استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کاهش فقر
 
علمی فرهنگی ورزشی

 

برای اولین بار در سال 1998 مسابقه داستان ICT توسط IICD و Infodev برگزار گردید. همچنین مراسم اهدای جوایز مسابقه به رسم یادبود از تونی زیتون فقید از مرکز توسعه بین المللی کانادا مجدداً نامگذاری شده است. تونی زیتون مدافع خستگی ناپذیر نقش ICT به عنوان ابزاری برای روند توسعه بود او در ماه می سال 2003 درگذشت.
رینالیا عبدالرحیم مدیر
GKP می­گوید: «فناوری یک ابزار است وسیله­ایست برای رسیدن به هدف ICT و مثل هر وسیله دیگر این قابلیت را دارد که تغییراتی مثبت یا منفی را القا کند. فناوری ابزاری مهم برای کاهش فقر است، که اگر به طور صحیح در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی فقرا به کار رود، تأثیرات شگرفی دارد. این خصوصیتی است که ما در این مراسم به دنبال آن هستیم.
نوآوری­هایی که موفق به دریافت جایزه شدند:
- ال­کورئودل آگریکولتور (پست مخصوص کشاورزان) یک برنامه رادیویی در دوره سانتا کروز دولاسیرا در منطقه روستائی بولیوی است. این برنامه نیم ساعته که از ژانویه 2001 شروع شده است اطلاعاتی را از اینترنت، پست الکترونیک و بازارهای عمده فروشی که محصولات آنها در آنجا فروخته می­شود به کشاورزان ارایه می­دهد. محتوای برنامه عبارتند از نرخ بازار، اطلاعاتی در مورد بهداشت و طبیعت و دیگر عناوین سودمند. حدود پانزده هزار خانواده هر روز به طور مستقیم از این برنامه که در همان جا به صورت دیجیتالی ویرایش و در رادیوی محلی پخش می­شود استفاده می­کنند.
=5203
www.iicd.org/base/storyreadallid     
- تامل دات کام یک شبکه اینترنتی است که نپالی­های سراسر دنیا را بهم ارتباط می­دهد. از هر 22 نفر نپالی یک نفر در خارج از کشورش کار و زندگی می­کند، این افراد جمعاً یک میلیون نفر را تشکیل می­دهند و رفع نیازهای اقتصادی، فرهنگی و اطلاعاتی آنها اقدامی مهم از نظر تجاری محسوب می­شود، این شبکه اینترنتی و بنیانگذاران آن با مرتبط ساختن منافع افرادی که خارج از موطن اصلی خویش کار می­کنند بیش از صد شغل جدید و یک میلیون دلار درآمد برای جامعه نپال ایجاد کرده است. این شبکه جایگاهی است برای افراد حرفه­ای و کارگزاران تا فقر را به حداقل برسانند.
www.thamel.com
- پروژه
e-seva (خدمات الکترونیکی) در ناحیه گداواری غربی، آندراپرادش و هند شروع به کار کرد. هدف آن برقراری خدمات دیجیتالی در نواحی روستائی و استفاده از ICT برای ارائه خدمات شهروند به شهروند (C2C)، شهروند به دولت (C2G) و به مردم روستا است. این پروژه به گروه­های خود گردان زنان کمک می­کند تا کیوسک­های مرتبط با شبکه را در سطح محلی تاسیس و اداره کنند، به مردم کمک می­کند تا به سوابق زمینها دسترسی پیدا کنند، صورتحساب­­ها را بپردازند و در خدمات مختلف شرکت نمایند. دسترسی به آخرین اطلاعات بازار به کشاورزان کمک می­کند تا قیمتهای بهتری را پیدا کنند. www.westgodavari.org
داستان­های
ICT که از سال 1998 جمع آوری شده­اند در پایگاه داده­های یک وب سایت گردآوری شده است. این داستان­ها به مشکلات و فرصتهای بسیاری می­پردازد و شامل اندازه­های پروژه، اهداف گروه­های هدف و نواحی مورد نظر است.
آنچه در پی می­آید شرح حال کوتاهی است از برگزار کنندگان این مسابقه که در صورت تمایل می­توان از اطلاعات بیشتری که در دسترس قرار دارد استفاده کرد.
مشارکت در دانش جهانی (
GKP) یک شبکه جهانی است که فناوری ارتباطات و اطلاعات را برای توسعه پایدار و منصفانه تحت نظر خود در می­آورد. هدف GKP در واقع ایجاد فرصت­های برابری است که همه مردم بتوانند برای بهتر ساختن زندگی خود به دانش و اطلاعات لازم دسترسی و از آن استفاده کنند. این شبکه مسیری است به سمت تقسیم اطلاعات، تجربیات و منابع برای کاهش فقر و توانا سازی مردم، در چهارچوب کاری GKP، دولتها، گروههای اجتماعی، مراکز خیریه، شرکتهای بخش خصوصی و سازمان­های دولتی برای اولین بار گردهم آمدند تا فناوری ارتباطات و اطلاعات را برای توسعه (ICT4D) به کار ببندند. این اتحادیه نتیجه مشارکت چند سهامدار معروف است که روشی نسبتاً جدید برای ایجاد همکاری در میان بخشهای مختلفی که هدف و بینشی مشترک دارند فراهم می­نماید. www.globalknowledge.org
موسسه بین­المللی ارتباطات و توسعه (
IICD) با در اختیار داشتن فناوری ارتباطات و اطلاعات به کشورهای در حال توسعه کمک می­کند تا به درک کاملی از توسعه پایدار محلی برسند. IICD با سازمان­های همتای خود در کشورهای منتخب کار می­کند و به سهامداران محلی کمک می­نماید تا موارد استفاده ICT را در توسعه ارزیابی کنند. تقویت قابلیت­های همتایان محلی برای طراحی، اجرا و اداره پروژه­ها و سیاستهای توسعه گرا که از ICT استفاده می­کنند نیز بخشی از فعالیت­ها را تشکیل می­دهد. در فلسفه IICD، فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزاری است که می­تواند به توسعه پایدار و کاهش فقر کمک کند، با این حال، این امر وقتی کاربرد دارد که ICT از فعالیت­های توسعه گرای حال حاضر حمایت کند. بنابراین، تمام توجه به بخش­های سنتی مثل آموزش، طرز حکومت، بهداشت، کشاورزی و محیط متمرکز می­باشد. IICD عضو GKP است.
اطلاعات برای برنامه توسعه (
infodev) کار خود را در سپتامبر 1995 شروع کرد و شامل
برنامه­ایست جهانی که تحت نظر بانک جهانی برای ارتقای پروژه­های مپتکرانه درباره استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت توسعه، اقتصادی و اجتماعی با تاکید ویژه بر نیازهای افراد فقیر در کشورهای در حال توسعه فعالیت می­کند.
Infodev عضو GKP است.
اطلاعات زمینه­ای
تونی زیتون به عنوان مشاور ارشد برای شعبه برنامه ریز
CIDA کار می­کرد. او به مدیران ارشد در زمینه خط مشی استراتژیک کمک می­کرد، وی هماهنگ کننده توسعه استراتژی CIDA در دانش برای توسعه از طریق ICT و نماینده کشور کانادا و CIDA در جلسات مهم انجمن مخابرات بین المللی بود. تونی زیتون از رقابت داستان­های ICT شدیداً حمایت می­کرد. نامگذاری مجدد اهدای جوایز دستان­های ICT نوعی قدردانی در قبال اقدامات تونی زیتون در زمینه ICT برای توسعه است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان