برجهای دو قلو امریکا
 
علمی فرهنگی ورزشی
یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:, :: 11:3 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 برج های  دو قلو تجاری  نیویورک - آمریکا

طراح :آ م یامازاکی و همکاران 

استاتیک : کریستینز رابتسون  نیویورک

سال ساخت  :   1973 - 1966 

 

 برگرفته از كتاب: اطلس ساختمانهاي فلزي

  نويسندگان کتاب : hart - sonntag&henn

 كتاب درسي رشته ساختمان عمران دانشگاه هاي آلمان

 تهيه كننده  وبرگردان از :

 

مهندس احمدرضا مسعودي

 

 فارغ التحصيل رشته معماري و معماري سازه اي از دانشگاه

 فني مهندسي فرانكفورت آلمان

 

 

 

کاربری ساختمان  :

برجهای تجاری نیویورک ساخته شده از دو برج 110 طبقه و چهار ساختمان هشت و ده طبقه  اطراف آن در مجموع بوجود آمده است در مجموع دارای 500000 دفاتر کاری و شرکت های بیمه و هتل و بانک  در آن  در حدود 2900 متر مربع مساحت را به خود اختصاص داده است و دارای حدود  800000 مراجعه کننده در روز می باشد.

در پنج طبقه زیر زمین شامل پارکینگ   برای 2000 ماشین  –  فروشگاه های مختلف و سرویس و در شش طبقه زرین تر تاسیسات ساختمان قرار گرفته است . فضای راهروهای  ورودی برای هر برج دارای 100 پرسنل کنترل کننده است و علاوه بر آن هر برج دارای چهار آسانسور باربری  سریع حرکت می باشد.

هر برج دارای یک لابی در طبقه همکف و یکی در طبقه 44 و دیگری در طبقه 78 قرار گرفته است طبقات بالاتر برج را به چهار زون تقسیم می کند که با دوازده آسانسور سریع حرکت در ارتباط می باشد.

 پنج آسانسور از همکف تا طبقه 107 الی 110 در حرکت می بوده اند و در هر کانال سه آسانسور روی هم قرار گرفته است.

 

 

اندازه ها :

هر دو برج هر کدام با 411 متر ارتفاع و زمین مربع شکل به ابعاد 5/63 *5/63 متر و ابعاد کرن بتنی 24*24 متر ارتفاع هر طبقه 66/3متر و ارتفاع هال ورودی دارای 3/22 می باشد .

طراحی مهندسی :

هدایت باد در روی هردو برج از اهداف اولیه طراحی و معماری بوده است.

در هر قسمت خارجی ساختمان برج 59 ستون قوطی  بفواصل 02/1( آکس ) قاب فلزی در اتصال با خرپا   افقی در سقف  اتصال دارد.

در گوشه های ساختمان اتصال مهار شده با سقف ساختمان دارد که قابلیت حمل بار  باد را در پوسته خارجی ساختمان می دهد که در فونداسیون ساختمان بار حاصله را انتقال میدهد ( موسوم به طراحی تیوب ) . سقف ها به  ستون های وسط و کناری اتصال دارد بهمین دلیل 44 عدد ستون قوطی شکل تحمل بار های عمودی را می نمایند.

 

نمای بیرون :

 در قسمت های فوقانی ساختمان ستون های ابعاد

 450 /450 میلیمتر ثابت مانده است و تیر افقی به ارتفاع  32/1 از تیر ورق ساخته شده است.

سه ستون  در ارتفاع 12 متر  بالای قسمت ورودی بعنوان ستون های اصلی به ابعاد 800/ 800 میلیمتر و فواصل 06/3 آکس نصب شده اند .

ضخامت دیوار و کیفیت ستون ها هرچه بالاتر می رود تغییر می کند ( بطوریکه ضخامت دیوار از 5/12 به 5/7 میلیمتر   و مقاومت ستونها از 2mm/N 295 به  2mm/N  700 تغییر میکند ).

 اگر چه ستون های اطراف  ساختمان در ارتفاع تغییر اندازه می دهند با این وجود  وظیفه اصلی آنها گرفتن نیروی باد می باشد .

نیروی باد محاسبه شده در تمام ارتفاع ساختما ن  برابر با   2 m/ KN 2/2 است .در ارتفاع قسمتی از ساختمان به سنگینی متغیر  بین  KN  223 تا KN 60 توسط پیچ های HV  شکل در روی ساختمان نشسته است .

روی ستون های خارجی و تیر های از ورق آ لومینیوم

پوشیده شده است.

ابعاد اندازه پنجره ها ی دوجداره    98/1* 48/0 متر و شیشه برنگ برنز در قاب آ لمینیومی قراردارد  نظافت پنجره ها بصورت اتوماتیک توسط ریل های بیرونی نصب شده روی پنجره انجام می گیرد .

 

 

 

سقف ها:

 سقف ها بصورت خرپای به ارتفاع 90/0 سانتیمتر و فواصل 04/2 متر در جهت مایل نصب شده اند.و روی آن از یک لایه بتن سبک بضخامت 10 سانتیمتر در لایه ورق فلزی موسوم به تراپس پوشیده شده است.

وزن سقف برابر با  2m /NK 5/0 می باشد و نیروی مفید برابر با 2m/ KN 88/4 است.

هر سقف طبقه تشکیل شده از 32 تکه از پیش ساخته شده که مابین کرن و دیوار خارجی قرار گرفته اند.این قطعات که شامل کانلهای تاسیساتی و الکتریکی و دیگر ملزومات ساختمان می باشد در امتداد طولی و عرضی  کرن قرار گرفته اند. ابعاد کرن  7 /10 * 0 /4 متر می باشد .

 

 حافظت از حریق:

حفاظت اسکلت فلزی  از آتش  نیز در اثر پاچش مواد ضد حریق به ضخامت mm3 می گیرد.

در  کرن ساختمان  زون  ضد حریق است دارای پله فرار و شیرهای  آب نصب شده ضد حریق به اضافه تانکر های آب  شامل 18500 لیتر در طبقه نگهداری تاسیسات ساختمان . 

پی ساختمان: 

در عمق 5/22 متری در روی زمین نسبتا سفت سنگی ابتدا زمین را با فشار  2m/MN9/3 پرس نموده سپس در مساحت 440000 متر مربع و  سپس فونداسیون بتنی مسلح  رادیال  سراسری به ضخامت 10/2 متر ریخته شد و بعد دیوارهای بتنی به ضخامت  cm 90 بنا  گردید . 

 

تاسیسات:

ساختمان های هر دو برج کاملا از سیستم  تهویه استفاده می کنند و جلوی هر پنجره رادیاتورهایی قرار گرفته برجهای خنک کننده نیز در منفی شش قرار گرفته اند و با L/min 333000 مرکز تاسیسات هوای خنک هفت ماشین خنک کننده فقط با یک خط لوله h/kw   24400  تقسیم آ ب سرد نیز با 20 لوله تقسیم انجام می شود .

در طبقه 59 تا 110  فشار قوی قرار گرفته و  ایستگاه های آن در طبقه 75 و 108 ودر برج دیگر فشار کم با مجموعه 16 ایستگاه تقسیم و در طبقات پائینتر ( طبقه   41 – 7  ) قرار گرفته است.سیستم گرمایش از بخار آب  در مر کز سالن خنک کننده انجام می شود .

 

 

مساحت زیر ساخت در یک برج :  319000  متر مربع

فضاهای ساخته شده:1754000 مترمکعب  

مساحت کلی :     418000 متر مربع        

فولاد مورد استفاده در هر برج :   78000 تن  هر متر مربع مساحت کل:       ۱۸۶.۶/kg

برای مساحت مفید :       ۵۲۴۴/kg

     

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان