موزش برنامه نويسي تحت ويندوز - سي شارپ دات نت
 
علمی فرهنگی ورزشی

آموزش برنامه نويسي تحت ويندوز - سي شارپ دات نت

يجاد يك پروژه تحت ويندوز در دات نتبراي ايجاد يك پروژه تحت ويندوز كافي است بعد از با كردن محيط توسعه نرم افزار ويژوال استوديو دات نت (Visual Studio .NET) بر روي زبان سي شارپ كليك كنيد و سپس از قسمت Template گزينه Windows Application را انتخاب نمائيد. سپس نام پروژه خود را تايپ كرده و مسير پروژه را مشخص نمائيد.

 

بعد از ايجاد پروژه براي اينكه ببينيم هر پروژه تحت ويندوز شامل چه فايل هايي است از منوي View گزينه Solution Explorer را انتخاب كرده و به ساختار فايل هاي پروژه خود نگاهي بياندازيم(شکل 2-1)

 

همانطور كه مي بينيد هر پروژه تحت ويندوز به صورت پيش فرض شامل چند قسمت مي باشد:
Properties - 
در اين قسمت تنظيمات و خواص پروژه مي باشد. در مورد اين قسمت در قسمت هاي بعدي توضيح خواهم داد.
References -
در اين قسمت ارجعات اين پروژه به Assembly ها و پروژه هاي ديگر مي باشد.
Form.cs -
يك فرم كه به صورت پيش فرض در پروژه موجود است.
البته اگر بيشتر دقت کنيد خواهيد ديد که زير Form1.cs يک فايل ديگري به نام Form1.Designer.cs هم وجود دارد.
Program.cs -
كلاس Program كه برنامه ما از متد Main اين كلاس شروع مي شود.
از کلاس Program شروع مي کنيم. اگر بر روي اين کلاس دوبار کليک کنيد تا آن را باز کنيد ، خواهيد ديد که اين کلاس يک کلاس static است که داراي يک متد به نام Main مي باشد(شکل 3-1همانطور که قبلا هم گفتم ، اين متد محلي است که Application شما از آنجا شروع خواهد شد. داخل اين متد چند خط کد نوشته شده است. خطوط اول و دوم براي ايجاد حالت ويژوال نرم افزار شماست که بعد ها بيشتر توضيح خواهيم داد. اما در خط از متد Run کلاس Application استفاده شده است. کلاس Application يک کلاس Utility براي دسترسي يافتن به اطلاعات نرم افزار شماست. اين کلاس در namespaceي به نام System.Windows.Forms قرار دارد. System.Windows.Forms يکي از مهم ترين namespace هايي است که در توليد Windows App ها استفاده مي کنيم.

 

 

تعيين فرم اصلي نرم افزار
متد Run در کلاس Application فرم اصلي نرم افزارتان را براي شروع نرم افزار اجراء مي کند. در واقع در سي شارپ ويندوز براي اينکه فرم اصلي نرم افزارتان را مشخص کنيد بايد يک شيء از جنس يک Form به اين متد پاس کنيد(شکل 4-1همچنين يک متد به نام Exit هم در اين کلاس وجود دارد که براي خارج شدن از نرم افزار استفاده مي شود.

 

فرم چيست؟
قبل از شروع برنامه نويسي در Windows Application توجه به اين نکته که فرم هاي ويندوزي نيز کلاس هستند و تمامي شرايط ، قوانين و ... که در دوره قبلي اشاره شد ، در مورد آن ها نيز صدق مي کند. مهم ترين تفاوت آن ها اين است که در محيط Visual Studio .NET داراي يک Visual Designer مي باشند که به شما امکان طراحي ويژوال را مي دهد. دقت کنيد که تمام تغييراتي که شما توسط Designer ايجاد مي کنيد به صورت کد در کلاس شما اضافه مي شوند. يعني اگر شما همان کد ها را با استفاده از يک نرم افزار ساده مثل Notepad در کلاستان تايپ کنيد ، همان شکل ظاهري را خواهيد داشت
کلاس فرم يک کلاس پايه است که داراي امکانات بسياري است که در طول دوره به آن ها مي پردازيم. وقتي شما يک فرم جديد به نرم افزارتان اضافه مي کنيد ، در واقع يک کلاس جديد با نام دلخواه (مثلا Form1 يا frmMain) ايجاد مي کنيد که از کلاس Form به ارث رفته است(شکل 5-1پس تمام امکانات کلاس پايه به شما ارث مي رسد. يکي از اين امکانات همان نحوه نمايش فرم در ويندوز مي باشد. براي ديدن کد هاي يک فرم کافيست در Solution Explorer آن را انتخاب کنيد و بر روي آن راست کليک کرده و در نهايت گزينه View Code را کليک نمائيد. (اينکار را مي توانيد با استفاده از کليد F7 نيز انجام دهيد). در رابطه با کد نويسي در فرم در قسمت بعدي توضيح خواهم داد.

 



ايجاد فرم هاي جديد
براي ايجاد فرم جديد در پروژه خود کافيست در Solution Explorer بر روي پروژه خود راست کليک کرده و گزينه Add کليک کرده و در نهايت گزينه Windows Form را انتخاب نمائيد. در پنجره اي که باز مي شود نام فرم خود را انتخاب نمائيد. دقت فرمائيد که نام فرم شما ، نام کلاس شما نيز خواهد بود(شکل 6-1)

 

اضافه کردن کنترل ها بر روي فرم
براي اضافه کردن کنترل ها بر روي فرم خود ، از Toolbox (براي فعال کردن Toolbox از کليد هاي Alt + Ctrl + X استفاده کنيد) کنترل خود را انتخاب کرده و بر روي فرم خود Drag & Drop کنيد.
تست کردن فرم جديد
براي تست کردن فرم خود کافي است در کلاس Program داخل متد Main فرم اصلي را به فرم جديد خود تغيير دهيد. به عنوان مثال در صورتيکه فرم جديد شما Form2 مي باشد ، کافيست يک شيء از اين کلاس به متد Run در کلاس Application پاس کنيد(شکل 7-1)

 

آموزش برنامه نويسي تحت ويندوز - سي شارپ دات نت - قسمت اول

يجاد يك پروژه تحت ويندوز در دات نتبراي ايجاد يك پروژه تحت ويندوز كافي است بعد از با كردن محيط توسعه نرم افزار ويژوال استوديو دات نت (Visual Studio .NET) بر روي زبان سي شارپ كليك كنيد و سپس از قسمت Template گزينه Windows Application را انتخاب نمائيد. سپس نام پروژه خود را تايپ كرده و مسير پروژه را مشخص نمائيد(شکل 1-1)

 

بعد از ايجاد پروژه براي اينكه ببينيم هر پروژه تحت ويندوز شامل چه فايل هايي است از منوي View گزينه Solution Explorer را انتخاب كرده و به ساختار فايل هاي پروژه خود نگاهي بياندازيم(شکل 2-1)

 

همانطور كه مي بينيد هر پروژه تحت ويندوز به صورت پيش فرض شامل چند قسمت مي باشد:
Properties - 
در اين قسمت تنظيمات و خواص پروژه مي باشد.  نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان