درمان بیماری های عصبی
 
علمی فرهنگی ورزشی
پنج شنبه 3 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 23:34 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

اگر از ناراحتی عصبی رنج می برید حتماً بخوان 

بیمارى عصبى وقتى شروع مى شود كه ترشح " آدرنالین " بیمار زیاد مى شود و خاصیت كنترل عارضهء ترس را از دست مى دهد. این یك حالت اضطرارى است كه مى توان بیشتر آن را با فشار عوامل فیزیكى و جسمى مرتبط دانست تا فشار دماغى و روحى. بنابر این نباید از این نوع ناراحتى اعصاب ناراحت شد زیرا هر وقت كار زیاد باشد و خستگى فشار آورد، انسان حالت رخوت و سستى در اعصاب خود حس مى كند.

حساسیت و تأثر زیاد ممكن است بطور ناگهانى عارض شود و متعاقب آن به اعصاب، شوك وارد كند و به تدریج انسان را به مرض بى خوابى دچار سازد. اضطراب ناشى از مشكلات زندگى نیز ممكن است بتدریج ایجاد حساسیت عصبى و مشکل روحى كند. وقتى چنین پیش آید باید افراد عصبى به استراحت بپردازند و دور از هیاهو، در محیطى آرام بسر برند تا كاملا بهبود یابند.

حساسیت عصبى شخص بستگى به حالات فعلى او دارد نه علل عصبانیت او. اگر قبلا به نوعى بیمارى عصبى مبتلا بودید، متوجه خواهید بود این علائم در شما وجود دارد: بهم خوردگى معده - شدت ضربان قلب - ترس - تشنج موضعى - درد اطراف قلب - اضطرابات تشنجى - حالت خفقات و حملات قلبى.

 

الف: شیوه ی روان درمانى، براى معالجه ناراحتى اعصاب

١ - با نیروى اراده مى توان درد را تحمل كرد و به عوامل حیاتى رو آورد تا كم كم آرامش عصبى پدید آمده، فعالیت " آدرنالین " كم شود و ترس و بیمارى از شما بیرون برود. با تحریكات عصبى مبارزه كنید، تا بر مرض چیره شوید. البته ناراحتى عصبى با استراحت و مراقبت لازم ، بتدریج از بین مى رود وشما بهبود مى یابید.

٢ - تسلیم بیمارى نشوید.

به دستهایتان نگاه كنید اگر در آنها عرق یا لرزش مى بینید این چیزى جز فشار فیزیكى اعصاب و آزاد كردن " آدرنالین " عصبى ناشى از ترس و اضطراب نیست. این حالت عصبى هیچ گاه شدت نمى یابد و مانع كار دستهاى شما نخواهد

شد. به شما توصیه مى كنیم جرأت تحمل ارتعاش دست و عرق كردن آن را داشته باشید كه خود وسیله ی  بهبودى بیماری عصبى است. بنابراین استقبال از ناراحتى عصبى و تحمل آن، خود به درمان درد كمك مى كند.

٣ - از ترس و وحشت بپرهیزید.

به قلب خود توجه نمائید و تأثرات عصبى آن را بسنجید. واهمه نداشته باشد، زیرا ضربان شدید قلب براى شما خطرى در بر نخواهد داشت. مى توانید به بازى تنیس بپردازید. قدرى به حالت دویدن حركت كنید. در حال ورزش فعالیت قلب و ضربان آن كمتر از زمانى است كه بنشینید و توجه به عصبى بودن و درد قلب خود نمائید.

البته در این آزمایش، فرض اینست كه شما تحت معاینه پزشكى قرار گرفته‌اید و مرض شما تنها ناراحتى عصبى تشخیص داده است. فكر ناراحتى را از خود دور كنید. ورزش نمائید، دیرى نمى پاید كه خواهید دید ضربان قلب شما كم

شده و كار آن عادى گردیده است. قلب شما با فلسفه ی فكر شما یعنى استقبال از خطر و مبارزه با آن، هم آهنگى نموده و طپش خود را كم و ضربان را مرتب مى نماید.

مانند كسى كه در جریان آب قرار مى گیرد و شناورى مى نماید و با جهت امواج آب به این سو و آن سو مى رود، همانطور نیز شخص عصبى باید خود را در مسیر عكس العمل اعصاب، بدون اینكه مانعى سر راه آن بتراشد، قرار دهد. بگذارید بدن شما حالت عادى و فعالیت معمولى خود را بدون كنترل شما باز یابد.

٤ - بگذارید زمان بگذرد.

حتى درمان حملات ناشى از ترس و وحشت ناگهانى، با اجراى این دستورات، آسان مى شود. گذاشت زمان بیمارى عصبى را زایل مى كند و به آن درمان مى بخشد. شخص عصبى باید این حقیقت را بپذیرد كه كالبد احساسات او وقت به وقت در معرض شرار ترس و وحشت قرار دارد. بازگشت عادى از ترس و وحشت غیر منتظره، با گذشت زمان ممكن است و باید ماهها بگذرد تا دلهرهء ناشى از وحشت، كم كم از انسان رخت بربندد. به هر حال باید با صبر و شكیبایى با مرور زمان و ایجاد محیط آرام، از ناراحتى عصبى جلو گیرى كرد و ترس را بطور كلى از خود دور نمود.

 

ب: درمان ضعف اعصاب

براى درمان باید نخست علت آن را پیدا كرد. اگر علت، جمع شدن سموم در تن است باید با امساك و تغییر رژیم غذایى، خود را معالجه كرد. اگر علت، فقدان غذاى مورد نیاز بدن است باید در صدد برآمد غذاهاى مورد نیاز را به حد اعتدال خورد. اگر علت، عواطف منفى است باید بوسیله تقویت عواطف مثبت، با آن مبارزه كرد. و اگر علت، خستگى فوق العاده است پیداست باید از فعالیت فوق العاده خوددارى نمود.

بعضى مواد هستند كه در تقویت اعصاب، نقش مهمى را بازى مى كنند (مانند فسفاتهاى آلى و چربیها.) فسفاتهاى آلى در این گونه غذاها پیدا مى شود:

گلابى، تخم مرغ، شیر، برنج، لوبیا، نخود، ماش، سیب زمینى، كلم، اسفناج، كاهو، نان، سیب چربیها، روغن زیتون، كره، خامه تازه، پنیر، مغز بادام. اشخاصی كه مبتلا به ضعف اعصاب هستند غالبا به بى خوابى هم مبتلا هستند، لذا

باید اینان با بى خوابى مبارزه كنند تا بتوانند اعصاب خود را از ضعف نجات دهند.

آب و هواى دریا چون خواب آور و دافع اضطراب و نگرانى است، براى كسانى كه مبتلا به ناراحتى اعصاب هستند مفید مى باشد.

براى اشخاصى كه به ضعف اعصاب مبتلا هستند، ورزشهاى سنگین، فوق العاده مضر است زیرا بیش از پیش موجب تحریك اعصابشان مى گردد.

ولى ورزش سبك ضرورى است، زیرا بوسیله چنین ورزشها مى توان وضعیت عمومى تن و در نتیجه اعصاب را تقویت كرد. گردش در هواى آزاد و آبتنى و تفریح براى مبتلایان به ضعف اعصاب فوق العاده نافع است.

كسى كه به ضعف اعصاب مبتلا ست، باید حتما ورزش كند، نهایت آنكه باید این ورزش با بنیه او متناسب باشد.

ماساژ، پرتو ملایم خورشید، گردش در فضاى آزاد و آبتنى، براى تقویت اعصاب مفید است.

شنا چون علاوه بر باز كردن مسامات، موجب مى شود كه بدن مستقیما در معرض اشعه خورشید و فضاى آزاد قرار گیرد فوق العاده براى تقویت اعصاب مفید است.

عواطف منفى، رل مهمى در ضعف اعصاب بازى مى كند. فعالیت فوق العاده اى كه منجر به خستگى مى گردد، نیز مضر است. غالبا خود كار نیست که شخص را خسته مى كند بلكه بیزارى از كار واندوه و نگرانى موجب تولید خستگى مى گردد.

 

گروهى از كسانى كه به ضعف اعصاب مبتلا هستند، به عادات بد معتاد مى باشند. مثلا به باده خوارى و یا شب زنده دارى و تریاك خورى و سیگار كشى و غیره معتاد هستند.

براى رهائى از ضعف اعصاب فقط یك راه براى این گروه باز است و آن اینست كه مردانه با یك اراده تزلزل ناپذیر علیه عادات بد خود قیام كنند و آنها را از بین ببرند.

 

ج: درمان خستگى

خستگى مفرط، مراكز عصبى را تحریك مى كند. شخص را دچار بى خوابى مى كند و فشار خون را افزایش مى دهد. قلب را ضعف كرده و خطر از كار افتادن آن را بوجود مى آورد و تمام عوارض مسمومیت را به حالت مزمن و شدید ایجاد مى كند.

براى كسانى كه حالت ناتوانى جسمى و یا تأثر شدید روحى را در خود احساس مى كنند توصیه و تأكید شده است این كارها را بكنند:

١ - استراحت - در مدتى طولانى و یا كوتاه كه گاهى چند روز تا چند هفته مى شود اگر كسانى مبتلا به خستگى مفرط جسمى شده اند، استراحت بدنى بیش از پیش براى آنها لازم است. چنین اشخاصى در حال استراحت جسمى مى توانند

بعضى فعالیتهاى فكرى بكنند و چنین فعالیتهایى به آنها اجازه داده شده است. در صورت خستگى فكرى، روحى، عصبى، تحریك، افسردگى و بى خوابى مزمن، استراحت فكرى به آنها توصیه و تأكید مى شود كه باید این استراحت

فكرى را با ورزشهاى سبك توأم سازند.

٢ - كم كارى - باید ساعات كار را تقلیل داد و اهمیت را به ملایمت كارها تمركز داد. موضوع اینست كه باید آرام و آهسته زندگى كرد، والا باید چند هفته به تعطیلات رفت و كار را وقتى از سر گرفت كه تجدید قوا شده باشد.

در تعطیلات، ده تا دوازده ساعت خواب در هر شب، اغلب لازم است. باید جاى خواب هم آرام، بى صدا و داراى هواى آزاد باشد. خواب بعد از ظهر به مدت نیم ساعت بعد از صرف غذا اگر ممكن باشد خیلى توصیه شده است.

كسانى كه از كار خود نمى توانند غیبت كنند، در ساعات استراحت خواهند دید كه آنطور كه باید و شاید نمى توانند كار و فعالیت كنند و معمولا در ساعات استراحت، كار آنها تقلیل خواهد یافت.

 

٣ - از خواب غافل نشوید - گاه به گاه تعطیل آخر هفته را در رختخواب بمانید. بدیهى است كه هر شب باید حداقل هشت ساعت خوابید و وقتى خسته هستیم این مدت را باید به نه یا ده ساعت رسانید و این كار را در یك یا چند ماه ادامه

داد تا كاملا خستگى بر طرف شود و شفا یابیم. اصولا بزرگسالان باید ساعت ده شب بخوابند و خود را عادت دهند كه

از این ساعت دیرتر نخوابند. خواب قبل از نیمه شب خیلى سودمند است زیرا بدن كمتر خسته شده است، در نتیجه با انرژى بیشترى به پاك كردن سموم خود شروع مى كند.

وقتى بدن ما در موقع خواب سست و آرام مى شود فعالیتهاى آن در موضوع كاتابولیسم تمركز مى بابد و چنان كه مى دانید كاتابولیسم اصطلاح است كه مخالف متابولیسم براى هضم اغذیه است و وظیفه كاتابولیسم پاك كردن سمومى است كه در طول روز به علت كار، فعالیت، هضم، و مثل آن در بدن جمع شده است.

بنابراین اگر وقتى صبحگاهان از خواب برمى خیزیم و احساس مى كنیم خسته هستیم باید مدت زمانى كوتاه و یا طولانى ، خود را عادت دهیم شبها زود بخوابیم تا این خستگى و كسالت بر طرف شود. وانگهى باید زود خوابید ولو اینكه فورا خواب به سراغ ما نیاید زیرا اغلب، مسألة عادت است و گاهى مدتى وقت لازم است تا بدن به روش جدید خراب عادت كند.

مسلم است كه از هر قرص خواب آورى باید دورى جست تا بدن یاد بگیرد كه بطور طبیعى و سالم بخوابد.

همچنین توصیه شده است كه قبل از خوابیدن باید حمام گرمى گرفت و دو قاشق چایخورى عسل خورد.

در رفع خستگى، اكسیژن گیرى خیلى مهم است. ما باید در حالى كه پیاده روى مى كنیم و راه مى رویم اكسیژن گیرى بكنیم. پس هر روز پیاده روى بكنید و در جائى آرام و بى سر و صدا كه داراى هواى خوبى باشد در صحرا و یا

پارك راه بروید و اكسیژن گیرى كنید. كسانى كه شغل آنها مستلزم اینست كه یك جا بنشینند، به راهپیمائى احتیاج بیشترى دارند تا اعصاب خود را استراحت دهند و خستگى را از خود دور سازند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان