پتاسیم را جدی بگیرید
 
علمی فرهنگی ورزشی
شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, :: 16:40 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

همیشه یک سری از مواد غذایی که شامل میوه ها و سبزیجات و سایر گروه های مواد غذایی می شوند برای رژیم غذایی روزانه پپیشنهاد می شود؛ اما چرایی مصرف آن ها و اینکه این مواد شامل کدام یک از مواد معدنی و مغذی هستند و برای چه هدفی پیشنهاد می شوند هم جزو مواردی است که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

موز،یک وعده کامل غذا می تواند باشد که بهمراه آواکادو، ذرت،سیب زمینی، لوبیا سفید، اسفناج پخته، آلوی خشک شده، کدو تنبل، گوجه فرنگی، پرتغال، طالبی از موادی هستند که سرشار از پتاسیم هستند هم چنین منابع مناسب این عنصر شامل  لبنیات و ماهی هم می شود. اما این که چرا گفته می شود مصرف کنید به دلیل میزان پتاسیم بالای آن ها است.

پتاسیم  سه ویژگی اصلی و ارزشمند دارد

پتاسیم، عصبانیت را کاهش می دهد
مصرف پتاسیم سبب کاهش عصبانیت و در نتیجه افزایش  شادابی و تحرک در فرد می‌ شود. هر سلولی دارای یک پمپ سدیم پتاسیم است که سدیم را از سلول به خارج و پتاسیم را به داخل سلول پمپ می‌ کند، بر همین اساس اگر سدیم از درون سلول به خارج پمپ نشود آب در سلول تجمع یافته و سبب تورم یا پارگی آن می‌ شود.
این پمپ برای فعالیت‌ های ماهیچه ‌ای و عصبی اهمیت ویژه ‌ای دارد و به همین علت است که کمبود پتاسیم ابتدا بر ماهیچه‌ ها و اعصاب اثر می‌ گذارد.
فقدان پتاسیم همچنین سبب کاهش سطوح گلیکوژن ذخیره شده می شود و این امر می‌ تواند به وسیله ی کاهش سریع انرژی، ورزش را کند و سبب ضعف و خستگی شدید ماهیچه‌ ای که از اولین علایم کمبود هستند، ‌شود.
پتاسیم، به کنترل فشار خون بالا کمک می کند:
بسیاری از تحقیقات نشان داده ‌اند که یک رژیم کم پتاسیم و پرسدیم نقش مهمی در ابتلا به سرطان و بیماری‌ های قلبی ـ عروقی ایفا می‌ کند، به طوری که یک رژیم کم سدیم و پُرپتاسیم سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ ها می‌ شود.
سطوح پایین پتاسیم با فشار خون بالا ارتباط دارد و در اغلب افراد، محدودیت سدیم به تنهایی سبب بهبود کنترل فشار خون نمی‌ شود و باید با دریافت بالای پتاسیم همراه باشد.
مصرف روزانه 500 میلی گرم تا یک گرم منیزیم و 800 میلی گرم کلسیم نیز می‌ تواند در کاهش فشار خون مؤثر باشد، بر همین اساس برای اطمینان از دریافت کافی پتاسیم، یک رژیم طبیعی غنی از میوه و سبزیجات پرپتاسیم توصیه می ‌شود.
پتاسیم، خطر ابتلا به سکته مغذی را کاهش می دهد:
متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در یک تحقیق جدید تاکید کردند که مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم خطر ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری ‌های قلبی را کاهش می ‌دهد.
این متخصصان در آزمایشات جدید خود دریافته ‌اند که مصرف این گروه از مواد غذایی خطر بروز سکته مغزی را تا 21 درصد کاهش می ‌دهد و در پیشگیری از بروز بیماری‌ های قلبی نیز می ‌تواند موثر و مفید باشد
میانگین روزانه مصرف غذاهای حاوی پتاسیم در بسیاری از کشورهای جهان کمتر از مقدار توصیه شده از سوی مقامات بهداشتی است در حالی که مقدار مناسب مصرف این ریزمغذی خطر ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری‌ های قلبی وعروقی را کاهش می‌ دهد.

علائم کمبود پتاسیم

علائم کمبود پتاسیم در بدن شامل خستگی، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، یبوست، نامنظمی ضربان قلب و تأخیر در تخلیه معده هستند.

میزان مصرف پتاسیم در روز

خوردن مواد غذایى که منبع پتاسیم هستند، بسیار ضرورى است. برای دریافت میزان کافی از پتاسیم باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشت. میزان دریافت پتاسیم توصیه شده در روز برای یک فرد بزرگسال حدود 3 هزار و 500 میلی ‌گرم در روز است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان