ثانويه قدري ديرتر خود را نشان مي دهد. هايپر هيدروسيس اوليه، به دليل انتقال كروموزوم هاي ارثي كه خصيصيه ژنتيكي خاصي را در بر دارند، ايجاد مي شوند. از فاكتورهاي ديگر ايجاد اين نوع اختلال مي توان به دلايل نرولوژيك، متابوليك و سيستماتيك اشاره كرد.

نوع ثانويه كه در سنين بالاتر بروز مي كند، مي تواند به دليل ترشحات غده هيپوفيز و تيروئيد ايجاد شود كه در پي وجود بيماري هايي نظير ديابت، تومور و نقرس ايجاد مي شوند. به همين دليل اگر تصور مي كنيد كه در يك چنين گروهي قرار مي گيريد، بايد حتماً به پزشك مراجعه كنيد چرا كه ممكن است دچار بيماري اي شده باشيد كه از وجود آن اطلاع نداشته باشيد ( به عنوان مثال: ديابت)

همچنين از ديگر دلايل ايجاد تعرق بيش از اندازه مي توان به افزايش اضطراب، مصرف مواد غذايي و نوشيدني هاي خاص، نيكوتين، كافئين و حتي برخي بوهاي آلرژي زا اشاره كرد.

طريقه درمان بيماري

متدهاي مختلفي هستند كه مي توانيد با استفاده از آنها اين بيماري را درمان كنيد. خوشبختانه درصد بسيار زيادي از افراد هستند كه در درمان بيماري موفق شده و مي توانند به زندگي عادي خود ادامه دهند. در اين قسمت چند تكنيك درماني كه ثمر بخش بودن آنها به اثبات رسيده را به شما معرفي مي كنيم:

ضد تعرق ها

معمولاً به بيماران در مراحل ابتدايي تجويز مي شود و از انواع محصولاتي اند كه در دسترس هستند. بايد به دنبال انواعي از ضد تعرق ها باشيد كه حاوي كلريد آلومينيوم هستند.هر شيشه از آنها در حدود 1500 تا 2000 تومان بوده و مقرون به صرفه هستند.

ضد تعرق ها با اثر بالا

اين ضد تعرق ها حاوي آلومينيوم كلريد هگزاهيدرات هستند كه تاثير گذاري بالاتري نسبت به محصول قبلي دارند. براي شروع بايد به مدت يك هفته به طور دائمي از آن استفاده كنيد، اما بعداً ميزان استعمال آن را مي توانيد تا هفته اي دو بار نيز كاهش دهيد. از آنجايي كه فروش اين دارو فقط با تجويز پزشك امكان پذير مي باشد، قيمت آن نيز قدري بالاتر است. به هر حال انواع 2 تا 5 هزار توماني آن در بازار يافت مي شود.

يون زدا

اين دستگاه مقداري بار الكتريكي را به پوست وارد مي كند و از شير آب به عنوان رسانا استفاده مي شود. به خاطر داشته باشيد كه برخي از افراد اين مورد را دردناك گزارش كرده اند به همين خاطر اگر در محل مورد نظر زخم و يا جراحتي وجود دارد، بايد از استعمال آن خودداري كنيد. نسبت به موارد قبلي قدري پر هزينه تر بوده و خريد دستگاه در حدود 6 تا 65 هزار تومان هزينه در بر دارد. در بيشتر موارد هم از تاثير گذاري موقتي و نامناسبي برخوردار است.

داروهاي خوراكي

علاوه بر كرم هاي موجود، براي درمان تعرق زياد، داروهاي خوراكي نيز وجود دارند. از جمله معروف ترين اين داروها مي توان به موارد زير اشاره كرد: ديتروپان، روبينول، كاجنتين. براي افرادي هم كه مشكل تعرقشان به دليل استرس است، استفاده از داروهاي ضد افسردگي پيشنهاد مي شود. قيمت اين داروها متفاوت است به ويژه با توجه به نوع بيمه درماني كه شما استفاده مي كنيد. البته از 700 تومان تا 2000 تومان بيشتر نخواهد بود.

بوتاكس

بوتاكس هم شيوه جديد درماني ديگري است كه هر روزه طرفداران بيشتري پيدا مي كند. اين محلول به ويژه در ناحيه زير بغل تاثير شگرفي مي گذارد. يكبار مصرف آن خيال شما را براي 6 ماه راحت مي كند. البته هزينه آن قدري بالاست؛ به عنوان مثال براي هر دو پا هزينه اي بالغ بر 200هزار تومان در بردارد.

جراحي

دو نوع جراحي وجود دارد كه مي توانند براي درمان اين بيماري استفاده شوند. اولي از طريق آندوسكپي و دومي برداشتن كلي غدد عرقي است. در گزينه اول سلول هاي عصبي مشكل زا انتخاب شده و آنها را مي سوازنند و يا قطع مي كنند تا ديگر نتوانند سيگنال هايي را كه سبب ايجاد عرق مي شوند به نقطه مورد نظر برسانند. مشكلي كه در اين نوع درمان وجود دارد اين است كه اغلب افراد اظهار مي دارند زماني كه اين كار را در يك محل انجام مي دهند، نقاط ديگر بدن عكس العمل نشان داده و تعرق در آن مناطق افزايش پيدا مي كند. همچنين از ساير اثرات جانبي اين شيوه درماني مي توان به كاهش احساس ترس و هوشياري و افت ضربان قلب اشاره كرد.

در جراحي نوع دوم، غدد عرقي به سادگي برداشته مي شود و بيمار زير بيهوشي مي رود. اين عمل چيزي در حدود 60 تا 90 دقيقه به طول مي انجامد و بيمار به محض اتمام عمل جراحي مي تواند به خانه بازگردد. اكثر بيماران اين گزينه را ترجيح مي دهند. البته بايد توجه داشته باشيد كه گران ترين انتخاب هم همين مورد است.

استفاده از گياه برنجاسپ

اين شيوه درماني به افرادي توصيه مي شود كه به دنبال استفاده از درمان هاي طبيعي هستند. هم به صورت كپسول و هم به صورت چاي مي توان از آن استفاده كرد. براي بدست آوردن نتيجه كافي بايد فرد به طور روزانه از اين گياه مصرف كند. اين مورد هم از انواع ارزان روش هاي درماني بوده و در حدود 100 تا 1500 تومان هزينه در بر دارد.

جاي نگراني نيست

اگر شما جزء افرادي هستيد كه بيش از اندازه تعرق مي كنيد، خيالتان را راحت كنم كه مجبور نيستيد تا آخر عمر خود اين معضل را تحمل كنيد. با توجه به شيوه هاي درماني متفاوتي كه اين روزها در اختيارتان قرار دارد، ديگر دليلي وجود ندارد كه احساس كنيد اين بيماري ممكن است شما را آزار دهد. كنترل بيماري مي تواند شما را از نگراني نجات دهد و ديگر مجبور نخواهيد بود نگران خشك كردن قسمت هاي مختلف بدن خود باشيد. 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان